Blowoff-tube istedenfor gjærlås?

Fungerer en blowoff-tube som en gjærlås? Eller bør man bytte til gjærlås når stormgjæringen er over?

Terje W skrev:
Fungerer en blowoff-tube som en gjærlås? Eller bør man bytte til gjærlås når stormgjæringen er over?

Tja, det går nok fint, det. Men gjærlås tar mindre plass, og det er lettere å rense slangen før grumset størkner for mye.

Hvis du vil slippe å vaske pvc slanger (noe som kan være et herk), kan du i stedet bruke al.folie dusjet i star san i stedet for blow off tube under stormgjæringen.

Yngve J skrev:
Hvis du vil slippe å vaske pvc slanger (noe som kan være et herk), kan du i stedet bruke al.folie dusjet i star san i stedet for blow off tube under stormgjæringen.

Det høres fryktelig grisete ut. Er det ikke vel så herk å måtte skrubbe gjærkaret som å legge slangen i bløt?

Sikkert smak og behag, men jeg synes det er enklere å vaske lokket enn å "legge slangen i bløt", da gjær-/ølrester i slangen sitter veldig godt, og er vanskelig å fjerne uten bryggrens.

Hvis mAn har problemer med for mye skumming i gjæringskaret, kan man bruke litt Foam Control/Fermcap S/defoamer.

Er akkurat ferdig med en imperial porter http://durdenparkbeer.org.uk/Recipes.html#Whitbreads porter. Endte opp med 27 liter i eit 30-liters gjæringskar. Denne skal gjærast med slurry WLP 005 british ale frå ein bitter eg flaska på søndag. Har kokt med skumkontrol / foam control, men er likevel redd for mykje krausen. Kan eg slappe av eller er det grunn til at eg bør lage meg ein blow-off tube med ein gong?
Kan sjølvsagt la krausen redd ut av karet, men i og med at dette står i eit gjæringsskap med frostvakt under, så er eg ikkje så hypp på ei slik løysing...

Tilbake
Topp