BM30 Defekt Autosikring m.m.

Enur

 
Hei godt folk!

Jeg kjøpte en BeerMaker30 (BM30) fra Bryggeland som viste seg å være defekt. Autosikringen slo seg ut på omtrent 80C. Servicen til Bryggeland var selvsagt upåklagelig, da de valgte å sende meg en ny uten å forlange den gamle i retur. De foreslo til og med at jeg kunne bruke den defkete til mesking. Jeg prøvde først å koble ut autosikringen for å overstyre BM30`en med en pid, men etter dette inngrepet virket ikke kokekaret i det hele tatt. Resultatet ble at jeg har strippet all innmat og koblet strøm direkte på elementet, og nå virker den. Problemet nå, er at det tar uhyggelig lang tid å varme opp vannet, og jeg får den ikke over 90C. Det virker altså ut som om varmeelementet går for halv styrke eller noe i den dur. Er det defekt? Eller har jeg koblet feil?

028_zps6cc9cb69.jpg

029_zps79a9abe3.jpg
 
Er det ikke flere element i en bb30? Trodde regulatoren valgte hvilket element den skulle bruke. På bildet ser det ut til kun å være ett element tilkoblet?
 
Selvsagt, bare for sløv med lesinga.. Men den har altså kun 1 element? Aldri vært borte i att ett element blir dårligere. Enten virker de eller så virker de ikke"/
 
Jo, det høres nesten litt fornuftig ut. Var noe i den dur jeg hadde håpet på, at jeg kanskje har kobla noe feil. Men jeg har ikke utforsket dette noe mer etter dette innlegget. Har du peiling på dette Aleks? Ser det ut som om det er koblet riktig?
 
Er elektriker så litt burde man vel kunne:) dog har jeg aldri koblet på noe slikt. Men ser ut til at du har ett element ytterst, og ett innerst? Er det i tilfelle 2 tilkoblinger på hvert av disse elementene? Om så er skal disse kobles parallelt. Altså at du har en ledning fra brun på sukkerbiten (bytt ut denne med f.eks wago), til hvert element. Det samme med blå. Da har du 2 ledninger ut fra brun og to fra blå. Dersom du har tilgang på ett multimeter kan du også måle motstanden i hvert element, så får du sjekket at de er hele:)
 
Hei. Takk for tipset, det gav inspirasjon til mer fikkling ;)  Jeg tok av lokket på den nye BM30'en og så at det var koblet en ekstra negativ pol på høyre side av elementet (se bilde øverst). I den enden går det en bro mellom de to polene (elementene). Er ikke så lett å se hvor alle disse kablene ender opp, og hvilken funksjon det har, siden kablene går via releer og brytere osv.. Men tok en kjangs på at det var en negativ pol som skulle til, siden ledningen som var koblet på høyre side på den nye BM30'en var blå.  Jeg er usikker på om det var dette du mente Aleks, men kan tenke meg at det var denne feilen du mistenkte var årsaken til mine problemer. Iallefall, apparatet ser ut til å fungere utmerket nå :)  Takk.
 
Bare hyggelig. for fremtiden, når du styrer med vekselspenning finnes hverken positiv eller negativ pol (Da spenningen snur). Ergo har det faktisk ingen betydning hvilken fas (pol) to har på hvilken side av ett element:)
 
Da går jeg forhåpentligvis en lysere fremtid i møte   :fyflate:  Men Aleks, det hadde vel vært uheldig og høyst unødvendig med pluss og minus på høyre siden av elementet, pga. broen mellom de to? Det hadde vel sagt poff?
 
PS: dette betyr vel at jeg kan montere en bryter på denne nyoppdaga ledningen, og på den måten svitsje mellom 1 og 2 aktive varmeelementer. Altså BM30 gen.2
 
Bryter skal ikke være noe problem, bare sørg for at den tåler strømmen og spenningen.

Den broen, er den fra enden på ett element og inn på det andre? Ser ikke helt godt bildene på tlf. Du vil på ingen måte ha pluss og minus på "samme plass" nei. Bare sørge for at begge har pluss og minus.
 
Tilbake
Topp