Bobler under FG sjekk i oechslevektrør (hydrometer)

nanoTAPP

Administrator
Greetings.. :)

Et lite nysgjerrig spørsmål....

Jeg holder på en en godis av øl for meg, en Brooklyn Brewery Lager klone etter oppskrift fra Brewer'sFriend BYO (skalert ned til 23 l) og Løkka Lager oppskrift.

Alt er fulgt og tilsynelatende ser det ok ut, og det er 3 dager igjen til tapping på fat (7 dager inn i siste tørrhumling).

Men det jeg oppdaget i dag er noe jeg stusset over da jeg skulle sjekke SG/FG og har ikke sett før. Jeg har en Speidel 30 liter dunke og tappet først ut litt for å bli kvitt bunnfall m.m. i glassrøret til oechslevekten min.

Så fikk jeg nogenlunde klar væske og lot den stå til romtemperatur be oppnådd.

Det var masse små bobler som kommer opp, akkurat slik du ser etter karbonering/kullsyre. Jeg trodde først det var fordi det kom bobler under fylling av røret, men den har stått over en time og fortsatt bobler det små bobler.

Er det "normalt", eller er det gjærresten som fortsatt lever? noen tips/erfaringer som gjør meg klokere..

Den har stått nå i drøye 3 uker, oppskrift fulgt med temperatur osv...

@nanotapp
 
Mange takk @Miguel . :)
Det er logisk, og jeg hadde den tanken også langt bak i hodet, men ville bli klokere. Jeg har ikke lagt merke til det før, og nå var det mer fremtredende enn før, og da riktig som du sier, det er en Lager og mer.
Jeg lot den stå over natten nå og da var boblene borte, og klar og fin vørter. Smake på den, og yes... jeg gleder meg til karbonering på fat og om noen uker... det blir en god Lager klone. :)

Mange takk igjen for rask respons.
 
Tilbake
Topp