Bock - Trenger den mer tid, eller er den ødelagt?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei folkens!

Brygget en Bock i begynnelsen av april. Den ble gjæret kaldt (8-10 grader) Med WLP 860 Munich Helles i godt over 4 uker før den ble satt på fat. Temperaturproben var teipet på siden av gjæringskaret og isolert med bobleplast i flere lag, så temperaturen hadde jeg stålkontroll på.
Gjæren var brukt på en munich helles som ble svært god, før jeg brukte halve gjærkaka til å lage en ny starter med gjærnæring og greier slik at den skulle komme seg litt. Deretter ble det pitchet slurry etter Mr. Malty.
Den har blitt lagret ved ca. 5-6 grader siden den ble brygget (jeg får ikke temperaturen ned mer enn dette i kjøleskapet mitt.)
Problemet mitt er at jeg synes enda den smaker svært mye alkohol (ølet er sterkt. Nærmere 7%), og ølet er ikke særlig godt. Det er ikke noe jeg klarer å drikke noe særlig av.

Er ølet enda for ungt, har jeg fucka opp noe, eller skal jeg bare hive driten og brygge noe annet?
 
Ølet vil fremdeles utvikle seg mye. Alkoholsmaken i øl demper seg og runder seg av mye under lagring. Mine dobbelbokker (dette er jo nesten en dobbelbokk) trenger over tre måneder lagringstid for å bli gode, men de utvikler seg i minst ett år. Munchenermalt gir en kraftig smak som demper seg ved lagring og går over til smaker av tørket frukt. På den annen side synes jeg nok at du nå bør begynne å få et øl som er drikkelig. Vanskelig å si vi er alle forskjellige når det gjelder smak.

Hjemmebrygget bokk smaker veldig forskjelig fra mesteparten av det skvipet som selges som bokk. Du må til tyske mikrobryggerier for å få noe liknenede. Sterke bokkøl er en av ølsortene som etter min erfaring får folk til å dele seg i de som elsker det og de som ikke liker det.

mvh

Bårdd
 
Ser jeg har notert meg at OG er 1.068 og FG var 1.014. noe som gir 7,2%.
88,4% pilsmalt, 6,8% caramunich II og 4,8% vienna malt. 35 IBU.

Jeg har også notert meg at datoen for brygging var 23. April og at det ble satt på fat 14. mai. Så den har ikke stått så lenge som jeg hadde trodd!
Får vel bare smøre meg med tålmodighet! :)
 
Ølet vil fremdeles utvikle seg mye. Alkoholsmaken i øl demper seg og runder seg av mye under lagring. Mine dobbelbokker (dette er jo nesten en dobbelbokk) trenger over tre måneder lagringstid for å bli gode, men de utvikler seg i minst ett år. Munchenermalt gir en kraftig smak som demper seg ved lagring og går over til smaker av tørket frukt. På den annen side synes jeg nok at du nå bør begynne å få et øl som er drikkelig. Vanskelig å si vi er alle forskjellige når det gjelder smak.

Hjemmebrygget bokk smaker veldig forskjelig fra mesteparten av det skvipet som selges som bokk. Du må til tyske mikrobryggerier for å få noe liknenede. Sterke bokkøl er en av ølsortene som etter min erfaring får folk til å dele seg i de som elsker det og de som ikke liker det.

mvh

Bårdd
Er relativt ny innen brygging men har lyst å prøve meg på brygging av dobbel bokk. Har beer brew 30 og kunne ønske oppskrift for denne. Kan du hjelpe meg på det?
 
Method: All Grain
Style: Doppelbock
Boil Time: 60 min
Batch Size: 20 liters (fermentor volume)
Boil Size: 24 liters
Boil Gravity: 1.067 (recipe based estimate)
Efficiency: 76% (brew house)

Original Gravity:
1.081
Final Gravity:
1.022
ABV (standard):
7.76%
IBU (tinseth):
21.19
SRM (morey):
20.65




Fermentables
AmountFermentablePPG°LBill %
5 kgGerman - Munich Dark3715.572.5%
1.5 kgGerman - Pilsner381.621.7%
0,2 kgCaramunich


0.2 kgBelgian - Special B341152.9%
6.9 kgTotal
Hops
AmountVarietyTypeAAUseTimeIBU
10 gMagnumPellet15Boil60 min16.26
20 gHallertau MittelfruhPellet3.75Boil20 min4.92

Denne kan meske som stegmesk med steg på 68-72 og 78 grader. Men blir bedre med dekoksjon. Hvis man stegmesker kan man godt redusere mengden pilsnermalt med en tredjedel og erstatte dette med munchener. Gjær:anbefaler wlp 833. Det er etter min mening viktig at man på vørtere med høy OG ikke tilsetter gjær før vørteren er kald nok. minimum 10 grader helst 8.

Om man bruker magnum som bitterhumler eller bare hallertauer til både bitring og smak går for det samme.

mvh
Bårdd
 
Hvor viktig er det med pilsmalt?
Laget en slik i dag som ser ganske lik ut. Jeg brukte
6.5kg munic
1.5kg maris otter ???
0.25kg caramunic 3 og
0.25kg spes B
OG 1.084, og 29IBU var planen men så byttet jeg om tidene på to av humlene så nå sier programmet 37IBU.
Men vørteren var på ingen måte bitter, lurte litt på før jeg oppdaget humlefadesen om den måtte humles mer opp.
Men vil man ha mer maltsmak er det da feil å bruke pale malt?
Tenker ikke på dette med at munic alene kan gi lavt utbytte. Har selv erfart det.
 
Hvor viktig er det med pilsmalt?...
.Men vil man ha mer maltsmak er det da feil å bruke pale malt?

Tror ikke den smaksdommeren finns som klarer å skille pale malt fra pilsnermalt i en oppskrift med denne mengden mørk munchenermalt. For autensitetens skyld ville jeg sagt pilsnermalt for smaken sin del er det hipp som happ.

mvh

Bårdd
 
Fikk ikke start på denne. Isen i magen holder på å tine nå etter tre dager.
Er ganske sikker på at det er gjæren som ikke vil.

14 dager gammel førstegenerasjon vasket W34/70 som hadde stått på et øl med OG 1.052 og FG 1.018.
Var forsåvidt fornøyd med en utgjæring på 65% for da fikk det vanlig pilsstyrke. Tenkte ikke på at den kanskje ikke var helt på topp da den gikk i bokken.
Alternativene jeg har er
- å vente til i morgen og tilsette ny W34/70
- bruke gjær jeg har i kjøleskapet. Us-05, Wb-06 Abbaye, Nottingham eller Belle Saison?
Har lyst å vente men blir det for lenge får det bli en av overnevnte. (Står/har stått på 9C)
Uansett,
når ny gjær tilsettes, skal vørteren få ny O2? Forutsetter tilnermet lik OG.
Og når gravity blir målt, er det grunn til å tro at sukkeret er ulikt fordelt øverst/nederst i bøtta?
 
Ble ikke til at jeg gjorde noe i går kveld. Og nå er det bare noen timer i forskjell så det blir 3 pakker W34/70
som går i bøtta. Gravity målt i dag til 1.073 men rørte ikke så kan hende sukkeret er ulikt fordelt.
Ser det er liv pga at grums/gjær enkelte steder går langt opp i bøtta, andre steder er det nesten ikke noe.
Skum på toppen var så godt som fraværende.

Men hva gjør jeg med oksygen? Vet ikke om jeg tør men hvis noen har gjort noe lignende tidligere hadde det vært flott å få vite det.
Uansett, alle svar settes pris på og ikke tenk på at det kan bli ødelagt.
Har pr idag hverken lagerplass eller tomme flasker.
Og det er to andre som står foran i køen før jeg kommer til denne :)
 
Synes det er helt riktig av deg å bruke 34/70 og ikke lage et hybridøl med overgjær. Jeg hadde ikke tatt sjansen på mer O2 i ølet nå.

mvh

Bårdd
 
Tilbake
Topp