Hei,
Jeg sitter nå og forsøker å forstå hvor mye som fordampes i løpet av en koketid på 90 min, samt hvordan jeg skal agere på dette for å få ønsket sluttvolum ( 25 liter )i gjæringskaret.
Gjorde dermed et praktisk forsøk på dette ved å til koke i 90 min og lot vanndampen stige til himmels.
Jeg fikk følgende resultat i Beersmith :
Preboil volume var 27 liter ( max volum ved kokestart )
Koketid : 90 min ( ute i friluft )
Fordampning pr. time : 3.05 liter
Fordampning 90 min : 4.58 liter
Fordampning i % : 11.3%
Shrinkage rate : 4.0%
Cooling Shrinkage : 0.90 liter
Post boil volum : 21.53 liter ( nedkjølt volum )
Dette vil i korte trekk bety at jeg må tilføre ca. 3.5 liter vann for å oppnå 25 liter vørter i gjæringskaret hvis jeg tar med alt fra kokinga.
Og at jeg må tilføre ytterligere 2-3 liter vann dersom jeg antar at disse literne forsvinner i form av trub.
Samt at jeg må bruke en eller annen "dilution tool" for å treffe sånn passe bra på forventet OG i oppskriften.
Er jeg på rett spor eller ?
Mvh. Knut
Jeg sitter nå og forsøker å forstå hvor mye som fordampes i løpet av en koketid på 90 min, samt hvordan jeg skal agere på dette for å få ønsket sluttvolum ( 25 liter )i gjæringskaret.
Gjorde dermed et praktisk forsøk på dette ved å til koke i 90 min og lot vanndampen stige til himmels.
Jeg fikk følgende resultat i Beersmith :
Preboil volume var 27 liter ( max volum ved kokestart )
Koketid : 90 min ( ute i friluft )
Fordampning pr. time : 3.05 liter
Fordampning 90 min : 4.58 liter
Fordampning i % : 11.3%
Shrinkage rate : 4.0%
Cooling Shrinkage : 0.90 liter
Post boil volum : 21.53 liter ( nedkjølt volum )
Dette vil i korte trekk bety at jeg må tilføre ca. 3.5 liter vann for å oppnå 25 liter vørter i gjæringskaret hvis jeg tar med alt fra kokinga.
Og at jeg må tilføre ytterligere 2-3 liter vann dersom jeg antar at disse literne forsvinner i form av trub.
Samt at jeg må bruke en eller annen "dilution tool" for å treffe sånn passe bra på forventet OG i oppskriften.
Er jeg på rett spor eller ?
Mvh. Knut