Bøker

Noen som har gode bøker om brygging å anbefale ?

Har selv nettopp fått Radical Brewing i hus av Randy Mosher.

Har ikke lest hele boken enda, men det jeg har lest hittil er veldig bra.

Jeg har tre-fire bøker (amerikanske) om brygging liggende, og jeg vil si at den store favoritten er "Designing Great Beers" av Ray Daniels, som er flere størrelsesordener bedre enn det andre jeg har tittet på.

Den forklarer med veldig stor grundighet hva som gjør øl til godt øl, og har svært mye detaljert info om det meste når det gjelder brygging.

Det er kanskje ikke boka for den som vil få en innføring i ølbrygging, men for viderekomne er den et praktverk, mener jeg. Dårlig med oppskrifter, da den konsentrerer seg om å hvordan man skal lage oppskrifter selv, og hvordan man skal gjøre ting for å få det slik man vil ha det.

Hei,

Jeg har både Radical Brewing og Designing Great Beers :)

Det er de to beste bøkene jeg har lest til nå innen brygging.

Richard

Leser nå CAMRAs "Home Brewing". Synes den er lettfattelig og innholdsrik, men har ikke noe å sammenligne med. Noen som har lest den og likevel anbefaler lese noen av de andre bøkene nevnt i forumet?

Bjørn

Leser for tiden på "Brew Like A monk" av Stan Hieronymus og Wildbrews av Jeff Sparrow (og venter tålmodig på siste bok i triologien, Farmhouse Ales). Veldig interessant og dyptpløyende om belgiske øltyper.
Hieronymus sin bok er den mest interessante for meg nå, siden jeg prøver å få til en strong golden ale (den putrer i primærgjæringsdunken nå), og jeg føler jeg har fått en god del tips av den boken  :)
Wildbrews er jo litt mer for kuriositetens skyld så langt, men en vakker dag skal jeg prøve meg på en lambic!

Morten

Under linken: www.howtobrew.com ligger det en bok skrevet av John J. Palmer - boken ligger åpen på web siden. Den tar for  seg både ekstraktbrygging, og går videre til all grain brygging. Leser den nå og synes at den er skrevet på en god måte, kanskje noe omfattende på endel områder men kan absolutt anbefales.

For oss som er glade i britiske øltyper, er boka Real Ales for the home brewer av Marc Ollosson en god kilde til oppskrifter - og den er ganske rimelig.

:godtoel:

For å anbefale noe litt "closer to home", kan man jo nevne "Moderne Hjemmebrygging" av herrene Bjørnstad og Haavardsholm. God og presis innføring, og på norsk. Jeg har et relativt ekstensivt bibliotek etterhvert, men synes fortsatt den er noe av det ryddigste innen emnet. Kanskje ikke den boken jeg bruker mest etterhvert, men i allefall anbefalingsverdig om man ikke har enormt med erfaring.

Mvh. Gahr Smith-Gahrsen

Helt enig. Moderne Hjemmebrygging var den første beskrivelsen av maltbrygging som forklarte det slik at jeg faktisk skjønte det.

No har eg vore inne her på forumet og sett kva som er anbefalt av bøker. Ventar no spent på 5 bøker frå Amazon.com (Radical Brewing, Designing Great Beers, Farmhouse Ales, Brew Lika A Monk og The Homebrewer's Garden).. Med dagens dollarkurs betalar eg vel 500kr inkludert frakt for 5 ulike bøker, dei fleste anbefalte her på forumet. Eit kupp må eg vel seie, ca. 1/3 av prisen f.eks. Norli tek for bøkene.

PS! Det kan godt hende folk veit dette, men men: Eit lite tips for å bestille bøker frå utlandet: Ikkje bestill for meir enn 200kr (i bøker) om gongen, då slepp du fortolling (fraktprisen tel ikkje på fortollinga)! Den eine av dei to forsendingane mine har ein verdi på 196 NOK  :laugh: (tilsvarande 3 industripils ute..)  :beersmiley:

Hei Øyvind, og velkommen til forumet! Ja, dollarfesten feires på denne siden av dammen! :)

Kanskje jeg skal ta meg råd til å handle noen bøker også?

Én ting må jeg nok si, og det er at tollgrensen ikke gjelder bøker. Man kan altså trygt bestille hvor mange som helst bøker, uten å betale én krone til tollen. Les her. Men ikke våg å ha noe annet enn bøker med i samme pakken for da må du betale toll over hele pakken!

Tollvesenets nettside skrev:
Bøker, uansett verdi, kan også innføres fritt av privatpersoner så lenge de er til eget bruk.

Jeg mener at dette til og med gjelder lydbøker, bare det eksisterer en opprinnelig bok til lydboken.

Hurra, jeg har også valgt å benytte meg av billig dollar og kjøpt meg følgende seks bøker til under 600 kr tilsammen (inkl frakt):

"Designing Great Beers: The Ultimate Guide to Brewing Classic Beer Styles"
Ray Daniels; Paperback; $16.47

"New Brewing Lager Beer: The Most Comprehensive Book for Home and Microbrewers"
Gregory J. Noonan; Paperback; $13.57

"Radical Brewing: Recipes, Tales and World-Altering Meditations in a Glass"
Randy Mosher; Paperback; $13.57

"Wild Brews: Culture and Craftsmanship in the Belgian Tradition"
Jeff Sparrow; Paperback; $12.21

"Brew Like a Monk: Trappist, Abbey, and Strong Belgian Ales and How to Brew Them"
Stan Hieronymus; Paperback; $12.21

"Beer Captured"
Tess Szamatulski; Paperback; $16.95

Dette var ihvertfall bøker mange har skrevet varmt om, med litt flaks så havner de i postkassen før jul  :ber:

Du får mye godt lesestoff der! Har ikke den siste på lista di, men resten av bøkene er gode. Jeg venter for tiden på Jamil Zainasheff og John Palmer sin nye "Brewing Classic Styles". Har hørt en del på JZ sitt show på the Brewing Network, og liker det godt. Stort sett en oppskriftsbok, men ser fram til å lese den i juleferien. :lese:

Gahr

Jeg prøvde å luke ut bøkene som viser seg å være av liten nytte hos de som kjøpte dem og angret. Nå vet jeg ikke hvor lang det tar inntil bøkene kommer hit, men alle var på lager hos amazon, så det blir forhåpentligvis ingen forsinkelser.

Dette var en ladning med bra bøker ja, med mulig unntak av den siste. Veldig mye tøysete bruk av spesialmalt i de oppskriftene, men det var der jeg lærte å brygge hveteøl, så helt bortkastet var det vel ikke for min del iallfall :)  Spesielt oppskriftene på belgiske øl virker veldig tvilsomme, men man kan jo få inspirasjon...

Jeg har nå også bestilt Radical Brewing. Vurderte også å bestille Designing Great Beers, men ut fra diverse omtaler virket den noe "sær" og amerikansk, så den hopper jeg over i.t.v. Moderne hjemmebrygging har jeg også fått. Dessuten har jeg fra før Brew classic European  beers at home (Graham Wheeler og Roger Protz), Homebrew Classics - Stout & Porter (Clive la Pensée og Roger Protz) samt Old British beers and how to make them (Dr. John Harrison og medlemmer av The Durden Park Beer Circle).

Det som jeg gruer meg litt til med disse bøkene er at de sikkert i stor grad bruker det håpløst utdaterte, forvirrende og ulogiske målenhets-'systemet' deres . >:D  Pounds, inches, fahrenheit, gallons...

Når får amerikanerne (og i mindre grad britene) det inn i skallen at det metriske systemet er noe av det beste som noensinne har kommet fra Frankrike!  :clap:

Tilbake
Topp