Bøker...

venaa

Norbrygg-medlem
Hei

Har lest/skummet gjennom fra Øl til Munn der det refereres til flere bøker. Noen som har noen linker til én god bok eller to?
Er det Gahr som spesifikt sier at han fikk et gjennombrudd når han fant en skikkelig bok? Mitt spørsmål er hvilke er de to gode? :)

Min første skikkelige bok var Graham Wheelers "Home Brewing". Jeg lærte mye av den, men de to bøkene alle hjemmebryggere bør ha er etter min mening "How to Brew" av John Palmer og "Brewing Classic Styles" av Jamil Zainasheff og John Palmer. Den siste er en oppskriftsbok.

Gahr skrev:
Min første skikkelige bok var Graham Wheelers "Home Brewing". Jeg lørte mye av den, men de to bøkene alle hjemmebryggere blr ha er etter min mening "How to Brew" av John Palmer og "Brewing Classic Styles" av Jamil Zainasheff og John Palmer. Den siste er en oppskriftsbok.

Er Brewing Classic styles beregnet først og fremst til ekstrakt (ser slik ut på bryggselv.no), eller vil den funke fint til All-grain?

Lars147 skrev:
Gahr skrev:
Min første skikkelige bok var Graham Wheelers "Home Brewing". Jeg lørte mye av den, men de to bøkene alle hjemmebryggere blr ha er etter min mening "How to Brew" av John Palmer og "Brewing Classic Styles" av Jamil Zainasheff og John Palmer. Den siste er en oppskriftsbok.

Er Brewing Classic styles beregnet først og fremst til ekstrakt (ser slik ut på bryggselv.no), eller vil den funke fint til All-grain?

Samtlige oppskrifter er tilpasset for all-grain.

Statherian skrev:
Første utgave av "How To Brew" ligger forøvrig ute gratis her - hele boken:

http://www.howtobrew.com/

Det er forsåvidt 1. utgave. Nå er vel boken ute i sin tredje utgave. Hva som er blitt forandret vet jeg ikke. Mener iallefall at kapittelet om skylling har blitt vesentlig oppdatert iallefall.

*Edit. Jah, da klarte jeg ikke lese at du allerede hadde skrevet at det var første utgave.

Hva Gahr skrev.

How To Brew er kjempegod. Jeg kjøpte boka som bryggejomfru på anbefaling av en kollega som er dyktig brygger, og jeg lærte helt vanvittig mye bare på et par timers lesning. Jeg kjente det begynte å klø i fingrene etter å begynne med brygginga! Litt senere kjøpte jeg Brewing Classic Styles. Den har oppskrifter som er både ektraktbasert og all grain-basert, og noen har også partial mash-oppskrifter. Første jeg brygget derfra var en dry stout, "cerveza de malto seca", og resultatet ble fantastisk. Deretter har den boka blitt startpunktet hver gang jeg skal prøve en ny stil.

Tilbake
Topp