Bokkøl ?

Hva er det som kreves av malttyper og humletyper for å kunne kalle det for Bokkøl.
Var i Danmark og Tyskland i sommer å prøve litt forskjellige bokkøl, å det smakte
veldig bra. Regner med at noen her på forumet kan litt om dette.
Mvh Egil
 
Bokkøl er drevet av munchenermalt så mye av det som mulig. Jeg ligger på 80-90% pluss litt malt med høy konverteringsevne og av og til litt mørk krystallmalt. Ofte dropper jeg spesialmalten. Humle gjerne bare hallertauer mittelfruh. Jeg bruker dog magnum som bitterhumle for å minimere mengden humle i vørteren.

mvh
Bårdd
 
Bokkøl er drevet av munchenermalt så mye av det som mulig. Jeg ligger på 80-90% pluss litt malt med høy konverteringsevne og av og til litt mørk krystallmalt. Ofte dropper jeg spesialmalten. Humle gjerne bare hallertauer mittelfruh. Jeg bruker dog magnum som bitterhumle for å minimere mengden humle i vørteren.

mvh
Bårdd
Har du en god oppskrift på et bokkøl?
 
Min oppskrift er 80% munchener malt. 15% pilsner og 5% caramunich. i min speidel blir dette 5 kg munchener, 1 kg pilsner og 0.3 kg caramunich. OG 1068-1070. Dette er et maltdrevet øl og tilsetter derfor 1 g cacl pr 5 liter.

Humle 2 g hallertauer mittelfruh ved 15 min. Regn ut IBU og fyll opp til en total IBU på 20-22 med magnum som settes til ved 60 min.

Anbefaler absolutt dekoksjon som etter min mening gir dypere maltkarakter men først og fremst en rundhet som bare dekoksjon kan gi.

Jeg bruker dobbelt dekoksjon men enkel dekoksjon gjort kvelden i forveien er svært enkelt å få til. Her kan man godt dekoktere 2.5 kg av munchenermalten kjøle ned. for så å sette denne til ved dag to.

mvh
Bårdd
 
Må innrømme at jeg er flinkere på å søke på Internett med Bing enn til å brygge, men en søkemotor som har indeksert innhold på forskjellige nettsteder og gjort de søkbare kan være fornuftig å benytte i slike tilfeller.
Her fant jeg en side vhj. Bing, http://denfullethrane.blogg.no/1441193730_dekoksjon.html

Ellers kan nok Bårdd forklare dette bedre, men det er en start!

Merk at det er ingen form for kildekontroll på mange av disse nettstedene, men det hjelper med en klype salt (ille i mesken da...)

På forhånd takk for at du gadd å lese helt hit, godt gjort!

Edit: Hvis du lurer på hva Bing er, så kan du google det...
 
Sist redigert:
Hvor er videoene og alle fargene. Er dette en seriøs blog...
 
Dekoksjon beskriver en prosess der en del av mesken tas ut varmes opp til konverteringstemperatur holes i 15 minutter for deretter å varmes opp til koketemperatur og holdes i kok i 15-30 minutter. Så settes dette tilbake til hovedmesken og evt gjentas. Prosessen tillater stegmesking og den gir også en rundere og kraftigere maltsmak i tillegg til at den gir farge.

Jeg bryr meg ikke så mye om stegmesk (har speidel) men ønsker de andre effektene. en bryggedag med dekoksjon tar lengre tid enn valig steg eller infusjon. En metode jeg bruker er å fordekoktere 30-40% av munchener malten kvelden i forveien. Da får jeg ikke temperaturstigningen men det er da heller ikke det jeg er ute etter.

Til bokk oppskriften ta ut 2 kg munchener tilsett 4 liter vann og varm opp til 70 grader hold i 15 -20 minutter, varm opp til kok og hold kok i 30 min. Kjøl ned sett i kjøleskap og mesk dette sammen med resten av mesken. Da får du effekten av singel dekoksjon uten alt stresset.

mvh
Bård
 
Takk for tilbakemelding.
Har holdt på med brygging i 6 år, men dette har jeg ikke hørt om før.
Man lærer stadig noe nytt, å det er bra.
Skal prøve meg på dette når jeg skal lage mitt første bokkøl, å skal ta den ut dagen før som du beskriver.

mvh
Egil
 
Hvor mye pilsmalt kan man ha i munic før det gir merkbart utslag i smak?
Har laget bokk med 100% munic som ble god, med caramunic og annen caramalt blir det litt tungt.
Er det rundt 30/70 pils/munic grensen for smak går? Tenker å lage en slik ut på nyåret.
 
Setter gryta i kaldt vann og tvangskjøler.

Bokk må gjerne brygges av 100% munchenermalt. Det er vel strengt tatt det optimale i forhold til stilen. Men jeg får bedre utbytte slik jeg dekokterer med ca 15-20% pilsnermalt. Den gir litt bedre konverteringsevne og 23 liter øl brygget på 5 kg munchenermalt (+ pilsner etc) gir mer enn kraftig nok maltsmak. Vil nok tro at om jeg erstattet pilsnermalten med munchenermalt så ville jeg nok fått et enda kraftigere øl, men ikke så veldig mye.

mvh
Bårdd
 
Tilbake
Topp