Bombe avverget i siste sekund...(kansje)...

Hadde bestemt meg for brygging av en Belgisk dobbel til fredagen samt tapping av annet godt som hadde stått å kost seg i 2 ukers tid. Satt derfor en 1,4 liter starter på 2 stk rør med wlp530 på tirsdag (kun 1,5 mnd igjen på holdbarhet), men etter 24 timer var det ikke noe liv så jeg tenkte at her var det noe galt men jeg ga den 24 nye timer og det ble litt storm i kolben heldighvis. Kokte da vørteren ferdig på fredag, helte av fiseluktvannet av starteren og pitcha godsakene i vørteren. Boblet greit i flaska (blowofftuben) lørdag morgen så jeg tenkte at Digg at det ikke var noe galt med gjæren:)
Skulle en tur ned i kjelleren med en pose tomflasker på kvelden da jeg titter inn på gjæringskaret som ser ut som det skal til å rulle av gårde. Setter posen med flasker forsiktig ned og lister meg forsiktig frem mot noe som man burde hatt beskyttelseutstyr på for å nærme seg (tenkte at nå burde testmentet skrives om jeg stryker med eller kona dreper meg pga vørtret kjeller). Lirker forsiktig på lokkanten og får den største øllrapen rett i trynet, noe som faktisk var greit ifht hva som kunne ha skjedd. Men, må jeg sitte å gjete lokket i natt? Helte 25 liter vørter i et 30 liter spann og det skummer noe inni hæ..e.e!
 
Spørsmålet er egentlig: Kan man la lokket bare ligge å hvile på toppen av spannet eller blir infeksjonsfaren for stor i en kjeller?
 
Eg hadde ikkje følt det trygt i ein kjeller med åpent lokk. Oss gjer det i kjøleskap og fryser. Kan vere at du kan lage ein salgs beskyttelse slik støv ikkje kjem ned I karet ?uploadfromtaptalk1441474160265.jpg

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk


Edit. Ser eg har tenkt feil når eg las spørsmålet. Det eg ikkje vile ha gjort I ein kjeller er å kjøre åpen gjæring.
Løst lokk er ingen problemer.
06.09.2015
 
Sist redigert:
Spørsmålet er egentlig: Kan man la lokket bare ligge å hvile på toppen av spannet eller blir infeksjonsfaren for stor i en kjeller?
Jeg gjør ofte det. Har ikke hatt noen problemer med det. Eller, egentlig løfter jeg bare opp lokket ett sted slik at det ikke er helt forseglet. Det skal en del til før noe kravler opp mellom spannet og lokket og så nedi ølet.
 
Kan man høste av toppskummet eller er det bare dritt?
Det går heilt fint å topphøste. Du kaster det øvste lager. Det etter tar du av gjær skummet nesten ned til ølet. La det ligge eit lag med gjær som ein barrikadene mot luft

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Denne gjæra ska me ikkje ta med videre. Me har kjøpt nokre store glas som brukes når me høster gjær. NB ikkje skru til lokket på glaset uploadfromtaptalk1441526773615.jpg

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Da ser jeg ikke bort fra at bryggesjefen odler et eget "husgjær" i skjegget. Du kan jo forsøke å nappe ut noen av skjegghårene hans og lage starter på dem neste gang det skal brygges...? :p
 
Tilbake
Topp