Bommet helt på OG - Tilsette sukker?

Jeg og gutta satte et sett med en blond ale her om dagen og bommet helt på OG. Mulig vi har bommet grovt på oppmåling av skyllevann for vi pleier vanligvis å ha god kontroll.

Oppskriften sier OG på 1,043, og vi er nede på 1,035 som gir hos abv på 3,4%. Vi skal ende på 4,5%.

I BeerSmith er det en kalkulator som sier at du kan blande inn X antall gram "dry malt extract" for å justere OG.

Hvis jeg skal øke fra fra 1035 til 1043 trenger jeg 0,61 kg på 28L
Jeg har brukt en konverter http://convert-to.com/576/malt-extract-conversion-plus-nutritional-facts.html , som sier at dette tilsvarer 298 gram i sukker.

Det store sprøsmålet er vel egentlig:
Er det noen som har erfaring med å tilsette sukker under gjæring for å øke OG?

Hvis vi gjør dette.
Kan vi bare kaste 300g sukker i karret og kanskje røre forsiktig rundt? (Ser for meg at risikoen for infeksjon er større enn utfordringen med oksidering?)
Eller er det lurt å lage sukkerlake?

Vi har to karr med 28L i hver, så et alternativ er å la et stå og putte sukker i det andre.

Andre tips?
 
Lag lake, kjør sukker i begge. Det er ikke ideelt, men er sannsynligvis det beste dere kan gjøre nå.
 
Spørs litt når "her om dagen" er. Det er ikke uvanlig å tilsette sukker i f eks en sterk belgier etter at stormgjæringa har vært på topp. Og har ikke lest noe sted at det ikke skulle gå med et svakere øl. Men i dette tilfellet ville jeg heller brukt spraymalt og ikke sukker. Å tilsette sukker etter at gjæringa er over tror jeg ikke er vanlig. Men vi gjør jo det hver eneste gang når vi karbonerer på flasker. Så hvorfor ikke?
Kanskje @Gahr eller noen andre som vet vil si noe om dette.
Uansett sukker eller spraymalt, kok lake for å unnga infeksjon. Og å løfte av lokket bør gå greit, vi gjør jo det på alle øl som skal tørrhumles.
 
Å bruke sukker blir å gjøre en allerede passe tynn øl enda tynnere. Hadde det vært en del av oppskriften så hadde det vært tatt høyde for effekten av sukker, som i f.eks belgiske. Ville enten tilsatt DME eller latt det være.
 
IKKE bruk sukker! Jeg falt for fristelsen i en maibock i vår/vinter, og tømte ut alt i går. Sukkeret gjorde det alt for sterkt og tynt.

Kok heller opp en halvliter vann og rør inn litt spraymalt, så har dere oppi det i gjæringskaret, det blir noe helt annet, og det er null problem å tilsette det etter stormgjæringa.
 
Takk for svar.

Har lest om mange forskjellige meninger/erfaringer både her og andre steder. Nå heller jeg litt mot å prøve sukker på et av karrene for å se hva som fungerer best.

@Terje J
Ja, målte flere ganger og sjekket temperatur.

@Forvirret
Stormgjæringen er over og vi skal tørrhumle om noen dager.
Tenker også at det bør gå fint siden man tilsetter sukkerlake når vi setter ølen på flaske.

Hvis jeg tilsetter lake nå er det kanskje lurt å la det stå litt lenger på fat før jeg setter ølen på flaske? Redd det kan bli litt mye fart i de flaskene med så mye sukkerlake :/

Pleier vanligvis å ha 14-18 dager på fat og 14 dager på flaske før jeg kjøler ned.
 
Jeg hadde ikke tilsatt karboneringssukker før gravity var lik over tre eller flere dager.
Å tilsette ekstra sukker og la det gjære litt for så å karbonere tør jeg ikke.
Tror som andre skriver at sukkerlake for å få opp styrken er det dårligste alternativ.
 
Det er ikke noe problem å få det til å gjære ut eller noe sånt, MEN, sukker kan gi uønskede smaker, mer merkbart jo mer du bruker av det, tilogmed fuselalkoholer hvis dere har oppi for mye, OG det kan gi et uforholdsmessig tynt og (alkohol)sterkt øl. For at et øl skal bli godt må det være balanse mellom restsødme/fylde, alkoholstyrke og bitterhet. Nå har dere et øl som allerede er ganske tynt, og hvis dere tilsetter sukker vil det bli enda litt tynnere og ganske MYE sterkere i forhold til fylde osv.

Hvis dere derimot bruker lys/ekstra lys DME/spraymalt får dere ganske riktig mengde fylde osv, og det er heller ikke noe problem å tilsette dette nå, bare kok opp litt vann, rør ut og bland oppi.

Enten dere går for sjkker eller DME må dere vente til det har gjæret ut igjen før dere kan flaske det. Begge deler vil gå raskt, noen dager vil holde fint.

Forøvrig bruker mange druesukker eller DME til karbonering også, nettopp for å unngå problemer med uønskede smaker, selv med den lille mengden sukker man bruker da.

Åja, også har du regnet litt feil: ca 600g DME tilsvarer ikke ca 300g sukker, mener å huske at 1kg sukker tilsvarer ca 1.3kg spraymalt (dme), eller ca 1,6kg flytende ekstrakt
 
Vekker liv i en gammel tråd.
Har en øl som endte litt for lavt på OG, ønsker å heve styrken på ølet litt ved å tilsette DME. Ølet stormgjærer nå, ble brygget på lørdag, har brukt en kalkulator for å finne ut hvor mye DME jeg må bruke for å få ønsket OG, tenkte meg ikke om så jeg brukte metoden for å lage gjærstarter, så vannmengden er antagelig for høy. Er det da bare å koke det ned for å få høyere gravity i «laken»?
 
Vekker liv i en gammel tråd.
Har en øl som endte litt for lavt på OG, ønsker å heve styrken på ølet litt ved å tilsette DME. Ølet stormgjærer nå, ble brygget på lørdag, har brukt en kalkulator for å finne ut hvor mye DME jeg må bruke for å få ønsket OG, tenkte meg ikke om så jeg brukte metoden for å lage gjærstarter, så vannmengden er antagelig for høy. Er det da bare å koke det ned for å få høyere gravity i «laken»?
Ja :)
 
Vekker liv i en gammel tråd.
Har en øl som endte litt for lavt på OG, ønsker å heve styrken på ølet litt ved å tilsette DME. Ølet stormgjærer nå, ble brygget på lørdag, har brukt en kalkulator for å finne ut hvor mye DME jeg må bruke for å få ønsket OG, tenkte meg ikke om så jeg brukte metoden for å lage gjærstarter, så vannmengden er antagelig for høy. Er det da bare å koke det ned for å få høyere gravity i «laken»?
ja, skulle gå greit, det.
 
Det blir jo litt smak og behag også dette da. Jeg synes ølet blir bedre av ca 750g sukker (i lake) etter stormgjeringa. Da er jeg vel blandt de som ikke er så glad i søtt øl jeg da. Men liker stout da, den skal være litt søt ja. :) Ps. Jeg er også av den sorten brygger som finner en oppskrift på noe jeg synes smakte godt servert på en eller annen pub, og benytter den som utgangspunkt, ikke slavisk.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp