Bommet på meske temp! Løsning?

JonAn

Norbrygg-medlem
Brygger nå en ABC hop sanatorium IPA. Vi bommet litt på mesketemp og måtte tilsette 2 liter kaldt vann. Hva bør vi gjøre for å kompensere for dette? Skylle med 6 liter vann i stedet for 8 liter vann? Eller koke litt lenger? Hva skjer da med humlen som blir tilsatt rett etter mesking (FWH)? Vi har ikke noen måte å måle hvor mye vann vi har i kjelen.
 
Å skylle med to liter mindre vann er en grei løsning. Det vil gi dere bittelitt lavere utbytte enn om de to literne var brukt som skyllevann i stedet. Du kan også koke lengre. Jeg tipper at du ikke merker stor forskjell på karakteren fra FWH med en halvtimes ekstra koking, men dette har jeg null erfaring med, så ta det med en klype salt.
 
Skyll med mindre vann (kanskje senk tempoet for avsiling for å få med alt sukkeret). Funker nok knall.
 
Kan være lurt å evt bruke en tommestokk eller noe og på den måten finne ut av volum dere har i kjelen. OG er jo viktigst å treffe men hvis dere også vet volum så kan dere finne ut av effektiviteten og avkok for å justere til neste gang.
 
Det er planen fremover å få litt mer orden på slike ting, men vi er fortsatt i startfasen (3. Brygget nå) så vi tar litt etter litt, så avanserer vi gradvis :)
Takk for tipset
 
Jaja, bomma vi ikke den ene veien så bomma vi den andre veien. Endte på 1.078, skulle være 1.063-67. Vi hadde nok litt for kraftig kok denne gang. Veldig synd, hadde gledet meg til denne IPA'n. Men blir nok øl dette også :)
 
Tilbake
Topp