Bonsak wallonia farmhouse

MortenSickel

Norbrygg-medlem
En av mine første store oppdagelser etter at jeg begynte å brygge (eller snarere allerede etter at jeg hadde så vidt begynt med ekstraktbrygg) var saison. Min absolutte ølfavoritt! Og min hjemmbryggfavorittsaison er en som er laget på 100% Bonsak wallonia farmhouse, https://www.bonsakmalt.no/walloniafarmhouse. Jeg er helt sikker på at jeg klarer å bruke opp 25kg sekken jeg har kjøpt (drøyt halvveis nå) til bare saison, men tenker litt på, hadde dette vært en fin basemalt for noe annet? Etter å ha prøvd en Brulandselva kornøl, https://www.vinmonopolet.no/Land/Norge/Vestland/Stryn/Brulandselva-Kornøl/p/10577401, har jeg lyst på å prøve å brygge noe slikt og tenker saisonmalt kan være det riktige der, men dersom jeg for eksempel ville laget et pale ale med det grunnlaget, hva burde jeg lagt til?

Saison er også min favoritt, lys, tørr og god karbonering.
Hva bidrar BWF med i en ølstil som gjæren kanskje har hovedrollen, mener du?

Saison er også min favoritt, lys, tørr og god karbonering.
Hva bidrar BWF med i en ølstil som gjæren kanskje har hovedrollen, mener du?
Helt enig i at gjæren har hovedrollen, men synes jeg får til en veldig god øl med BWF, men har ikke testet det samme ølet med andre malttyper.(Men som jeg har sagt her før, jeg har elendig smaks- og luktesans, så mulig at det bare er placebo...)

Helt enig i at gjæren har hovedrollen, men synes jeg får til en veldig god øl med BWF, men har ikke testet det samme ølet med andre malttyper.(Men som jeg har sagt her før, jeg har elendig smaks- og luktesans, så mulig at det bare er placebo...)
Placeboeffekt er også en effekt. Selv er jeg veldig glad i å bruke bøhmisk, gølvmalta pilsnermalt i lagerølet mitt. Om jeg hadde merka forskjellen i en blindtest aner jeg ikke, men det er jo ikke sånn jeg drikker ølet mitt, så jeg veit det er laga på bøhmisk gølvmalta pilsnermalt og syns det smaker ekstra godt. :)

Etter å ha prøvd en Brulandselva kornøl, https://www.vinmonopolet.no/Land/Norge/Vestland/Stryn/Brulandselva-Kornøl/p/10577401, har jeg lyst på å prøve å brygge noe slikt og tenker saisonmalt kan være det riktige der, men dersom jeg for eksempel ville laget et pale ale med det grunnlaget, hva burde jeg lagt til?
Jeg har og en Saison med Wallonia malt. Er rimelig bestemt på at det blir kjøpt en sekk med Wallonia, som blant annet skal gå i råølet til sommeren. Det kommer til å bli fantastisk godt sammen med en einelåg og ei frisk humle. Hvilken gjær tenker du å bruke på konnjølet?

Placeboeffekt er også en effekt. Selv er jeg veldig glad i å bruke bøhmisk, gølvmalta pilsnermalt i lagerølet mitt. Om jeg hadde merka forskjellen i en blindtest aner jeg ikke, men det er jo ikke sånn jeg drikker ølet mitt, så jeg veit det er laga på bøhmisk gølvmalta pilsnermalt og syns det smaker ekstra godt. :)
Det kan vi nok alle kan kjenne oss igjen i, når man først bruker litt ekstra på utstyr og råvarer så ønsker man jo at det skal gi utslag. Også motsatt vei, når man ikke får tak i den råvaren man vil ha, men må ta til takke med et dårligere substitutt. Da blir jeg ofte varere for usmaker og feil. Det gjelder både i brygging, matlaging og alt annet.

Det fins jo de av oss som mener at hdmi-kabler til 1000vis av kroner pr meter gir bedre bilde på TVen eller at høytalerkabler med luriumslegering og dyppet i slangeolje gir bedre lyd. Det tror jeg ingenting på, men jeg tror at de tror det

Tilbake
Topp