Bøye siste biten på HERMS-coil i rustfritt.

Var kanskje litt håpefull da jeg bestilte HERMS-coil:
http://www.nybrewsupply.com/stainless-steel-heat-exchange-coil.html
Ser nå at den ikke har 90-graders bøy slik at den er enkel og kan kobles inn i klemringskoblingene, slik som denne:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t31.0-8/901096_10200803635590175_300089327_o.jpg
Noen som har noen tips? Jeg har selvsagt sett dette med RESIN WS8 i tråden til Bjarte, men tenkte å høre om dette lot seg gjøre - eller om jeg bør betale noen for å gjøre det for meg? Evt - noen tips i Oslo?

Hvis du finner noen med mandrelbøyer så gå for det. Det kommer garantert til å knekke eller folde seg kraftig uten innvendig støtte av ett eller annet slag. Gleder meg til å følge byggingen, forresten!

Takker for tips. Du kommer ikke på noen "at the top of your head" i Oslo? Bestilte klemringsalbuer, just in case.

Det blir spennende med byggingen, vi måtte kutte ut automatiske ventiler og brewtroller i starten, men vi bruker en PLC eller brewtroller/bcs i del to av prosjektet.

Jeg hadde et stålrør med tykk gods som skulle bøyes. Dro til lokale rørleggeren som hadde riktig verktøry. Rørleggeren var storfornøyd med med noen øl som takk.

Bøying av tynne stålrør er noko *heilt anna* enn å bøya tjukke stålrør… 

Mandrelbøyar er fint om du har eit rett rør - når det alt er ein coil så er mandrelbøyar ubrukeleg.   

Eit tips som muligens kanskje kan hjelpa deg:  ein MÅ jo ikkje laga bend på røret.  Du kan også bruka  klemringskoblingar som har 90 graders vinkel….  eller rette klemringskoblingar og så har du eit anna bend.. 

Takker for tips - Katla. Jeg kjøpte klemring med albue. Eneste er at han jeg brygger med mener de gir for mye motstand med en normal march/chugger.

borander skrev:
Takker for tips - Katla. Jeg kjøpte klemring med albue. Eneste er at han jeg brygger med mener de gir for mye motstand med en normal march/chugger.

Jeg tviler på at den albuen er det som gjør at dere får mindre flow enn ønskelig, heller mer mot maltsengen. Det dere evt kan gjøre er å kjøpre rette klemringskoblinger, og sette på albuer (de standard med runde hjørner fra ebay). De gir mindre motstand enn en hard 90grader bend.

Ellers så er  det ett "triks" ved rørbøying å fryse røret med vann inni før bøying. slik at det kan bøyes uten å kollapse.
Eller med veldig finkornet sand. Du  må "pakke den" før bøying. Kanskje litt vanskelig med en coil...

Tilbake
Topp