Bratberg kjøler

neslekkim

Norbrygg-medlem
Har skaffet kjøler fra Bratberg, en kjøler som er en slags liggende spiral som skal ligge like under overflaten og kjøle raskt ned, tror prinsippet skal fungere smart når jeg bare får testet den.

Har noen erfaring med denne?, jeg lurer litt på om noen har funnet noe smarte koblinger man kan montere på denne, nå er det et par plast-stusser som sitter på hver ende, men jeg vil fikle til noe greier med f.eks gardena koblinger slik at det er enkelt å koble fra og til, men er det bare å peise på med slangeklemmer på dette?
 
Jeg har hatt en kjøler fra Bratberg. Det er vel en liten rørbit inni enden av plastslangen? Det var det i alle fall i min. Jeg stappet den ganske enkelt inn i en liten hageslangestump med en Gardenakobling i den andre enden. Strammet til med en slangeklemme.
Ble helt tett og enkelt å koble til vannkranen.

Husker ikke i farten hvor lang tid jeg brukte på å kjøle ned 18 liter vørter med den løsningen. Byttet den etterhvert ut med en hjemmelaget kjøler av kobberrør som så mange andre her har.

Ø
 
Kapp opp et par biter med vanlig hageslange og klem dem fast med slangeklemmer. Sett på noen Gardenia koblinger i andre enden så kan du koble på slanger etter ønske.
Kjøleren fungerte OK for meg. Var hverken raskere eller tregere enn den jeg har nå. Husk imidlertid og sørg for at hele kjøleren er under veskenivået. Jeg måtte mekke litt med litt tau for å få det til :)

Paal J
 
Da har jeg endelig fått gjort jomfrubrygget, og må si at denne kjøleren den kjøler virkelig bra, hekter den oppi kjelen, tight fit, og den ligger litt under vannoverflata.
Kjøler rimelig raskt og greit uten at jeg rører noe oppi den, og det ser ut til at vørteren blir rimelig klar og fin, masse grums skilles ut.

Men jeg tenker jeg får med meg endel av dette grumset når jeg skal over i gjæringskaret da, med min flaks :) (må bruke hevert.. )
 
Tilbake
Topp