Brew dogs tv-serie

Ser på første episode, og er litt bekymret for at de koker med lokket på. Ellers er det jo enda mer gimmicky enn programmet fra Dogfish Head.
 
Must say, elsker serien! Godt "over the top" nivå  ;)
Når vi først er inne på bryggeserier.. Like veldig godt serien til Oz Clarke og James May "Drink To Britain"! Noen som har forslag til flere gode øl/bryggeserier?
 
Er det bare meg eller gir denne serien inntrykk av at hygiene rundt brygging ikke er så viktig. Jeg er kanskje litt i overkant nervøs (bruker hansker og munnbind etter flameout :p), men er det ikke litt teit å feks legge lua si oppå kreusen eller stå å prate over åpne gjæringskar?
 
Ptrckschndr skrev:
Er det bare meg eller gir denne serien inntrykk av at hygiene rundt brygging ikke er så viktig. Jeg er kanskje litt i overkant nervøs (bruker hansker og munnbind etter flameout :p), men er det ikke litt teit å feks legge lua si oppå kreusen eller stå å prate over åpne gjæringskar?

Må innrømme at jeg grøsset litt da han brukte hendene sine som trakt for å få gjæren ned tuten i gjæringskaret...  :noway:
 
Ptrckschndr skrev:
Er det bare meg eller gir denne serien inntrykk av at hygiene rundt brygging ikke er så viktig. Jeg er kanskje litt i overkant nervøs (bruker hansker og munnbind etter flameout :p), men er det ikke litt teit å feks legge lua si oppå kreusen eller stå å prate over åpne gjæringskar?

Mulig. programmet handler jo om de artige delene av øl verdenen. Tror heller ikke de har som mål å lære hvordan man brygger selv, men heller vise de forskjellige stegene i bryggeprosessen. Så skal du også huske at ølbrygging har vert en greie i hva.. mange tusen år? Nå i senere tid i hjemmebryggeverdenen har rengjøring blitt en helt latterlig greie. Nesten så samtlige velger å bade seg selv i starsan hver dag i en uke før de starter å brygge. Man kan helt fint brygge øl uten noe voldsomt fokus på renslighet.

Hørte en gang en som sa "Samme faen hvor du reiser i verden, så klarer de å lage et eller annet godt øl"... For eksempel i samtlige U-land, der de faktisk har en ølkultur, har de ikke en gang mulighet til å rense ting. Land der for eksempel håndvask ikke er en greie. I gamledager var det mye samme greia... Så lenge utstyret du bruker ikke er fult av drit, går det som regel greit.

Mange kommer helt garantert til å være uenig med meg, gjerne samme folk som mener at bruk av gjærlås er totalt kritisk nødvendig for å trygt kunne brygge øl  :skitbra:
 
Hannaas skrev:
Må innrømme at jeg grøsset litt da han brukte hendene sine som trakt for å få gjæren ned tuten i gjæringskaret...  :noway:
Makan til skitten håndtering av gjær har jeg aldri sett... Hygienen her var jo ytterst tvilsom... Har jo lært noe helt annet selv hvertfall.

Jeg mistenker at det vi ser de brygger og det vi ser de drikker på slutten ikke nødvendigvis er det samme. Det er jo tv, og om de pynter litt på sannheten så ville det ikke overrasket meg. Det er jo veldig mye annet der som er iscenesatt (det meste egentlig) - noen av samtalene virker ganske scriptet og kunstige..

Men kult program for all del, deilig å slappe av med på sofaen.
 
Ble litt nysgjerrig på teknikken de brukte for å lage Berliner weisse... Recap: De kjølte ned vørteren før koking og tilsatte melkesyrekultur, lot den stå til passe syrlighet var oppnådd (ca. 6 timer) og kokte vørteren som vanlig. Dette må jo være en enklere måte å få syrlighet i ølet på enn å bruke bakteriene i sekundærgjæringen? I tillegg slipper man å infisere utstyret med melkesyrebakterier, ettersom bakteriene drepes i kokingen.

Noen som har prøvd dette?
 
Tilbake
Topp