Brew in a Bag, logiske brister og dårlige mattekunnskaper

Hei hei,

I går forsøkte jeg å brygge en Wit all-grain for andre gang og hadde en del spørsmål etterpå.

Jeg brygger på kjøkkenet i leilighet og har begrensa med plass. Jeg mesker i pose, i et gjæringskar.

Jeg prøvde å bruke en ølkalkulator jeg fant på nett (Beer Engine) for å regne ut hvor mye korn jeg skulle ha for å lage 23 liter øl. Den sa noe slikt som ca 4,5 kg korn og 33 liter vann. "Er det ikke 2,5 liter vann per kg da?" tenkte jeg og delte 23 på 2,5 og fikk 9,2kg.

Så hadde 9,2 kg knust malt i meskeposen min og helte over 17 liter vann og lot dette stå i èn time på 68 grader (circa), og helte av vørter etterpå og helte over 16 liter vann på nytt og lot dette stå i 20 min på 68 grader (ca....) Resultatet da var ca 25 liter vørter som jeg kokte opp i to kjeler og fikk til slutt ca 20 liter ferdig vørter etter koking.

Jeg slang dette på gjæringstanken, og målte OG som var på .60 - oppskriften jeg fulgte hadde foreslått en lavere OG så jeg antar dette var fordi jeg brukte alt for mye korn.

2 spørsmål: hva er greia med 2,5 liter vann per kg? Når er det man bruker denne regelen?

Blir ølet mitt for sterkt til å gjæres ut ordentlig nå? Hva kan jeg gjøre for å redde det? Kunne jeg f.eks tynnet det ut med vann eller er dette en dårlig idè?

- Martin
 
Du har misforstått litt vedr. forholdet 2,5. Dette anbefales til innmesking. Senere kommer det til mer vann ved skylling. Eksempelvis erfarer jeg at forholdet 1 kg malt gir 3 L vørter på OG=1.080. Du har mao. et svært lavt utbytte som ikke har mer enn 1.060 med 20 L vørter fra 9,2 kg malt. Uttynning med vann (kokt og kjølt) er ok redning.
 
Hei,
Slik jeg har forstått det er det med 2,5L/kg  den mengden vann som gir en passende tykk mesk. I ditt tilfelle burde du altså har tenkt ca. - 4,5 x 2,5 = 11-12 liter vann i baggen din. Altså justert vannmengden i stedet for maltmengden. Og så hatt på vann igjen - kanskje flere ganger - til du fikk ønsket mengde vørter/styrke.
Slik du har gjort har du en "brewhouse effeciency" på 43 - 44% - hvilket ikke er mye å rope hurra for. For alt jeg vet kan det være vanlig for din meskemetode, men jeg tviler. Men intet er ødelagt, du får sikkert et utmerket øl som det er. Ønsker du å senke OG går det fint å tilsette mere vann. Kankje da lurt å koke det først og avkjøle.

mvh
FredT

Edit: lagt inn før jeg så brunbjørns svar.
 
jeg tror at noe av årsaken til det elendige utbyttet var at det rett og slett ble for mye korn i meskeposen og det ble som en svær klump hvor veldig lite gjærbart stoff slapp ut. Jeg tipper den ikke er lagd for mer enn ca 4-5kg.

Vi får prøve igjen og gjøre det riktig neste gang :)

- Martin
 
En riktig konklusjon tror jeg martin. Jeg registrerer at også med mitt utstyr synker effektiviteten når jeg har i malt til fysisk mulig maksgrense.

FredT
 
Når man mesker i kjøleboks, slik jeg ser mange her på forumet gjør - hvor tykt lag med korn har man liggende?

Hva er optimalt?

- Martin
 
Espeland skrev:
Jeg brygger på kjøkkenet i leilighet og har begrensa med plass. Jeg mesker i pose, i et gjæringskar.

Hei !


Nå kjenner jeg ikke til hvordan du utfører dette meskeprinsippet, så kan hende dette innlegget er skivebom.

En forutsetning for godt utbytte er at skyllevannet renner gjennom mesken, dvs at hvis du skyller mesken gjennom posen bør posen bare være perforert i bunnen.
Det må heller ikke kunne renne vann forbi posen.

Hvis noe av dette kan skje ville jeg korrigert eller endret meskeprinsipp.
 
Espeland skrev:
Når man mesker i kjøleboks, slik jeg ser mange her på forumet gjør - hvor tykt lag med korn har man liggende?

Hva er optimalt?

- Martin

Hvor mye malt man bruker i kjøleboksen avhenger av hilken OG man vil ha i vørteren. For hjemmebryggere er det vanlig å ta utgangspunkt i et fast volum ferdig vørter etter endt koking, i mitt tilfelle 22,5 liter. Maltmengden (og følgelig tykkelsen på maltsengen i meskekaret) vil variere etter hvilken oppskrift man bruker. Om jeg i mitt oppsett vil ha et øl med den OG på ca. 35, trenger jeg litt over 3 kg malt, om jeg ønsker en OG på nærmere 100, trenger jeg 10+ kg. Generelt kan man si at man ved økte mengder malt opplever en nedgang i utbytte. Hva som vil være en optimal tykkelse er i vår sammenheng slik sett ikke egentlig så relevant, siden vi som regel lager det samme volumet øl i hver batch.
 
Her tror jeg det er noe sammenblanding av prinsipper.

Overskriften din sier "Brew in a bag". (Da menes ikke kjølebag :) )
Noe av hovedprinsippet med BIAB (brew in a bag) at du mesker malten i en pose (bag) i kokekaret i det totale volumet du har før koking. Med andre ord, for å få ca 20 liter øl fyller du kokekaret med ca 24-27 liter vann varmer opp til noe over mesketemperatur. Så legger du ca. 4,5  kilo malt i posen, hiver oposen i gryta og mesker en time på valgt temperatur. Dette blir en svært tynn mesk, men noe av poenget er at man skal slippe å sile etter mesk.
Det ligger forøvrig noen tråder her på forumet om BIAB.  

Alternativet er som beskrevet under, blande malten med vatnet i et forhold på ca 2,5 (4,5 kilo malt og 9 liter vatn) i meskekaret (kjølebagen), la det stå en time og så skylle over mesken (på toppen) med varmt vatn samtidig som du tapper av (fra bunnen) til du har et sluttvolum før kok på ca 24 - 27 liter. Men dette er ikke BIAB - det er konvensjonell mesking og siling.
 
Ruge, det stemmer nok.

Forøvrig så er teknikken med å ha posen i skyllevann, også gjenta prosessen en gang til etterpå noe jeg så i et youtube klipp. Teorien er vel at man ved å gjøre dette kan få ut litt esktra av posen, men hvilken effekt dette har på utbyttet vet jeg ikke.

I mitt tilfelle går det også litt på det at jeg ikke har så store kar, og må gjøre det i to omganger om jeg ønsker å få nok veske til 23 liter.

- Martin
 
I en av de mange videoene jeg har beskuer på det store nett, lot bryggerne malten kose seg i gitt mengde vann/malt i 45min på 70c før de klemte all vørten ut av malten. Ikke noe skylling eller noe. Er dette hoppende galt?
 
Vel, om man ikke bruker noe andre redskaper til å skvise den posen enn hendene, så får man vel ikke ut så mye ved å skvise de posene. I hvert fall jeg som jobber på kontor året rundt, hehe  :)
 
Tilbake
Topp