Brewmart Danish style pils! Sukker vs spraymalt

Hei og god Lørdag! :)
Jeg er meget fersk, og kommer sikkert til å stille mange rare, og for de fleste her inne, ganske åpenbare spørsmål. Reisen begynner her:

Tilgjengelig utstyr:
Gjæringskarr. (og det som følger med til et vanlig gjæringskarr)

Var innom Europris her om dagen og kjøpte Brewmart Danish style pils.
På boksen står det ganske greit hvordan jeg skal gjøre det, men det var en ting jeg ikke skjønte helt.
F.eks så står det hvor mye sukker du må tilsette for å få så og så mye prosent.
Det jeg stusset litt på var, om du skulle tilsette 3KG sukker, som gir 8.8-9.3% så var det anbefalt å erstatte halvparten av 3kg med "light spraymalt".

Spørsmålet mitt er som følger:
Jeg har ikke spraymalt for handen. hva skjer om jeg bruker 3KG sukker og bare blander alt i gjæringskarret på vanlig vis? Hva har det å si for smaken, kullsyre, skum, styrke, osv osv?

For å si det rett ut: "Blir det å smake heilt før jævlig, og dårlig om eg ikje telsette spraymalt, som det står på boksen?"

Alt av svar og hjelp får en stor takk fra meg :)
god helg, skål :)
 
Rent sukker mener jeg fører til en mer vinøs/spritaktig smak. Altså alkoholsmak, ikke øl. Settet du har kjøpt består av rent malt og humle, slik at du får maltsmak derfra. Tilsetter du sukker blir forholdet malt/sukker mer i favør sukker. -> alkohol. (ikke godt, men du blir full om det er målet. Om det er målet er du på feil forum) Spraymalt er inntørket maltsukker. Så det blir så å si det samme som malt.
For å ta det du lurer på:
Smaken: Kjedeligere, og som sagt over
Kullsyre: Ingenting å si. Det er mengden sukker du tilsetter ved flasking som bestemmer det.
Skum: Usikker, men siden ren alkohol ikke skummer, og ikke rent sukker heller, så blir det nok ikke mere skum.
Styrke: 50% av sukkeret blir alkohol. Resten tyter ut gjærlåsen din i form av kullsyre.
osv: Kjør spraymalt. Da får du et bedre produkt enn med 3 kg sukker. Dessuten, en pils på rundt 9 % høres ikke godt ut. Bedre med en pils rundt 5% som du kan kose deg med.
Husk at "lager-følelsen" i ølet kommer mest fra gjæringstemperatur. Det er kanskje det viktigste etter renslighet. Du får fort et altfor fruktig øl om det gjæres for høyt.
 
Spraymalt, og for å fortsette på der kruud slapp så virker et europrispils-kit på ca 9% helt forferdelig.
 
Skjønner! Takk for et meget opplysende svar, kruud!
Men jeg tenker å bruke litt mindre sukker da, holder på å fylle på karret om litt. Siden jeg da har handlet inn alt som skal til bortsett fra spraymalt. kostet jo ikke mye for boksen, så det gjør egentlig ingenting om denne blir litt "feil".
Men i boksen står det ingenting om hvordan du skal behandle gjæra før du tilsetter det karret. Det står bare at du skal "adde" det. Er det slik det funker? når alt er tilsatt, så er det bare å helle gjæra oppi?
 
kok opp vann, tilsett gjær til vannet når det holder ca 30C, la stå kvarter halvtime, tilsett hele suppa til ølen.
 
Husk å riste mye luft inn i vørteren. Gjerne like før gjæren tilsettes. Det kan være lurt å la det stå til gjæring
ved laveste anbefalte temperatur. Temperaturen går opp når gjæringa er godt i gang.
-kjenner ikke til ølsettet men tror det kan ha godt av slik behandling.
 
Ølkit fra europris er en svært dårlig råvare. Det blir aldri noenlunde OK med mindre man "sminker grisen" med spraymalt, ordentlig humle, og en ordentlig pakke gjær. Samt koker vørteren. Skal også sies at maltekstrakten i disse settene ofte har dårlig kvalitet. De blander ofte inn mais-sirup og et eller annet bittert stoff som skal etterligne bitterhumlen. Og gudene vet hvor gammelt det er. Å tilsette en kg. sukker på slike sett er "spikern i kista".

Og da kan man vel igrunn bare erstatte hele Brewfart-boksen med DME, en pakke humle, en pakke gjær, og noen gram crystalmalt? Du vil da få et øl som smaker bra. - Billigere enn å pimpe et ølsett er det og.
 
Dette var det første kittet jeg startet med også. jeg brukte en pose fra Europris med DME istedet for sukker mener jeg å huske... (dette var jo før man skrev ned hva man gjorde)
98% sikker på at dette havnet på ca 5.0% da det var ferdig med en smak som jeg ikke syntes var bra, men har mange glade kamerater som syntes at dette var et kjempe godt øl.
Er jo et fint sted å begynne ettersom det ikke koster så allverden om noe skulle gå galt, men husk at det finnes mye med bedre kvalitet der ute.
 
Takk for svar Erlendso og xcetera! :)
Bare for å opplyse, så vet jeg at dette er et "dårlig" sett. Jeg vet sånn nogenlunde hvordan man brygger ordentlig øl, men per dags dato har jeg ikke råd til utstyret som trengs... :)

Men uansett, takk for alle svar! og en riktig god helg til dere alle! Skål :)
 
Oj, glemte en ting:
Jeg vet ikke om det er noen som er innom i denne tråden lenger, men jeg har et siste spørsmål.
Senere i dag skal jeg tappe ølet på flasker. Jeg har skjønt det slik at det legger seg bunnfall i flaskene når de er "ferdig".
Er det noe måte å unngå dette på?
 
Nei - Egentlig ikke hvis du flaskekarbonerer. Du kan minimere det med f.eks Cold Crash, men litt sedimentrester vil det være ved flaskekarbonering.
 
Ok, skjønner. Men er dette farlig å drikke? Kommer nok ikke til å rense bunnen helt, men om jeg drikker rett fra flaska, møter jeg ubehagelige opplevelser?
 
Spraymalt, og for å fortsette på der kruud slapp så virker et europrispils-kit på ca 9% helt forferdelig.
Jeg lagde denne som første forsøk, der jeg hadde som mål 7%, så jeg brukte 1 kg sukker og 1 kg beer enhancer, som vel er en kombo av dextrose og spraymalt. For meg, skal et øl holde rundt 7%, jeg er ikke veldig glad i utvannet bikkjepiss .. :p

Og valget på blanding, var ikke fra en eller annen oppskrift, kun fordi beerenhanceren var drit dyr!

Den ble nydelig, faktisk bedre enn en del andre tilsvarende kjøpeøl. Og jeg brukte til og med gjæren i kittet!!!

Jeg skjønner man ønsker gi gode råd basert på egne erfaringer, og jeg skjønner Muntons og Brewmart ikke er topp of the line ekstraktsett, ellers hadde de ikke endt på Europris.

Men vi er nybegynnere, og skal kunne ta kosten med å feile litt i begynnelsen. Så ikke bitch på Europris; de er startstedet for mange som kommer til spesialbutikkene, og går videre.

Jeg har f.eks ikke peil på den endelige prosenten, for jeg tror det er nærmere 8 enn 6% basert på de glassene jeg har tatt : det står ikke i bruksanvisningen hvordan beregne det, og den jeg har sett, krever måling før gjæren går i.

Nå sitter jeg med to andre sett, der jeg ønsker mer intelligent alkoholprosent på, og der jeg har mange spørsmål rundt, men selv jeg er blitt sånn at det er bedre å bare prøve og feile enn å gå på forum.
 
Jeg lagde denne som første forsøk, der jeg hadde som mål 7%, så jeg brukte 1 kg sukker og 1 kg beer enhancer, som vel er en kombo av dextrose og spraymalt. For meg, skal et øl holde rundt 7%, jeg er ikke veldig glad i utvannet bikkjepiss .. :p

Og valget på blanding, var ikke fra en eller annen oppskrift, kun fordi beerenhanceren var drit dyr!

Den ble nydelig, faktisk bedre enn en del andre tilsvarende kjøpeøl. Og jeg brukte til og med gjæren i kittet!!!

Jeg skjønner man ønsker gi gode råd basert på egne erfaringer, og jeg skjønner Muntons og Brewmart ikke er topp of the line ekstraktsett, ellers hadde de ikke endt på Europris.

Men vi er nybegynnere, og skal kunne ta kosten med å feile litt i begynnelsen. Så ikke bitch på Europris; de er startstedet for mange som kommer til spesialbutikkene, og går videre.

Jeg har f.eks ikke peil på den endelige prosenten, for jeg tror det er nærmere 8 enn 6% basert på de glassene jeg har tatt : det står ikke i bruksanvisningen hvordan beregne det, og den jeg har sett, krever måling før gjæren går i.

Nå sitter jeg med to andre sett, der jeg ønsker mer intelligent alkoholprosent på, og der jeg har mange spørsmål rundt, men selv jeg er blitt sånn at det er bedre å bare prøve og feile enn å gå på forum.
Det var nå bare en mening, som mye annet på forum er.. Men 9% hvor mye kommer fra enkle sukkerarter, står jeg bak, at det for meg virker forferdelig, spes siden jeg har kun brygget all grain og så nesten aldri brukt sukker i det hele tatt. Jeg fikser f.eks ikke mye belgisk, hvor en del av prosentene kommer fra enkle sukkerarter. Men hvis jeg hadde smakt et slikt øl og det ikke hadde vært forferdelig, så tar jeg selvsagt den smellen.
 
Tilbake
Topp