Brewtools - Automatisert gjæringssystem.

Ser jeg har vært borte herfra 3/4 års tid men det forbauser meg overhodet ikke at utstyrsbransjen stadig utvikler produkter som skal dekke et eller annet behov...

Ferminator fikk jeg med meg før bryggepausen, glykolkjølte gjæringskar i blankt stål likeså for ikke snakke om diverse gjæringskar type Fermzilla o.l.

Jeg er nok en utprega oldtimer, med ett bein i norsk tradisjonsbrygging og det andre beinet i tradisjonell tysk lagerbrygging.
Jeg er nok litt utstyrsfetishist når det kommer til Speidel sine bryggemaskiner, men mine er fra rundt 2016, uten wifi etc., men bygd som stridsvognene de bygde der under forrige verdenskrig... blytunge og driftsikre som fy.

Jeg har også et tradisjonelt oppsett som jeg kan fyre med ved, gass, eller kokeplate.... hva som enn måtte passe.

Når det kommer til gjæring.... hmm.. Plastdunker. Hvorfor? Fordi jeg simpelthen ikke har noen erfaringsbasert empiri for at nazi-kontroll på gjæringa gir noe bedre øl..

Kjøleskap med Inkbird og varmeelement når tempen i kjelleren ikke er gunstig for ølet jeg i øyeblikket gjærer men det er også det.. og det har funket i årevis.

Det er derfor jeg spør meg selv; gir denne utviklinga bedre øl eller er det simpelthen en genial ingeniørløsning på et ikke-eksisterende problem?

selvsagt erkjenner jeg at en Ferminator sikkert kan løse et problem for en brygger i en blokkleilighet på Grorud, men den leiligheta skal være rimelig diger dersom denne greia fra Brewtools skal flytte inn... ;)
 
Det er derfor jeg spør meg selv; gir denne utviklinga bedre øl eller er det simpelthen en genial ingeniørløsning på et ikke-eksisterende problem?
Jeg tror 98,7% av de som har brygget en stund er enig i at det ikke gir bedre øl. Men gadgets kan jo være moro, samme hvilken hobby man har.

Det sies at å drive med jogging er den enkleste treningen du kan drive med, du trenger bare et par joggesko. Men sjekk hva som finns å få kjøpt, treningsklokker som måler energinivå i kroppen og søvnkvalitet, sko med karbonsåle, gore-tex jakker, raske briller, utstyr til tusenvis av kroner hvis du vil og har råd.

Gadgets og utstyr gjør de fleste hobbyer mer interessant, jeg tror det er så enkelt.
 
Sist redigert:
Har i utgangspunktet ikke hatt lyst til å kommentere denne tråden, men kjenner jeg blir litt matt. Tenker at heldigvis ser vi utvikling og forbedringer og ikke minst valgmuligheter i bryggeutstyr, om det være seg Brewtools, Speidel, Grainfather, Brewfather, pH-meter, pumper, magnetrørere, og ikke minst utvikling av ingredienser. Som byggingeniør på dagtid og bryggingeniør på kveldstid, må jeg si at jeg er ekstremt glad for at markedet er under evig utvikling, og noe av hobbyen som trigger meg mest- nemlig jaget etter stadig forbedringer. Blir egentlig bare trist og lei. La oss heller hylle dem som stadig er med på bidra til en mer spennende bryggehverdag. Uten nytenking hadde vi fremdeles kjørt hest og kjærre på E6.
Sånn… ferdig med utblåsningen. God helg folkens. Happy brewing, med det utstyret dere selv måtte foretrekke :)
 
Jeg tror 98,7% av de som har brygget en stund er enig i at det ikke gir bedre øl. Men gadgets kan jo være moro, samme hvilken hobby man har.

Det sies at å drive med jogging er den enkleste treningen du kan drive med, du trenger bare et par joggesko. Men sjekk hva som finns å få kjøpt, treningsklokker som måler energinivå i kroppen og søvnkvalitet, sko med karbonsåle, gore-tex jakker, raske briller, utstyr til tusenvis av kroner hvis du vil og har råd.

Gadgets og utstyr gjør de fleste hobbyer mer interessant, jeg tror det er så enkelt.
"Raske briller" den var fin :D
 
For å faktisk følge opp selve tråden. Brewtools har lekket litt mer info i form av en shorts-video hvor systemet er i drift.

For de som ikke har facebook:
I videoen vises brukergrensesnittet på touch-skjermen frem. Det endres innstilling for trykk, og en solenoid-ventil begynner å slippe ut trykk via en gjærlås. En slags digital spunding ventil, altså.
Den slås også av og på i perioder. For å måle trykk på nytt, kanskje? Ikke vet jeg.
 
For meg er det forskjell på brygging og brygging. Jeg har to bryggerier. Det jeg har hjemme har utviklet seg gjennom mange år og er moderne. Bryggeriet på hytta har også utviklet seg, men veldig sakte siden jeg har flytter utrangert utstyr hjemmefra.
På hytta er det tradisjonelt.
Det er to veldig forskjellige bryggerier, men de gleder meg like mye begge to - på helt forskjellig nivå og -vis.
Kan vi enes om at hobbyen forener oss uavhengig av kostnad, bling og gadgets?
 
Hadde jeg bare visst hvor splittende denne tråden skulle bli for jeg opprettet den :oops:
Jeg tror vi alle kan være enige om at godt øl forener oss alle. Uansett hvordan det produseres.
Det kan godt virke som at jeg er overdrevent utstyrsfokusert (signaturen tatt i betraktning), men i bunn og grunn er jeg det egentlig-ikke. Jeg har nok mer til felles med bryggingeniøren her enn den gjengse øl-influencer o_O

Ja, "hovedbryggeriet" hos meg er også rimelig high-tech med brewtools utstyr og mye "bling". Men jeg har også tatt meg selv i tanken om å gå "back to the roots". Jeg begynte med en aluminiumskjele lånt fra min lokale folkehøgskole (20+ Liter) og en BIAB-pose. Amarillo Pale Ale var det første ølet jeg brygga. US-05, standard west-coast pale. Husker det var typ det beste ølet jeg hadde smakt noen sinne på det tidspunktet. Hadde vært moro med et "portabelt" ølbryggeri jeg kunne tatt med meg hvor som helst å brygga øl med minimalt av innsats.

Ny teknologi gjør nok ikke et øl bra i seg selv, men det gjør prosessen mer morsom for min egen del.
Filmen er den samme om man ser den på telefonen eller på kino, men prosessen er noe mer morsom på kino...

Jeg skal også være ærlig å innrømme at det å ha mulighet til å handle litt fancy, nytt utstyr i form av unitank, glykolkjøler ++ i de siste åra har fornyet interessen min i ølbryggingshobbyen. Det kan på ingen måte undervurderes. Personkarakteristikker knyttet til de åpenbare materialistiske utsagnene i siste avsnitt avsnittet tas i mot, men jeg har i det minste selvinnsikt :p
 
Hadde jeg bare visst hvor splittende denne tråden skulle bli for jeg opprettet den :oops:
Jeg tror vi alle kan være enige om at godt øl forener oss alle. Uansett hvordan det produseres.
Det kan godt virke som at jeg er overdrevent utstyrsfokusert (signaturen tatt i betraktning), men i bunn og grunn er jeg det egentlig-ikke. Jeg har nok mer til felles med bryggingeniøren her enn den gjengse øl-influencer o_O

Ja, "hovedbryggeriet" hos meg er også rimelig high-tech med brewtools utstyr og mye "bling". Men jeg har også tatt meg selv i tanken om å gå "back to the roots". Jeg begynte med en aluminiumskjele lånt fra min lokale folkehøgskole (20+ Liter) og en BIAB-pose. Amarillo Pale Ale var det første ølet jeg brygga. US-05, standard west-coast pale. Husker det var typ det beste ølet jeg hadde smakt noen sinne på det tidspunktet. Hadde vært moro med et "portabelt" ølbryggeri jeg kunne tatt med meg hvor som helst å brygga øl med minimalt av innsats.

Ny teknologi gjør nok ikke et øl bra i seg selv, men det gjør prosessen mer morsom for min egen del.
Filmen er den samme om man ser den på telefonen eller på kino, men prosessen er noe mer morsom på kino...

Jeg skal også være ærlig å innrømme at det å ha mulighet til å handle litt fancy, nytt utstyr i form av unitank, glykolkjøler ++ i de siste åra har fornyet interessen min i ølbryggingshobbyen. Det kan på ingen måte undervurderes. Personkarakteristikker knyttet til de åpenbare materialistiske utsagnene i siste avsnitt avsnittet tas i mot, men jeg har i det minste selvinnsikt :p
Det, det handler om.

 
Har i utgangspunktet ikke hatt lyst til å kommentere denne tråden, men kjenner jeg blir litt matt. Tenker at heldigvis ser vi utvikling og forbedringer og ikke minst valgmuligheter i bryggeutstyr, om det være seg Brewtools, Speidel, Grainfather, Brewfather, pH-meter, pumper, magnetrørere, og ikke minst utvikling av ingredienser. Som byggingeniør på dagtid og bryggingeniør på kveldstid, må jeg si at jeg er ekstremt glad for at markedet er under evig utvikling, og noe av hobbyen som trigger meg mest- nemlig jaget etter stadig forbedringer. Blir egentlig bare trist og lei. La oss heller hylle dem som stadig er med på bidra til en mer spennende bryggehverdag. Uten nytenking hadde vi fremdeles kjørt hest og kjærre på E6.
Sånn… ferdig med utblåsningen. God helg folkens. Happy brewing, med det utstyret dere selv måtte foretrekke :)
Jeg er ikke i stand til å se at alt utstyret er det som bringer hobbyen framover, eller at det representerer noe særlig framskritt. Noe av det gjør det, men ikke alt. Det som først og fremst bringer brygginga framover er mer kunnskap og bedre råvarer.

Og så må folk som har god råd gjerne bruke penga på gadgets. Jeg har ikke noe mot dem av den grunn:).
 
Hadde jeg bare visst hvor splittende denne tråden skulle bli for jeg opprettet den :oops:
Jeg tror vi alle kan være enige om at godt øl forener oss alle. Uansett hvordan det produseres.
Det kan godt virke som at jeg er overdrevent utstyrsfokusert (signaturen tatt i betraktning), men i bunn og grunn er jeg det egentlig-ikke. Jeg har nok mer til felles med bryggingeniøren her enn den gjengse øl-influencer o_O

Ja, "hovedbryggeriet" hos meg er også rimelig high-tech med brewtools utstyr og mye "bling". Men jeg har også tatt meg selv i tanken om å gå "back to the roots". Jeg begynte med en aluminiumskjele lånt fra min lokale folkehøgskole (20+ Liter) og en BIAB-pose. Amarillo Pale Ale var det første ølet jeg brygga. US-05, standard west-coast pale. Husker det var typ det beste ølet jeg hadde smakt noen sinne på det tidspunktet. Hadde vært moro med et "portabelt" ølbryggeri jeg kunne tatt med meg hvor som helst å brygga øl med minimalt av innsats.

Ny teknologi gjør nok ikke et øl bra i seg selv, men det gjør prosessen mer morsom for min egen del.
Filmen er den samme om man ser den på telefonen eller på kino, men prosessen er noe mer morsom på kino...

Jeg skal også være ærlig å innrømme at det å ha mulighet til å handle litt fancy, nytt utstyr i form av unitank, glykolkjøler ++ i de siste åra har fornyet interessen min i ølbryggingshobbyen. Det kan på ingen måte undervurderes. Personkarakteristikker knyttet til de åpenbare materialistiske utsagnene i siste avsnitt avsnittet tas i mot, men jeg har i det minste selvinnsikt :p
Du har ikke skapt inntrykk av å ikke være øl-fokusert:).

Jeg får ta ansvar for å ha starta diskusjonen som har dratt denne tråden vekk fra temaet. Men jeg synes ikke det er så galt å diskutere dette, og det må være greit at vi har ulike meninger. Jeg har prøvd å være tydelig på at det ikke er den enkelte bryggers lykkeopplevelser fra anskaffelse av fiks teknologi jeg reagerer på. Jeg er bare engstelig for at det skapes et inntrykk av at dette er sånt "man må ha" - og så er jeg jo skeptisk til nytten av det. Det kan tenkes at det tar fokus vekk fra det som er det viktige, nemlig utvikling av kunnskap/ferdigheter.

Når det er sagt, så har sjølsagt teknologiutvikling vært viktig. Det at det blei mulig etter hvert for bønder å skaffe kjeler, endra betingelsene for brygginga på de store gårdene. Det blei slutt på steinølet, og mer moderne metoder fikk innpass. Ute i Europa endra hydrometeret og termometeret brygginga, og ikke minst utvikla maltinga seg kraftig med ny tekologi på 17- og 1800-tallet. Med utviklinga av den moderne vitenskapen fikk vi økt forståelse av bl.a. gjæringsprosessen, og et grunnlag for bedre forståelse av alle sider ved brygginga, og det igjen la grunnlag for videre teknologiutvikling.

Kunnskapsutvikling og tekonologiutvikling har sjølsagt gått hånd i hånd opp gjennom, og har befrukta hverandre. Men jeg tviler på at utviklinga av avansert hjemmebryggerteknologi har noen viktig spydspissfunksjon. Der dreier det seg vel om å ta i bruk avansert, men kjent, teknologi for å skape salgbare produkter for et kjøpekraftig publikum av teknologiinteresserte hjemmebryggere.

Men sjølsagt kan det komme bra ting ut av det. De billige bryggemaskinene og enkle løsninger for temperaturstyring av gjæringa har gjort brygging mye mer tilgjengelig for mange. Det er ikke alle som bor i store hus på landet med god plass og en kald kjeller:).

Den moderne hjemmebrygginga er ikke gammel, og utviklinga har gått fort. Og jeg er veldig glad for den tilgangen jeg har på godt utstyr av ymse slag. Så jeg er ikke teknologifiendtlig. Jeg liker den relativt enkle måten jeg brygger på, men jeg mener jo ikke at det er noe alle bør like - sjøl om jeg godt kan komme med argumenter for at det har noe for seg å gjøre det:). (Hva folk skal med pumper ... :p ;) )
 
… hvor ble det av de gamle gjæringsbøttene ??? :cool:
De er bytta ut med pet-kar, som
  • er lettere å holde reine
  • gir innsyn i hva som foregår
  • er langt mer diffusjonstette
De er ikke særlig mye dyrere, heller. Og jeg liker dem rett og slett bedre. På minussida kommer likevel at de ikke kan konverteres til bær- og soppsankingsbruk når de er utslitt - men så er det jo grenser for hvor mange sånne jeg trenger,da :).
 
Tilbake
Topp