Brewtools unitank

**Er ikke tilknyttet Brewtools på noen måte - jeg deler nyheten om produktslippet deres**

Finally, we show you our Unitanks!

F100 and F150 are two siblings in the middle of a pack of 6 fermenters. The other 4 will be joining us Q1 2021.

Packed with features and possibilities, we think you'll love using these tanks and make high quality beer with them!

Key features are:
- 2 bar (30 psi) pressure rating
- Cooling jacket in vertical walls
- 2" Dump/racking valves
- 8" Top port for easy cleaning
- Height adjustable legs
- Steel blasted and electropolished surface for unprecedented ease of cleaning and corrosion resistance.
- Tons of expansion ports and possibilities.

Preorders for F100 and F150 will start November 12th in Norway and Europe. Order dates for North America will be decided later. Exact times for pre-order start will be announced in due time.

We will include a lot of standard equipment for the fermenters, including 3 butterfly valves, a sample valve, a pressure gauge, a PRV, a racking arm etc. Full details in the coming weeks.
Photos are taken of a pre-production model. Minor details and improvements will be made in mass production.

Expected delivery time for the first batch of F100/F150 is January 2021.

Prices in Europe including shipping:
F100 €1599 ex VAT / 21990,- NOK (ink. MVA)
F150 €1999 ex VAT / 26990,- NOK (ink MVA)

122746511_3485387081551668_5348273224612991547_o.jpg

123086073_3485387111551665_7988967807332044843_o.jpg

122751387_3485387128218330_8133006762790561202_o.jpg

122793671_3485387114884998_5125874631468204521_o.jpg

122899769_3485387091551667_2504713002636703367_o.jpg
 
Vurderer å selge sjelen min, men den vil neppe dekke inn en sånn tank uansett.
Haha! Jeg var interessert og hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe. Men jeg trenger egentlig bare en konisk ståltank som tåler bittelitt trykk for raskere overføring til corneliusfat. Glykolkjøler med tilbehør og 150 liter tank vil koste meg rundt 40k - og da skal jeg brygge mye for at øla fortsatt skal være noenlunde rimelig. Klarer meg ei stund til med de flatbunna Polsinelli tankene, de er jo lette og grei å rengjøre, og rustfrie. Kommer an på budsjettlinja til Brewtools da og litt hvor jeg står selv om et års tid, men prising på entusiastlinja her gjør det lite aktuelt for meg - med mindre de ringer fra Hamar på en eller annen lørdag. SS Brewtech har 79 liters chronical fermenter til knappe 10 laken som faktisk passer i gjæringsskapet mitt - som gjør at jeg slipper glykolkjøler.

Brewtools skal komme med en budsjettlinje på gjæringstanker også, men det har ikke nådd tegnebordstadiet enda slik jeg forstod det. Syns det er kult at et firma fra Grimstad har klart å slå seg opp såpass på bryggeutstyr. De leverer nå til hele verden, og bryggemaskinene rekker knapt komme til landet før de blir solgt igjen. Blir moro å se talla på proff.no for 2020.
 
Sist redigert:
Haha! Jeg var interessert og hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe. Men jeg trenger egentlig bare en konisk ståltank som tåler bittelitt trykk for raskere overføring til corneliusfat. Glykolkjøler med tilbehør og 150 liter tank vil koste meg rundt 40k - og da skal jeg brygge mye for at øla fortsatt skal være noenlunde rimelig. Klarer meg ei stund til med de flatbunna Polsinelli tankene, de er jo lette og grei å rengjøre, og rustfrie. Kommer an på budsjettlinja til Brewtools da og litt hvor jeg står selv om et års tid, men prising på entusiastlinja her gjør det lite aktuelt for meg - med mindre de ringer fra Hamar på en eller annen lørdag. SS Brewtech har 79 liters chronical fermenter til knappe 10 laken som faktisk passer i gjæringsskapet mitt - som gjør at jeg slipper glykolkjøler.

Brewtools skal komme med en budsjettlinje på gjæringstanker også, men det har ikke nådd tegnebordstadiet enda slik jeg forstod det. Syns det er kult at et firma fra Grimstad har klart å slå seg opp såpass på bryggeutstyr. De leverer nå til hele verden, og bryggemaskinene rekker knapt komme til landet før de blir solgt igjen. Blir moro å se talla på proff.no for 2020.

Vi er i samme båt. De to fermzillaene mine på 37 og 55 liter gjør jo faktisk nytten. De er bare ikke så skinnende blanke og kommer fra Grimstad.

Venter forøvrig på levering av BT80 med kondenser og diverse neste fredag, så de skal ikke klage på meg [emoji16]

Edit: Men en 100 liters og to femtilitere og glyko er jo mer sexy enn kjøleskapene da...
 
Venter forøvrig på levering av BT80 med kondenser og diverse neste fredag, så de skal ikke klage på meg
emoji16.png
Gratulerer! Det er kjempeutstyr. Med nye filteret, skyllerøret, dampkondensator, er det rett og slett supert. Motstrømskjøleren dog - obs på at den ikke er like effektiv som de råeste kobberkjølerene. Men det går fint for meg, jeg har ofte humle i whirlpool uansett.
 
Dette er kanskje for tidlig å si noe om, men kan noen, in a nutshell, fortelle meg hvorfor man skal velge BT sin Unitank fremfor Ss Brewtech sine varianter? Prisen er jo ikke den samme
 
Det eneste jeg kan klage på er deres 34mm triclamp istedenfor standard 1,5". Er ikke 34mm TC noe de har laget for seg selv? Kan vel ikke klage for mye over at de vil tjene på å selge ekstrautstyr i egen størrelse, istedenfor at brukerne kjøper billige deler rett fra Kina.

De har heldigvis holdt seg til standard 1,5", 2",4" og 8" TC.

Heater/AUX port? Tror ikke jeg har sett en tank med mulighet for varme innvendig. Er det for et svakt varmeelement? Hva er AUX i denne sammenhengen?

Hvorfor Brewtools istedenfor SS? Jeg skal ikke ha noen av delene, men en klar fordel er at Brewtools har kjøling i veggene, istedenfor en spiral som stikker ned i tanken og må vaskes. En del av den fordelen forsvinner PGA alle esktra TC portene og tilbehøret på Brewtools.

Ser at SS også har en tank med kjølekappe, men finner ikke pris på den. Ss Brewtech Jacketed Unitank, 1 BBL 159L Proff gjæringstank - BryggSelv

Brewtools har flere TC porter. Det gir flere muligheter, men som nevnt over også mer vasking.

Justerbar høyde er praktisk, men det ser ut som det er vanskelig å justere alene.
 
$2995 koster den veiledende på SS Brewtech sine sider. Blir nok en del dyrere den med moms, enn Brewtools sin 150 liter som er speccet ganske likt.

Hvorfor bruker de oljetønnevolumet (159 liter), og ikke øltønnevolumet? Ei amerikansk øltønne er 117 liter, og så vidt jeg veit er det det bryggeriene bruker når de snakker om kapasiteten på tankene sine/produksjonen sin.

I Morebeers annonse står det at den har "31 gallon operating volume; 42 gallon max volume". 31 gallon er 117 liter, og "operating volume" høres da ut som "effektivt volum". Hva som ligger i "max volume", skjønner jeg ikke.

Nåja, ikke at jeg funderer på å skaffe meg denne, men jeg syntes det var snålt at de opererte med et hulmål fra en litt annerledes bransje:).

Bryggselv har ikke rota?
 
Vurderte også F100 inntil jeg så prisen på "basismodellen". Får nesten 2 fullt spekket CF15 fra Spike Brewing for den prisen, så da blir det nok en CF15 til om en stund?
 
Veldig kule tanker, men jeg synes plasseringen av glykol ut/inn samt AUX og senorporterer lite gjennomtenkt. Glykolportene spesielt, disse er nå plassert kl. 9, noe som gjør at koblingene stikker direkte ut på siden og tar opp plass, slik at eventuelt flere tanker må stå lenger fra hverandre. De burde heller vært plassert kl. 10.30 , da får du dem skrått på baksiden og mulighet for å ha flere tanker nærmere hverandre.

Er også enig i at 34mm TC er irriterende, men kjølekappe rundt istedenfor kjølespiral innvendig veier opp for disse små irritasjonsmomentene, tankene ser jo fenomenale ut :D
 
Sist redigert:
Det eneste jeg kan klage på er deres 34mm triclamp istedenfor standard 1,5". Er ikke 34mm TC noe de har laget for seg selv? Kan vel ikke klage for mye over at de vil tjene på å selge ekstrautstyr i egen størrelse, istedenfor at brukerne kjøper billige deler rett fra Kina.

De har heldigvis holdt seg til standard 1,5", 2",4" og 8" TC.

Heater/AUX port? Tror ikke jeg har sett en tank med mulighet for varme innvendig. Er det for et svakt varmeelement? Hva er AUX i denne sammenhengen?

Hvorfor Brewtools istedenfor SS? Jeg skal ikke ha noen av delene, men en klar fordel er at Brewtools har kjøling i veggene, istedenfor en spiral som stikker ned i tanken og må vaskes. En del av den fordelen forsvinner PGA alle esktra TC portene og tilbehøret på Brewtools.

Ser at SS også har en tank med kjølekappe, men finner ikke pris på den. Ss Brewtech Jacketed Unitank, 1 BBL 159L Proff gjæringstank - BryggSelv

Brewtools har flere TC porter. Det gir flere muligheter, men som nevnt over også mer vasking.

Justerbar høyde er praktisk, men det ser ut som det er vanskelig å justere alene.
Aux er vel bare et ord de har valgt bare fordi den virker "ekstra". Du kan sikkert lage en egen hop-cannon og sette på der.
 
Ja. Noen har lyttet til absolutt alle ønsker, uten å ha funksjonaliteten i tankene.
Hehe, stiller meg litt uening der. ser at flere skriver at det høye antallet TC-åpninger vil forlenge vasketiden, men har du først råd til en slik tank, så har du råd til CIP-vaskeball og pumpe. Fordelen med TC er jo at det ikke er noen gjenger hvor bakterier og skit kan gjemme seg. De gangene du tar hele tanken fra hverandre for grundig vask så vil det ta litt lenger tid å koble til alt mulig, men for hverdagsvask så skal CIP-vask uten å ta fra hverandre alt mulig tilbehør holde. Er det noen andre ulemper med at vi er får "i pose og sekk" ?
 
Vil også si at det er veldig gøy at det er et selskap fra Norge som får til dette, vi sier støtt ditt lokale bryggeri, jeg tenker det samme om norske produsenter :D
 
Tilbake
Topp