Brewzilla 35L gen4 eller grainfather g30 v3?

For det første ser jeg for meg at de perforerte stripene som er innkapslet vil være veldig tungvindt å vaske, kanskje ikke, men det vil fortsatt være vanskelig å i det hele tatt inspisere om det er rent der.
Denne løsningen er hentet fra G40. Jeg har aldri lest om noen klager på dette. Mulig @msevland eller andre G40 eiere har innspill.

G30 er en solid gjennomarbeidet brygger, med alt man kan ønske seg i en med 25L kapasitet.
Grainfather har en smått legendarisk kundeservice.

Det er mulig å gjøre gode kjøp på finn både av GF og BZ. Da kan trådstarter kjøpe en for å teste om allgrain er noe for han og antakelig selge uten å tape særlig med penger. Strengt tatt er det mer fornuftig å heller bruke litt ekstra på gjæringsfasiliteter enn en dyr brygger om man skal gjøre dette skikkelig.
 
Denne løsningen er hentet fra G40. Jeg har aldri lest om noen klager på dette. Mulig @msevland eller andre G40 eiere har innspill.

G30 er en solid gjennomarbeidet brygger, med alt man kan ønske seg i en med 25L kapasitet.
Grainfather har en smått legendarisk kundeservice.

Det er mulig å gjøre gode kjøp på finn både av GF og BZ. Da kan trådstarter kjøpe en for å teste om allgrain er noe for han og antakelig selge uten å tape særlig med penger. Strengt tatt er det mer fornuftig å heller bruke litt ekstra på gjæringsfasiliteter enn en dyr brygger om man skal gjøre dette skikkelig.
Siste poenget her er enda et veldig godt argument for å handle på finn.
Er ølbrygging noe man er litt lunken til, er det absolutt smart å kjøpe på finn. En grainfather til 4-5000 eller en speidel til 7-8k på finn vil nok ikke falle nevneverdig i pris de neste åra.
 
Det er vel 2,5mm2 kabel som er vanlig på 16 amperes kurser. Har du en moderne kurs er den ikke 16A en gang, sannsynligvis 15A.
4-kvadrat er vel strengt tatt kun nødvendig på 20A kurser (komfyrkurser osv. opptil 4600W)
Joda forskriftsmessig holder det, gunstig, kanskje ikke. Kommet ann på hvor langt det er fra kursen til stikk og hvor mange timer man tenker å kjøre den i strekk, kan fort bli varmt.
Denne løsningen er hentet fra G40. Jeg har aldri lest om noen klager på dette. Mulig @msevland eller andre G40 eiere har innspill.

G30 er en solid gjennomarbeidet brygger, med alt man kan ønske seg i en med 25L kapasitet.
Grainfather har en smått legendarisk kundeservice.

Det er mulig å gjøre gode kjøp på finn både av GF og BZ. Da kan trådstarter kjøpe en for å teste om allgrain er noe for han og antakelig selge uten å tape særlig med penger. Strengt tatt er det mer fornuftig å heller bruke litt ekstra på gjæringsfasiliteter enn en dyr brygger om man skal gjøre dette skikkelig.
Nei kanskje ikke, jeg hadde ikke vært komfortabel med det, men jeg er paranoid og syns det er tungvindt nok å vaske inni hullene på "benene" til maltrøret, er alltid dritt i de.

Jeg tror ikke BZ er en mindre gjennomarbeidet eller gjennomført maskin, utenom kontrollboksen, til gjengjeld koster den det tredobbelt å erstatte.

Hva kundeservice angår kjøper jeg 99% av alt bryggerelatert hos Ølbrygging og har aldri opplevd noe annet en hyggelige og behjelpelige mennesker uavhengig av problem eller spørsmål.

Som jeg skrev, det handler vel først og fremst om hvilke egenskaper man ønsker og hvor det kniper mest, jeg elsker CIP delen av BZ gen 4 og tror ikke jeg hadde byttet ut det omså jeg fikk en grainfather kastet etter meg, ei heller hadde jeg tatt i en motstrømskjøler med en pølseklype.

Støtter derimot tanken om å finne noe brukt eller evt låne for å forsikre seg om at korn brygging er noe man vil fortsette med og kanskje få testet en maskin før et evt kjøp :)
 
Jeg tror ikke BZ er en mindre gjennomarbeidet eller gjennomført maskin, utenom kontrollboksen, til gjengjeld koster den det tredobbelt å erstatte.
Jeg uttaler meg ikke om BZ, så lenge jeg aldri har prøvd en blir det helt feil :p.

Begge er populære, hvilke funksjoner man vil verdsette er vanskelig å vite, uten å ha prøvd selv brygge selv. Så ender det ofte at man vokser inn i systemet man brygger på. Jeg har brygget på Beer Brew og Grainfather.

Jeg kunne fint ha gått tilbake til BB om det kniper, men foretrekker helt klart GF. Tviler ikke på at BZ er en fin brygger som jeg også kunne trivdes med. Jeg tror i grunn at du kunne fint brygget minst like godt øl på en G30 :cool:

Ølbrygging er etter min erfaring supre på kundeservice. Følger deg der.
 
Jeg uttaler meg ikke om BZ, så lenge jeg aldri har prøvd en blir det helt feil :p.

Begge er populære, hvilke funksjoner man vil verdsette er vanskelig å vite, uten å ha prøvd selv brygge selv. Så ender det ofte at man vokser inn i systemet man brygger på. Jeg har brygget på Beer Brew og Grainfather.

Jeg kunne fint ha gått tilbake til BB om det kniper, men foretrekker helt klart GF. Tviler ikke på at BZ er en fin brygger som jeg også kunne trivdes med. Jeg tror i grunn at du kunne fint brygget minst like godt øl på en G30 :cool:

Ølbrygging er etter min erfaring supre på kundeservice. Følger deg der.
Å brygge godt øl skal la seg gjøre med det aller meste, jeg brygget lykkelig på en digiboil 35l med maltrør og falskbunn og tror ikke ølet mitt har økt i kvalitet pga BZ gen 4, men prosessen er mye mer tilrettelagt mine behov og ønsker :)
 
Denne løsningen er hentet fra G40. Jeg har aldri lest om noen klager på dette. Mulig @msevland eller andre G40 eiere har innspill.

G30 er en solid gjennomarbeidet brygger, med alt man kan ønske seg i en med 25L kapasitet.
Grainfather har en smått legendarisk kundeservice.

Det er mulig å gjøre gode kjøp på finn både av GF og BZ. Da kan trådstarter kjøpe en for å teste om allgrain er noe for han og antakelig selge uten å tape særlig med penger. Strengt tatt er det mer fornuftig å heller bruke litt ekstra på gjæringsfasiliteter enn en dyr brygger om man skal gjøre dette skikkelig.
Høres veldig fornuftig ut.

Et par enkle betraktninger:
  • Valg av utstyr til produksjon av vørter dreier seg om å finne ut hva som er mest praktisk/funksjonelt - og sjølsagt også om å vurdere hvor mye man er villig til å gi for kvalitet/holdbarhet. Bryggemaskiner er - om jeg skal dømme ut fra erfaringer/problemer som meldes inn her på forumet - ikke nødvendigvis så enkle å få til å fungere godt, sjøl om de er enkle i bruk. Hvilke som er greiest, har jeg ingen ide om. Men i utgangspunktet har valg av meskeutstyr ingen betydning for kvaliteten på ølet, bare for opplevelsen av brygginga. Bryggedagen bør jo være noe en ser fram til, om det skal være noen glede ved det. Det er viktig. Du slutter med noe som ikke gir deg glede - om du ikke er tvunget til å holde på med det.

  • Kvaliteten på ølet bestemmes av hvordan du steller med gjæren, og av hvor godt du kan kontrollere betingelsene gjæringa foregår under. Dette er Grunnloven! Her er utstyr meningsløst uten kunnskap, men er du villig til å investere innsats i å skaffe kunnskap, kan det gi god mening å investere penger i det utstyret som er nødvendig gitt de mulighetene boligen din - eller andre lokaler du har tilgang til - gir deg.
 
Bryggemaskiner er i grunn enkle saker. De skal varme opp litt vann og sirkulere det. Skal bare trekke ut litt sukker fra no korn.
Ikke vits å overtenke det i - og hvis du skal overtenke det så er det i neste steg du bør legge tid/penger: gjæringen.
Bryggemaskiner er enkle saker - men åpenbart ikke altid enkle å få til å funke godt, om en skal dømme etter hva slags problemer mange kommer hit til forumet med. Sånn sett er det enklere med induksjonsplate og vanlig kjele med falskbunn og kran. Du har faktisk mer kontroll - ser det i alle fall ut som for meg. Men jeg ser jo fordelene med en bryggemaskin, og skal ikke prøve å overbevise noen om at plate/kjele er bedre.

Problemene folk har, er gjerne knytta til skyllinga. De får dårlig effektivitet. Er det noen av maskinene som er bedre der enn andre?
 
Er ikke skylling sånn greie de drev på 90-tallet? :D Forsøker i hvertfall å overtale meg selv at jeg skal brygge no-sparge for å slippe skylling. Synes den biten er kjedelig, så da må den vekk.
 
Problemene folk har, er gjerne knytta til skyllinga. De får dårlig effektivitet. Er det noen av maskinene som er bedre der enn andre?
Jo smalere og høyere maskinen er jo mer ser det ut til at folk sliter med effektivitet, med det sagt så er det en høy prosentandel av de som sliter med lav effektivitet på en kompaktbrygger, som får maltet sitt kvernet av butikken.

Butikken vil nok heller se litt lav effektivitet enn støkk mesk så antar de kverner noe grovt.
 
Sist redigert:
Er ikke skylling sånn greie de drev på 90-tallet? :D Forsøker i hvertfall å overtale meg selv at jeg skal brygge no-sparge for å slippe skylling. Synes den biten er kjedelig, så da må den vekk.
Jeg skal ikke argumentere mot det; jeg satte nettopp et brygg med no-sparge:). Veldig greit, det skal innrømmes. Jeg har ellers god tid, og med batch sparging er det veldig lite stress med skyllinga. Men vil du ha det enklest mulig, kjører du Marshall Schotts Short and Shoddy-filosofi. Han kutter alle hjørner som kan kuttes uten at det går ut over kvaliteten, hvilket i all enkelhet vil si at han kjører no sparge og reduserer mesketid og koketid til omtrent en halvtime, sånn at bryggetida kommer ned i to timer. (Jeg har prøvd, og det blir fint øl av det - men du betaler for den tida du vinner med et ganske høyt stressnivå.)

Men folk som vil ha det enkelt, kombinerer vel gjerne bryggemaskin og ferdige sett, og settene forutsetter at du skyller. Du kan så klart bare justere ned volumet øl du får ut, eller slenge på litt DME, så hvis det er greie løsninger, er det vel greit. Jeg veit ikke om det finnes sett som gir info om hvor mye vann du skal bruke, og eventuelt hvor mye DME du må tilsette - men det var kanskje en ide for dem som lager sett? @Holmentoppen?

Nå trur jeg ikke at jeg vil kutte ut skylling sånn stort sett, og hvis jeg skulle velge meg en maskin, ville jeg lagt vekt på hvor enkelt det er å styre skyllinga. Jeg har inntrykk av at det er akilleshælen til maskinene (???). En kan jo argumentere med at effektivitet når det gjelder utbytte ikke betyr all verdens, men jeg ser ikke hvorfor man ikke - hvis man skyller - skulle prøve, innafor rimelighetens grenser, å få best mulig utbytte.
 
Jo smalere og høyere maskinen er jo mer ser det ut til at folk sliter med effektivitet, med det sagt så er det en høy prosentandel av de som sliter med lav effektivitet på en kompaktbrygger, de som får maltet sitt kvernet av butikken.

Butikken vil nok heller se litt lav effektivitet enn støkk mesk så antar de kverner noe grovt.
Det er vel ikke noe problem å kjøre batch sparging med en maskin, heller? Men da forsvinner kanskje noe av vitsen med maskina?

I prinsippet er det "kontinuerlig skylling" en driver med på en maskin, er det ikke? For så vidt artig, sida det er en metode som var idealet tilbake i den grå urtid på 90-tallet og tidlig 2000-tall:). Der er jo alfa og omega å kunne kontrollere hastigheta, hvilket er enkelt når du har en vanlig kjele med kran, men mer problematisk når du skal skylle gjennom et maltrør du har hevet opp. Og så må du sørge for at skyllevannet tilføres jevnt og forsiktig, sånn at du ikke får en stråle som borer seg ned i mesken og danner en kanal. "Kanalisering" er vel et stikkord for de problemene folk ofte får? Og dette gjelder jo for sirkuleringa underveis i meskinga, også.

Det dreier seg om å "bevare din inngang og din utgang", som det står i Bibelen. (Ikke i How to Brew, altså:).) Så hvor gode er maskinene på å la deg gjøre det effektivt med minimum stress?
 
Bryggemaskiner er enkle saker - men åpenbart ikke altid enkle å få til å funke godt, om en skal dømme etter hva slags problemer mange kommer hit til forumet med. Sånn sett er det enklere med induksjonsplate og vanlig kjele med falskbunn og kran. Du har faktisk mer kontroll - ser det i alle fall ut som for meg. Men jeg ser jo fordelene med en bryggemaskin, og skal ikke prøve å overbevise noen om at plate/kjele er bedre.

Problemene folk har, er gjerne knytta til skyllinga. De får dårlig effektivitet. Er det noen av maskinene som er bedre der enn andre?
Det er en naturlig årsak til at det ikke er så mange som kommer med BIAB utfordringer. De fleste brygger på en brygger. Andelen nybegynnere som starter med bryggemaskin må være enda høyere.

Erfarne bryggere stresser i mye mindre grad med manglende effektivitet. Derfor ser vi få som kommer med skylleproblemer med BIAB. Det betyr ikke at det finnes noen som ikke sliter med effektiviteten, de har bare slått seg til ro med utbyttet de har. De jeg kjenner personlig som brygger med BIAB sliter mest med å holde jevn og riktig temperatur, og at man i større grad må passe på.

Når det er sagt er det bra at du til stadighet poengterer at det finnes et alternativ med kjele og platetopp.
 
Det er vel ikke noe problem å kjøre batch sparging med en maskin, heller? Men da forsvinner kanskje noe av vitsen med maskina?

I prinsippet er det "kontinuerlig skylling" en driver med på en maskin, er det ikke? For så vidt artig, sida det er en metode som var idealet tilbake i den grå urtid på 90-tallet og tidlig 2000-tall:). Der er jo alfa og omega å kunne kontrollere hastigheta, hvilket er enkelt når du har en vanlig kjele med kran, men mer problematisk når du skal skylle gjennom et maltrør du har hevet opp. Og så må du sørge for at skyllevannet tilføres jevnt og forsiktig, sånn at du ikke får en stråle som borer seg ned i mesken og danner en kanal. "Kanalisering" er vel et stikkord for de problemene folk ofte får? Og dette gjelder jo for sirkuleringa underveis i meskinga, også.

Det dreier seg om å "bevare din inngang og din utgang", som det står i Bibelen. (Ikke i How to Brew, altså:).) Så hvor gode er maskinene på å la deg gjøre det effektivt med minimum stress?
TheBrewBag lager jo solide meskeposer beregner for 35l kompaktbryggere så batch sparge er fullt mulig, men da må man nesten ha en beholder av noe slag som har plass til både skyllevann og malt. Løfte et maltrør oppi en annen beholder, spesielt de maltrørene med løs bunn ville jeg nok ikke prøvd meg på.

Jeg pleide å skylle med litersmål, da bestemmer man hastigheten selv og det fungerte egentlig veldig greit, når jeg gikk over til BZ gen 4 hadde jeg en digiboil å varme skyllevann i, det gjorde det enkelt å koble til en pumpe og kran jeg hadde liggende fra før så nå legger jeg en topplate over malten, åpner kranen til digiboilen, setter på pumpen og stiller inn hastigheten med kranen og gjør andre ting under skylling, ligger jevnt på 80% meskeeffektivitet.

Under mesking tror jeg det er rimelig normalt å røre med jevne mellomrom(nesten ingen nye bryggemaskiner har senterrør lenger) og da er vel sjansen for kanalisering under mesk veldig liten. De nye maskinene kommer også med perforerte maltrør og det skal visstnok hjelpe.

Maskinene gjør egentlig bare det de gjør og prosessen må tilrettelegges rundt det. Jeg fukter malten og kverner trangt(0.89) da får jeg i pose og sekk og fungerer ypperlig på alle øl uten røstet og/eller flaket malt og ris. Blir det endel tilsetninger som kan gjøre mesken kompakt er det risskal som gjelder, selvfølgelig i tillegg til å fukte malten før kverning.

Hvor mye stress det er, er nok veldig individuelt, men det eneste jeg syns er stress i løpet av en bryggedag er at jeg gjør det mens barna er i barnehagen og jeg har en tidsfrist for de skal hentes klokka 15, og selvfølgelig de ekstra vaskestegene jeg må ta pga det harde vannet mitt.
 
Mye gode betraktninger her, men det er kanskje en ting som er viktigere enn hva man brygger på; Å lære seg å forstå hvordan man bruker maskinen og finne maskinens "Sweet Spot" ....

Sånn sett kan det nok være en tanke å velge en maskin som har mange brukere som kan bidra til læringen med sin erfaring med maskinen og la det styre valget...
 
TheBrewBag lager jo solide meskeposer beregner for 35l kompaktbryggere så batch sparge er fullt mulig, men da må man nesten ha en beholder av noe slag som har plass til både skyllevann og malt. Løfte et maltrør oppi en annen beholder, spesielt de maltrørene med løs bunn ville jeg nok ikke prøvd meg på.

Jeg pleide å skylle med litersmål, da bestemmer man hastigheten selv og det fungerte egentlig veldig greit, når jeg gikk over til BZ gen 4 hadde jeg en digiboil å varme skyllevann i, det gjorde det enkelt å koble til en pumpe og kran jeg hadde liggende fra før så nå legger jeg en topplate over malten, åpner kranen til digiboilen, setter på pumpen og stiller inn hastigheten med kranen og gjør andre ting under skylling, ligger jevnt på 80% meskeeffektivitet.

Under mesking tror jeg det er rimelig normalt å røre med jevne mellomrom(nesten ingen nye bryggemaskiner har senterrør lenger) og da er vel sjansen for kanalisering under mesk veldig liten. De nye maskinene kommer også med perforerte maltrør og det skal visstnok hjelpe.

Maskinene gjør egentlig bare det de gjør og prosessen må tilrettelegges rundt det. Jeg fukter malten og kverner trangt(0.89) da får jeg i pose og sekk og fungerer ypperlig på alle øl uten røstet og/eller flaket malt og ris. Blir det endel tilsetninger som kan gjøre mesken kompakt er det risskal som gjelder, selvfølgelig i tillegg til å fukte malten før kverning.

Hvor mye stress det er, er nok veldig individuelt, men det eneste jeg syns er stress i løpet av en bryggedag er at jeg gjør det mens barna er i barnehagen og jeg har en tidsfrist for de skal hentes klokka 15, og selvfølgelig de ekstra vaskestegene jeg må ta pga det harde vannet mitt.
Jeg synes nesten det der høres mer krevende ut enn det jeg holder på med:).

Det jeg stadig ikke skjønner, er hvordan du kommer rundt problemet med at du ikke kan styre hastigheta på flommen gjennom mesken når du skyller, sida du ikke kan strupe utløpet. Eller er det noe jeg ikke skjønner?

@Steinar Huneide får vel gjerne over 90% meskeeffektivitet på sin Brewtools. Hva består forskjellen i? (For ordens skyld: Jeg er ikke veldig opptatt av effektivitet, det viktige er å få god vørter uten mye stress:).)
 
Jeg får rett over 90% meskeeffekt på Grainfather 30v2 etter at jeg begynte å skylle sakte. Skylling tar gjerne 2-3 min per liter. Mesker uten topplate og heller skyllevann over med vannøse. Som andre nevner over rører jeg i mesken av og til (har fjerna senterrøret og tetta hullet) før jeg lar det stå rolig en stund, så relativt langsomt hever maltrøret.
Jeg øver på tålmodighet etter et liv som propell, så det at ting tar tid er en fordel, da får jeg mye trening :cool:
 
Jeg synes nesten det der høres mer krevende ut enn det jeg holder på med:).

Det jeg stadig ikke skjønner, er hvordan du kommer rundt problemet med at du ikke kan styre hastigheta på flommen gjennom mesken når du skyller, sida du ikke kan strupe utløpet. Eller er det noe jeg ikke skjønner?

@Steinar Huneide får vel gjerne over 90% meskeeffektivitet på sin Brewtools. Hva består forskjellen i? (For ordens skyld: Jeg er ikke veldig opptatt av effektivitet, det viktige er å få god vørter uten mye stress:).)
Det er nok bare jeg som er dårlig å forklare, så legger ved et bilde.
IMG_20231208_094742_copy_1726x1294.jpg

Det du ser her er Digiboilen til venstre, den varmer opp skyllevannet mens jeg mesker, når meskingen er ferdig, så åpner jeg kranen på Digiboilen helt opp(så ikke pumpen tørrkjøres), neste ledd er jo pumpen, mellom pumpen og brewzillaen er det enda en kran, og det er der jeg struper flommen.

Slangen mellom kran og brewzilla er med på bildet, men henger på veggen når jeg ikke brygger :D
 
Det er nok bare jeg som er dårlig å forklare, så legger ved et bilde.
Vis vedlegget 65450

Det du ser her er Digiboilen til venstre, den varmer opp skyllevannet mens jeg mesker, når meskingen er ferdig, så åpner jeg kranen på Digiboilen helt opp(så ikke pumpen tørrkjøres), neste ledd er jo pumpen, mellom pumpen og brewzillaen er det enda en kran, og det er der jeg struper flommen.

Slangen mellom kran og brewzilla er med på bildet, men henger på veggen når jeg ikke brygger :D
Jo, problemet er jo ikke å begrense/styre flommen av skyllevann inn i meskekjelen, men å styre flommen ut - ikke av kjelen, så klart, men ut av maltrøret. Det er der jeg ikke skjønner hvordan man kan ha styring. Når man driver med kontinuerlig skylling (fly sparging), så skal gjennomstrømminga gå veldig langsomt, maks en liter pr. minutt, og helst en god del langsommere. Det blir ikke rare strålen som kommer ut av krana på meskekjelen da. "Like an old man pees", sier de:). Skal du ha 30 liter til kok, bør prosessen helst ta bortimot en time.
 
@Steinar Huneide får vel gjerne over 90% meskeeffektivitet på sin Brewtools. Hva består forskjellen i? (For ordens skyld: Jeg er ikke veldig opptatt av effektivitet, det viktige er å få god vørter uten mye stress:).)
Tja, det er vel bare på "sweet-spot" at det går. Lite nok malt til at man får skylt med nok vann, samtidig som at det er nok malt til at skyllingen går tregt nok. Det blir dårligere utbytte på både små batcher og når bryggeren fylles helt opp. Ligger vel på det jevne rundt 82-85%, men like ofte under det som over det. Har egentlig slutta å bry meg så ekstremt nøye med talla, det er så stress å skulle kontrollere alt på superdetaljnivå.
 
Tilbake
Topp