Testet min nye 35 L gen 4 i helga. Ble skuffet over byggekvaliteten - vet at KegLand kjører Value for Money og produserer ting billig i Kina, men var en rekke ting jeg reagerte på:
Ventilen ser litt feilmontert ut, hendelen står ikke rett ned når den er åpen, ser at det ligger masse overskuddspakning inne in røret. Dødgang på knappene på kontrolleren varierer veldig, det gjør de vanskelige å trykke ned feks «PLAY» når man har på bryggehansker. I tillegg var sveiseskjøten på maltrøret dårlig - ser rustflekker der etter å ha kun vasket den en gang.
Kjørte ikke PID-algoritme og temperaturen fluktuerte mye. Slet litt mer pumpa - Topp-platen min gikk tett siden jeg hadde kvernet litt fint - og etter at pumpa startet igjen - hoppet plutselig temp opp på 78 C en liten stund - usikker på om det faktisk stemte.
På den positive siden så var det veldig bra kok, deilig å slippe overflow pipe. Det å kunne tappe ut i bunnen er genialt. Har koblet om under slik at jeg kan la det renne ut uten å kjøre pumpe. Det er også bra at man kan lage små batcher på den. Jeg hadde en liten batch med bare 2.7 kg malt og det fungerte.
Til syvende og sist gikk det bra med utbytte så jeg slapp med skrekken i forhold til temperatursvingningene.
Det havnet en del partikler under filter-rista rett på varmeelementet og det dannet seg et belegg jeg ikke fikk bort. Usikker på om man kan bruke stålull, noen som har tips?
Vis vedlegget 58680
Nå som bryggedagen er over har jeg tid til å dele litt av mine erfaring, kanskje det også kan hjelpe deg
Jeg har vel brygget 4 batcher på gen 4 og ventilen er helt rett når den er åpen på sirkulasjonsarmen, og maltrøret mitt inklusive søm ser like fin ut som da jeg pakket ut maskinen, så her har du enten hatt uflaks eller jeg har hatt flaks.
At noe har brent seg fast i bunnen har jeg aldri opplevd, jeg har derimot ganske hardt vann og vil derfor ha en lys hinne rundt omkring i bunnen, men det er veldig enkelt å fjerne med starsan etter vask. Jeg har litt proteiner i bunnen, men de kan jeg vaske løs med babykluter(ja det er primært det jeg bruker til vask hehe) og da er det bare kalken igjen som starsan på 45 grader i 10 min tar seg av og bunnen er skinnende ren.
Jeg regner med du stilte ned til rundt 35% på varmeelementet under mesk, jeg holdt på å glemme det og da tror jeg noe hadde svidd seg fast i løpet av kort tid, for som du selv sier så er elementet i gen 4 ganske mye bedre enn i tidligere modeller og maltrøret mye nærmere bunnen og temperaturen vil overskyet en hel del om man ikke stiller ned elementet.
Her er det dessuten en feil på designet til gen 4, når pumpen er plassert under et sentrert drenenringshull(jeg har ikke koblet om pumpen), vil det resulterer i at veldig mye av sirkuleringen går forbi både temperatursensoren og elementet. Og jeg opplevde at de 5-7 nederste cm i maltrøret ble veldig kompakt og måtte kjøre sirkulering veldig sakte.
Dette har KegLand fått tilbakemelding på og det produseres fortløpende hva de selv kaller "heat exchange plate". Det er enkelt å greit en stålplate uten hull som man skrur fast på undersiden av falskbunnen og dermed tvinger, den sirkulerte vørteren ut på sidene så den treffer temperatursensoren og renner over elementet før det sirkulere tilbake til toppen.
Link til å høre mer:
Hva topp-silen angår har jeg funnet ut at den er omtrent ubrukelig til sirkulering og vorlauf før man får seg en "heat exchange plate" det blir for kompakt i bunnen av maltrøret. Kan det tenkes at det var i bunn det gikk tett hos deg også? Uansett jeg bruker den kun når jeg skyller, der syns jeg den er bedre enn å bare tømme vann rett på malten.
Kontrollboksen min var ikke satt helt sammen, faktisk så var den ene skruen omtrent uten gjenger så det gjorde at noen knapper trengte mer trykk enn andre, det var en enkel fiks med en ny skrue som faktisk hadde gjenger og nå er hele kontrolleren veldig grei å bruke.
Det eneste andre jeg er negativ til på det her tidspunktet er de slangeklemene som fulgte med, de ville jeg ikke stolt på en plass og jeg byttet alle med noe mer robust alle steder etter pumpa, da det er der trykket vil være størst, sånn utenom det og prisen vi får her i Norge er jeg veldig fornøyd med min gen 4 og CIP er bare helt fantastisk for min del og ser frem til CIP rotoren kommer i salg