Brewzilla Gen 4.0 lansert

Brygget sist søndag og prøvde PID-algoritmen med anbefalt halv batch-parameter. Fungerte mye bedre, men syns fortsatt temperatur-svingningene den registrerer er store. Kommer til å kjøpe Heat Exchanger Plate når den kommer siden det ser ut som en billig og smart oppgradering.

Syns det kommer veldig mye forbi “pump protection screen”. Litt vanskelig å se, men er dette som lå igjen. Svir seg fortsatt litt fast, men dette fikses lett med oppvarmet StarSan som nevnt tidligere i tråden.

6A8D8A78-EC88-4180-969C-6DC9D7E8E332.jpeg
 
Brygget sist søndag og prøvde PID-algoritmen med anbefalt halv batch-parameter. Fungerte mye bedre, men syns fortsatt temperatur-svingningene den registrerer er store. Kommer til å kjøpe Heat Exchanger Plate når den kommer siden det ser ut som en billig og smart oppgradering.

Syns det kommer veldig mye forbi “pump protection screen”. Litt vanskelig å se, men er dette som lå igjen. Svir seg fortsatt litt fast, men dette fikses lett med oppvarmet StarSan som nevnt tidligere i tråden.

Vis vedlegget 59058
Jeg har fått bekreftet at "heat exchange dish" som den nå har endret navnet til er i produksjon, men vi ser den nok ikke på vår del av kloden før nyttår, desverre.

I det minste ser vi CIP rotor i november og neopren jakke til 35l gen 4 i desember.

Hvor tight er protecrion screenen din? Min er veldig trang, på grensen til for trang. Jeg skal prøve å huske å ta bilde nesten gang jeg brygger så kan man få noen sammenligninger :)
 
Har gått til innkjøp av en Brewzilla gen.4. Finnes det en slags formel for hvor mye meskevann som må til for f.eks 5kg malt?
 
Har gått til innkjøp av en Brewzilla gen.4. Finnes det en slags formel for hvor mye meskevann som må til for f.eks 5kg malt?
Om du ikke allerede har Brewfather så anbefaler jeg det. Sånn ellers bruker 3 liter vann pr kilo malt + 2,5 liter for å kompensere for deadspace mellom maltrøret og bunnen, så til 5 kilo blir det 17,5 liter meskevann :)
 
Om du ikke allerede har Brewfather så anbefaler jeg det. Sånn ellers bruker 3 liter vann pr kilo malt + 2,5 liter for å kompensere for deadspace mellom maltrøret og bunnen, så til 5 kilo blir det 17,5 liter meskevann :)
Takker for svar, da tror jeg at alt skal være klart for meg :)
 
Da har jeg fått testen heat exchanger disc. Mine observasjoner så langt er sånn ca hva jeg forventet og hva jeg ønsker den skulle gjøre, som er følgende.

Når man sirkulerer uten HED så forsvinner det meste rett gjennom mesken og ned til det sentrerte utløpet uten særlig kontakt med varmeelementene, mens teorien sier at HED vil løse problemet med å tvinge vørteren til siden og over elementene.

Hvor effektivt dette er skal jeg ikke engang forsøke å sette meg inn i eller beskrive, men jeg kan dele hva jeg syns.

Hovedgrunnen til at jeg har gått å ventet på HED er fordi mesken ble enormt kompakt når dragsuget fra pumpen er sentrert og veldig nærme bunnen av maltrøret. Dette gjorde at hastigheten på sirkuleringen måtte begrenses såpass mye at jeg ikke ville bruke mer enn 15% av varmeelementene i fare for karamelisering eller hva verre er, støkk mesk. Det kunne også ta urimelig lang tid, for mitt vedkommende, på å skylle.

Akkurat det problemet løste HED med glans, jeg kunne ha høyere hastighet under sirkulering som også gjorde at jeg kunne øke elementene til 25% og føle meg trygg på at vørteren rundt varmeelementene konstant ble skiftet ut. Det i seg selv gjør jo at når mesken faller en grad tar det kortere tid å komme tilbake til der man vil være enn tidligere, uten HED.

Jeg gjør stort sett bare enstegsmesk, men det gir jo forsåvidt mening at det også ville gått kjappere opp til et annet steg for de som driver mye med det.

Skyllingen gikk som en drøm og var vel over på et kvarter og med dagens meskeeffektivitet på rett oppunder 84% vil jeg si det ikke gikk på bekostning av utbytte, jeg ligger rimelig jevnt på 80% når ikke mais eller ris er involvert.

Et par ting jeg vil ta med, jeg syns det tok litt lengre tid å nå kok enn vanlig, med forbehold om at det er en stund siden jeg har brygget og tok ikke tiden, ei heller sirkulerte på vei til kok.

Det andre var at jeg syns ikke jeg fikk en like god rullende kok, avdamp var derimot omtrent som forventet.

Det tredje er jo at HED må skrus av falskbunnen når det er tid for å vaske. Akkurat det blir litt hipp som happ for det er snakk om 1 vingmutter og det var mye mindre å vaske på selve falskbunnen med fjortenhundreogni hull kontra HED som er sykt enkel å få ren.

Er jeg fornøyd? Absolutt og jeg kommer til å bruke den ved hvert brygg. Det er tross alt snakk om en stor forbedring på de fleste punkter for prisen av en vingmutter og 199 faktiske kroner :)
 
Da er også CIP rotor kommet, har bestilt og henter til uka, kommer med en meningen om den ved neste bryggedag :)

 
Da er også CIP rotor kommet, har bestilt og henter til uka, kommer med en meningen om den ved neste bryggedag :)

Da var den testet, og resultatet er overraskende dårlig... Ikke bare ble ikke maskinen i nærheten av ren, men jeg måtte legge kopphånduk rundt lokket for at det ikke skulle komme vann alle veier.

Nå kan det selvfølgelig hende at den må være en veldig spesifikk lenge på slangen for at den skal fungere optimalt, men når ikke direkte stråle fjerner proteinresten med 60 graders vann og maskinpulver, nei da tenker jeg at dette var et bortimot ubrukelig produkt.

Den får 3/10 og det er ene og alene fordi den fjernet absolutt alt(som jeg kunne se) i sporet og på "ringen" som holder maltrøret, og det i seg selv var forsåvidt veldig kjekt for der kommer ikke pølsefingrene til og alle som har prøvd å ta ut den "ringen" vet at det er en dagsjobb i seg selv..

Så dett var dett om den saken :)
IMG_20230620_175241_copy_1304x1739.jpg
IMG_20230620_180709_copy_2280x1710.jpg
IMG_20230620_180741_copy_2343x1757.jpg
 
@Kloakk - tror du CIP-ballen hadde fungert som en måte å spre skyllevann under utmesk vha. kun gravitasjon?

Nå som det er sommer kan jeg sette DigiBoil med skyllevann høyt og la det renne ned i hevet meskerør. Men det blir ikke så godt fordelt. Kunne kanskje brukt topprist, men for å være ærlig har jeg pakket den bort siden jeg ikke ser poenget med den under mesk. Er bare tungvint dersom man er nødt til å røre underveis.
 
@Kloakk - tror du CIP-ballen hadde fungert som en måte å spre skyllevann under utmesk vha. kun gravitasjon?

Nå som det er sommer kan jeg sette DigiBoil med skyllevann høyt og la det renne ned i hevet meskerør. Men det blir ikke så godt fordelt. Kunne kanskje brukt topprist, men for å være ærlig har jeg pakket den bort siden jeg ikke ser poenget med den under mesk. Er bare tungvint dersom man er nødt til å røre underveis.
Det tviler jeg på, jeg vil tro det vil enten bare dryppe ned på undersiden av CIP'en eller så spruter den til sidene av bryggeren.
Alternativet, om man gidder er å fjerne den roterende delen og lage en "plate".
IMG_20230610_191819_copy_1345x1793.jpg

Jeg bruker alltid toppristen, mesker 15 minutter uten så jeg får rørt 2-3 ganger og så er det på med toppristen og sirkulere en gode 60 minutter.

Da er vørteren klar og fin til jeg hever maltrøret og begynner å skylle, når jeg skyller har jeg en passe lang slange fra pumpen så den kan ligge langs kanten av bryggemaskinen, oppå toppristen og lager god nok bevegelse til jevn fordeling.
 
Da var den testet, og resultatet er overraskende dårlig...
Prøvde min for første gang forrige helg og det ble i grunn ganske bra. Grovvasket nok maskinen en del før jeg satt i gang CIP'n men det var i grunn mest ment som en test. Fikk ikke noen lekasjer mellom maskin og lokk slik du beskriver der. Eneste jeg opplevde var at jeg måtte 'riste' litt i slangen for at CIP'n skulle starte å spyle/gå rundt.
Keglang nevnte i videoen om produktet at slangen nok var litt for lang for 35L maskinen (kanskje også 65L versjonen) og med fordel kunne kortes ned litt.
 
Da var den testet, og resultatet er overraskende dårlig... Ikke bare ble ikke maskinen i nærheten av ren, men jeg måtte legge kopphånduk rundt lokket for at det ikke skulle komme vann alle veier.

Nå kan det selvfølgelig hende at den må være en veldig spesifikk lenge på slangen for at den skal fungere optimalt, men når ikke direkte stråle fjerner proteinresten med 60 graders vann og maskinpulver, nei da tenker jeg at dette var et bortimot ubrukelig produkt.

Den får 3/10 og det er ene og alene fordi den fjernet absolutt alt(som jeg kunne se) i sporet og på "ringen" som holder maltrøret, og det i seg selv var forsåvidt veldig kjekt for der kommer ikke pølsefingrene til og alle som har prøvd å ta ut den "ringen" vet at det er en dagsjobb i seg selv..

Så dett var dett om den saken :)
Vis vedlegget 62842
Vis vedlegget 62843
Vis vedlegget 62844
Veit ikke om det er relevant, men om det er First Price maskinpulver du bruker, så har jeg hatt dårlige erfaringer med det nå. Oppvasken i maskinen blei ikke skikkelig rein - fikk en ru overflate - og det blei et belegg i maskinen. Bytta til Sun. Problem solved.

Både du og jeg har hardt vann, og ditt er jo vesentlig mye hardere enn mitt, også.
 
Prøvde min for første gang forrige helg og det ble i grunn ganske bra. Grovvasket nok maskinen en del før jeg satt i gang CIP'n men det var i grunn mest ment som en test. Fikk ikke noen lekasjer mellom maskin og lokk slik du beskriver der. Eneste jeg opplevde var at jeg måtte 'riste' litt i slangen for at CIP'n skulle starte å spyle/gå rundt.
Keglang nevnte i videoen om produktet at slangen nok var litt for lang for 35L maskinen (kanskje også 65L versjonen) og med fordel kunne kortes ned litt.
Stemmer det, jeg så en nylig postet video av kegland hvor de tar opp at strålene må treffe lokket. Skal få testet på nytt med kortere slange :)

Veit ikke om det er relevant, men om det er First Price maskinpulver du bruker, så har jeg hatt dårlige erfaringer med det nå. Oppvasken i maskinen blei ikke skikkelig rein - fikk en ru overflate - og det blei et belegg i maskinen. Bytta til Sun. Problem solved.

Både du og jeg har hardt vann, og ditt er jo vesentlig mye hardere enn mitt, også.
Takk for tips, nærmer meg slutten av det jeg har så da går jeg over til Sun, takk for tips :)
 
Stemmer det, jeg så en nylig postet video av kegland hvor de tar opp at strålene må treffe lokket. Skal få testet på nytt med kortere slange :)


Takk for tips, nærmer meg slutten av det jeg har så da går jeg over til Sun, takk for tips :)
Veldig interessant å høre om det hjelper. Det virker som om FP-middelet ikke løser seg ordentlig opp.
 
Tilbake
Topp