Bringebær i øl - hvitt belegg på humleposer

espie

Norbrygg-medlem
Første øl med bærtilsetning. Splittet en batch med Berliner Weisse, satt noen liter i et omstikkingskar for senere flasking. Der tilsatte jeg 400 g bær som man får i frysedisken i butikken. Bærene hadde jeg tint opp, tilsatt litt vann og varmet opp til 76-80 C og holdt denne temperaturen i 15 min. Jeg kokte 2 humleposer og helte bærmassen oppi og slengte de oppi omstikkingskaret. Der har de nå ligget i 14 dager.

Har tappet av og smakt 3-4 ganger, senest for 1 ukes tid siden - det har smakt helt OK. Av en eller annen grunn har jeg ikke åpneg og sett oppi før jeg var i gang med flaskingen og så at humleposene hadde et hvitt belegg oppå seg. Det var ingenting på overflaten av selve ølet - det så helt rent ut. Bærene inni var blitt litt brune og humleposene var svakt grønnfarget, så det var ikke noe grønt i selve det laget. Var nesten litt "gele-aktig". Det luktet også helt normalt.

Spørsmålet er om dette er en utfelling av noe slag eller om det er infisert. Glemte seff. å måle FG siden jeg ble så forfjamset - det kunne jo gitt en indikasjon på om noe var galt, og nå har jeg tilsatt sukkerlake på flaskene så det er litt for sent.

Tok bilde av de oppfiskede posene. Nå er jeg usikker på om jeg har laget giftige flaskebomber eller om dette er normalt. Noen som har noen erfaringer? Fant ikke så mye på forumet som jeg tror var relevant etter et kjapt søk.

IMG_1215.jpg
 
Etter å ha funnet en link til http://www.milkthefunk.com/wiki/Mold i en annen tråd så ser det ikke ut som noe av dette - men jeg lurer på om det rett og slett kan være koagulering? Siden det var veldig lokalt og det ikke være noe på overflaten. Bare bet meg merke i denne setningen fra Wiki'en

Protein/carbohydrate coagulation can also be misidentified as mold, however, this also never appears "hairy" or "fuzzy" like mold.
 
Jeg lagde plomme-, bringe- og blåbærlinerweisse på (nesten) samme måte (kokte ikke bær, bare frøs) for ca 1/2 år siden. Fikk samme hvite belegg, serlig kraftig på plommeposen. Håpet på at det var brett, men resultatet ble «cleant». Og godt.
Jeg leste at dette er normalt. Kommer i kontaktflaten mellom oksygen og pose.
Det kan være fordel å unngå at det kommer til for mye oksygen. Kjipe bakterier liker oksygen. Og gjær produserer kjipere smaker når de får luft.

Man kan koke noen steiner, og ha de i posen. Da synker stasen, og luftkontakt unngås.

Ps:: jeg brukte 1.2 kg bær på 8 l. Ga svak bærsmak. Neste jeg skal kjøre bær oppi er to batcher lambic-style. Skal da bruke 10 kg kirsebær til 20 l, og 5 kg bringebær til 10 l, (dvs 33% bær i ferdig brygg). Altså 33% bær.
 
Takk for svar og tips

Kan legge til at jeg åpnet flaskene i dag etter 6 dager og det var litt vel mye CO2 syns jeg - bruste over etter jeg ånet den og lot den stå. Rakk ikke måle SG før jeg dro på hytta - så lar den stå i testrøret til jeg kommer tilbake. Men jeg tenker at dersom verdien er som forventet har jeg undervurdert sukkerbidrag fra bringebærene, eller har hatt i for mye sukker. Hvis ikke er det i infeksjon.

Smakte på den, og kunne ikke kjenne noe spesielt usmak, selv om jeg syns det var noe feil med balansen.
 
Takk for svar og tips

Kan legge til at jeg åpnet flaskene i dag etter 6 dager og det var litt vel mye CO2 syns jeg - bruste over etter jeg ånet den og lot den stå. Rakk ikke måle SG før jeg dro på hytta - så lar den stå i testrøret til jeg kommer tilbake. Men jeg tenker at dersom verdien er som forventet har jeg undervurdert sukkerbidrag fra bringebærene, eller har hatt i for mye sukker. Hvis ikke er det i infeksjon.

Smakte på den, og kunne ikke kjenne noe spesielt usmak, selv om jeg syns det var noe feil med balansen.
Mine ble veldig tørre, (har ikke målt FG), og karbonerte svært tregt, (men ble fine .. «effervescent»). Mistenker en «snill» infeksjon.
 
Oppdatering - nedkjølt og stått litt lenger - syns det ble veldig bra til slutt! Har ikke målt ny FG enda, men det har ikke vært veldig mye mer CO2-produksjon etter jeg slapp ut trykk og korket om.
 
Tilbake
Topp