Britisk pale ale

Noen som har brygget noe tilsvarende?
En pale ale med IBU på 180 ?

Jeg skjønner ikke helt den oppskrifta, som jo er ei historisk oppskrift fra 1839. Partygyle var jo en vanlig teknikk - er det det det er snakk om?

180 IBU er meningsløst hvis poenget er å få ølet bitterest mulig, siden vi ikke vil oppfatte økt bitterhet over ca. 100 IBU. Men store mengder humle kunne gi mening for å gi holdbarhet til et øl som skulle reise langt, og til varme strøk - India, altså. Humlemengden vil nok påvirke smaken på andre måter enn ved høy bitterhet, også - og antakelig ikke på noen god måte.

Hvorfor det skal brukes skyllevann på 92 grader, skjønner jeg ikke. Men det gjør ikke noe å gjøre det.

Disse ølene blei lagra leeeenge! på fat, og gjæren var noe annet enn det vi har i dag. Den var ikke en renkultur, og rimeligvis var brettanomyces en del av mixen. Drikker du det relativt ferskt, slik vi vil gjøre med en pale ale i dag, trur jeg ikke det vil være godt.

Jeg ville ikke brygga dette.

Anbefalt lesning: IPA av Mitch Steele
 
Sist redigert:
Jeg skjønner ikke helt den oppskrifta, som jo er ei historisk oppskrift fra 1839. Partygyle var jo en vanlig teknikk - er det det det er snakk om?

180 IBU er meningsløst hvis poenget er å få ølet bitterest mulig, siden vi ikke vil oppfatte økt bitterhet over ca. 100 IBU. Men store mengder humle kunne gi mening for å gi holdbarhet til et øl som skulle reise langt, og til varme strøk - India, altså. Humlemengden vil nok påvirke smaken på andre måter enn ved høy bitterhet, også - og antakelig ikke på noen god måte.

Hvorfor det skal brukes skyllevann på 92 grader, skjønner jeg ikke. Men det gjør ikke noe å gjøre det.

Disse ølene blei lagra leeeenge! på fat, og gjæren var noe annet enn det vi har i dag. Den var ikke en renkultur, og rimeligvis var brettanomyces en del av mixen. Drikker du det relativt ferskt, slik vi vil gjøre med en pale ale i dag, trur jeg ikke det vil være godt.

Jeg ville ikke brygga dette.

Anbefalt lesning: IPA av Mitch Steele
Tror ikke det blir brygget nei. Var mest nysgjerrig på hva og hvorfor det egentlig ble brygget slik.
 
Det er ikke mulig å gjenskape disse oppskriftene 1:1.
Eksempel. Tviler på at de hadde humle-pellets på 1800-tallet :cool: . Er det da 2 * 170 gr tørkede humleblomster???

Artig om noen forsøker, men det blir ikke meg.
Du kan eventuelt skalere den ned til 1L, og gjære på en 1,5L brusflaske
 
Det er ikke mulig å gjenskape disse oppskriftene 1:1.
Eksempel. Tviler på at de hadde humle-pellets på 1800-tallet :cool: . Er det da 2 * 170 gr tørkede humleblomster???

Artig om noen forsøker, men det blir ikke meg.
Du kan eventuelt skalere den ned til 1L, og gjære på en 1,5L brusflaske
Noen prøver. Og Ron Pattinson er mannen som virkelig har gått til bunns i materien: https://protzonbeer.co.uk/features/2019/11/06/obadiah-poundage-a-true-taste-of-porter og https://www.beervanablog.com/beervana/2016/10/recreating-stock-pale-ale-in-chicago.html. Jeg trur ikke dette er noe for den vanlige hjemmebrygger å gi seg ut på :D .

Litt mindre grundig, men interessant nok: https://jesterkingbrewery.com/2019-blog/introducing-pattinson-porter

Ellers er jo historien rundt Carlsberg 1883 også spennende. Men igjen: Neppe noe for oss hjemmebryggere.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp