Brix/OG etter gjæring

Hei!
Vi har hatt 2 stk pilsbrygg stående til gjæring i ca 4 uker. Planlagt flasking er til torsdag.
Idag tok vi både OG og brix av begge batchene, men blir ikke helt kloke på tallene.
OG var 1,020 og brix ca 7,5. Så er det vel slik at siden denne væsken inneholder alkohol, så må brix omregnes.

Brukte Beersmiths "Refractometer" og skrev inn følgende tall
Refractometer: 7,5 (som målt i dag)
OG: 1,060 (som var OG før gjæring)
Og fikk 1,011 som corrected gravity....

Hvordan og hvorfor får vi 1,011 og ikke 1,018 som hydrometeret viste??

Det blir sjeldent helt nøyaktig..Men 7 poeng er mer enn det jeg har erfart. Dere kan prøve med flere refraktometermålinger og ta gjennomsnittet av de.

Det har vi også gjort. I tillegg kjørte vi væsken igjennom ett filter for å få vekk evt gjær og humlerester. Ca 7,5 ved alle målingene

Rart. Har som oftest endt opp 1-2 poeng unna selv ved å bruke Beersmith.

Viser både hydrometer og refraktometer 1.000 i rent vann, og det samme ved en annen SG? Du kan prøve med å blande ut litt Dme i vann og sjekke dette. De nå være kalibrert opp mot hverandre i tillegg.

Refraktometeret gjorde det. Hydrometeret testet jeg ikke idag.

Men hvilken måling skal/bør jeg stole på??

Ikke godt å si før du har testet begge egentlig. Begge kan være misvisende og det trenger ikke være linært engang. Men min første tanke vil jo være hydrometeret. Men er det et billig et fra f.eks europris så ville jeg ikke stolt på det før du har testet det med Dme og vann.

Hei!
Vi har hatt 2 stk pilsbrygg stående til gjæring i ca 4 uker. Planlagt flasking er til torsdag.
Idag tok vi både OG og brix av begge batchene, men blir ikke helt kloke på tallene.
OG var 1,020 og brix ca 7,5. Så er det vel slik at siden denne væsken inneholder alkohol, så må brix omregnes.

Brukte Beersmiths "Refractometer" og skrev inn følgende tall
Refractometer: 7,5 (som målt i dag)
OG: 1,060 (som var OG før gjæring)
Og fikk 1,011 som corrected gravity....

Hvordan og hvorfor får vi 1,011 og ikke 1,018 som hydrometeret viste??

Jeg tipper hydrometer prøven var kald og at ved romtemperatur er målingene tettere på hverandre.
Men hold oss oppdatert.

STC-1000 føleren viste ca 15 grader (diacetyl-rest). Men tok ikke temp manuelt. Skal sjekke og teste ikveld :)

Sånn, da har vi fått målt litt igjen.
Hydrometeret viste 1,003 på 20 graders vann.
I følge "Hydometer adjustment" i BeerSmith, så detter verdien fra 1,020 til 1,019 fra 20 til 10 grader. Altså vil ikke vørttemp på ca 15 grader utgjøre en høy verdi

Så til målingene fra de 2 batchene. Siden vi har en tanke om at gjærrester og humlerester kan virke inn på brixmålingene, testet vi idag å slippe vørteren igjennom ett filter for å fjerne ulumskheter. Verdiene med og uten filter ble forskjellige.....

OG før gjæring: 1,060 (korrigert ned til 1,057)
Brix uten filter: 7,9 (omregnet til 1,015 med "Refractometer" i BeerSmith)
Brix med filter: 7,1 (omregnet til 1,010 med "Refractometer" i BeerSmith)
OG (20 grader): 1,016 (korrigert ned til 1,013)

OG før gjæring: 1,065 (korrigert ned til 1,062)
Brix uten filter: 7,5 (omregnet til 1,010 med "Refractometer" i BeerSmith)
Brix med filter: 7,2 (omregnet til 1,008 med "Refractometer" i BeerSmith)
OG (20 grader): 1,018 (korrigert ned til 1,015)

Våre tanker
* Gjær og humlerester i vørteren spiller inn på lysbrytningen på brixmåleren, derfor er det lurt å filtrere først.
* OG-målinger er lettere å lese av, og blir derfor mer nøyaktige.

Men hvorfor det er så stor forskjell som 0,007 på brix med filtrert væske, og OG målt ved 20 grader, skjønner vi ikke.
Hvilken måling skal og bør vi bruke????

Noen av dere som har fasit?? :)

Sist redigert:
Bruker refraktometer bare under brygging, fordi det er praktisk. Sjekker/kalibrerer før bruk. Så hydrometer for OG/SG/FG (tror dette er bortimot fasit). Har flere hydrometer, og disse viser i alle fall likt.
Tror du er inne på noe med at "grums" spiller inn på lysbryting, og det viser jo egentlig målingene du har gjort. Så, ville kutta refraktometeret etter gjæring er starta. Ikke så praktisk lenger om du må gå veien om filter.

Har erfart at humleoljer kan spille mitt refraktometer et puss. Og det bør jo ikke være noen form for rester, gunk eller luft i prøven man måler.

Brukte pengene på 3 stk. presisjonshydrometere som dekker hver sin bit av skalaen. Med et litermål i stål og kaldt vannbad tar det ikke mere enn minutt å kjøle ned fra kokende, selv om jeg ser at refraktometer er mere praktisk å bruke. Hydrometer er uansett fasiten og mere nøyaktig.

Er det noen som har kalkulert http://www.brewersfriend.com/how-to-determine-your-refractometers-wort-correction-factor/ for sine refraktometere? Kanskje ikke bryet verdt da refraktometer ikke gir deg så nøyaktig verdi uansett?

Sist redigert:
Er det da vanlig å helle fra hydrometeret og tilbake i gjæringskaret selv mot slutten av gjæringen? Fører ikke dette til infeksjonsfare og/eller uønsket oksygenering? Hvis ikke vil det jo gå rundt 1l til spille avhengig av hvor mange målinger du har tatt?

Er det da vanlig å helle fra hydrometeret og tilbake i gjæringskaret selv mot slutten av gjæringen? Fører ikke dette til infeksjonsfare og/eller uønsket oksygenering? Hvis ikke vil det jo gå rundt 1l til spille avhengig av hvor mange målinger du har tatt?
Vet ikke hva andre gjør, men selv heller jeg aldri noe tilbake i gjæringskaret pga. de momentene du nevner.
Tar normalt kun en eller to prøver a 60ml hver under gjæring, altså 1.2 desiliter som forøvrig drikkes opp :)
Første prøve for ev. å time diacetyl rast, andre for å bekrefte FG.
Har et måleglass og hydrometer som ikke trenger mere enn 60ml pr. prøve.

Et refraktometer gjør en ting veldig godt; nemlig å måle brytningsindeks. Brix er kun en omregning fra dette. Refraktometeret er fint til å følge mesking med, utover det bruker jeg det ikke.

Måler OG og FG med hydrometer. Da blir det nemlig riktig uten en masse omregninger og tilhørende usikkerhet. Ser du blander begrepene litt, OG er tetthet på vørter før gjæring. Altså original gravity. Når alt er ferdig måler man FG; final gravity. Om man glemmer fancy engelske forkortelser er det du egentlig gjør å måle tetthet på væsken din på forskjellige tidspunkter.

Når det viser seg at hydrometeret ditt måler 1,018, og har en feilvisning på 0,003 for mye og i tillegg viser 0,001 for mye pga temperatur, betyr det at de målte 1,018 gir deg en tetthet på 1,014.

Mitt foslag er at du legger vekk refraktometeret ditt når du er ferdig med mesking og ser at du har fått omtrent den vørterstyrken du forventer, og deretter gjør alle andre målinger med hydrometer. Gjerne et nytt et som viser riktig, så blir alt så mye enklere :)

Takk for svar :)
Ja, vet vi burde holde oss kun til hydrometer. Grunnen til at vi ønsket å teste refraktometer, er at vi også har en liten batch cider stående til gjæring, og vil da slippe å bruke opp hele gjærdunken til SG-prøver :)

Har skaffet oss ett nytt hydrometer nå, og skal prøvekjøre det i ettermiddag. Kommer da med tilbakemelding på hvordan det fungerte

Tilbake
Topp