Brød og knekkebrød oppskrifter med mask

Sist tørka jeg endel av masken i ovnen, så kjørte den fin i ei Corona mølle. Brukte endel mask umalt sammen med den finmalte masken og hvetemel. Alt det grove først, tøm over kokende vann, og la det kjølne før alt annet tilsMen lag deigen, forhev den nesten ferdig, sett den i kjøleskapet over natta. Det tar en liten evighet å etterheve, men det løser totalt problemet med brød som detter fra hverandre.
Er fagmann.. elektriker...
 
Ok, takker.
En annen ting: Hvordan tørker du masken. Har du en sånn "frukttørker", eller bruker du bare komfyren?
Jeg har en frukttørker, men har ikke våget å bruke den til mask (enda) pga litt for store riller i stativene. Er redd for at masket skal falle ned i varmeåpningen på maskinen...

Masket har jeg derfor tørket i ovn, ja. Setter døren på gløtt, slik at mest mulig fuktighet kommer ut. Ikke mer enn 100 grader. Føl deg litt frem. Tynt lag, og snur/flytter på masket inni mellom.

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk
 
Sist tørka jeg endel av masken i ovnen, så kjørte den fin i ei Corona mølle. Brukte endel mask umalt sammen med den finmalte masken og hvetemel. Alt det grove først, tøm over kokende vann, og la det kjølne før alt annet tilsMen lag deigen, forhev den nesten ferdig, sett den i kjøleskapet over natta. Det tar en liten evighet å etterheve, men det løser totalt problemet med brød som detter fra hverandre.
Er fagmann.. elektriker...
Smart med etterheving i kjøleskapet over natten! Skal prøve det! Brød som faller fra hverandre er noe drit!

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk
 
Hos oss ville verken dyr, mus eller fugler ha masken vi la ut. Nå går alt rett i søpla. Kan brukes til knekkebrød hvis du har en del hvetemel i. Alt for mye mask til brød hvis du lager en del øl.
 
Å bruke masken i knekkebrød fungerer veldig godt. De blir knasende sprø. Bruker den også i vanlig brød, men her gjelder det å besinne seg mht. mengde. For mye mask vil gjøre at brødene henger dårlig sammen. 4-5 dl (gjerne mørk) mask i en vanlig 3 brøds oppskrift (1,2 liter væske) er passe. Det gir saftige og holdbare brød.

IMG_1995.jpg
 
Tilbake
Topp