Brooklyn lager klone tidlig drikkende

TorfinnS

Norbrygg-medlem
laget en Brooklyn Lager klone 27.03 sto tre uker til gjæring. Tappet på fat tidligere i uken. Karbonert og smakte på den nå i helgen. Overraskende god nå med så kort lagring. Gjæra var wlp833.
Vi lagde en pils ifjor på samme tid, med 34w70 gjær, og den trengte to måneder lagring før den ble god. Den ble god. Kan det være gjæra som gjør at denne er så god så tidlig? Eller er det mer bitterhumle som kamuflerer noe? Den smaker ikke så uferdig som fjorårets pils var på samme tid. Begge ble gjæret på rundt 10 grader. Pilsen ble kun tappet på flasker. Kan det ha hatt noe å si?
 
Har ikke svar til deg så beklager, men de humletypene i Brooklyn er passe sære, ser at mange mangler her til lands. Gjorde du humlesubstitutter?
 
Fikk tak i alle bortsett fra saphir sist jeg lagde en batch. Skal smake på den om et par dager.
Har laget flere batcher uten å få til helt den rette smaken. Synes den blir litt for syrlig med både 833 og 34/70.
Ser av etiketten din at du har litt høyere ibu enn det jeg har brukt. Mine har ligget på 27.
 
Ja måtte erstatte saphir mener jeg det var. Brukte wai-ti istedet. Tror vi fikk tak i de andre. Willamette, hallertau mittelfruh, og cascade. Har ikke bryggeloggen her akkurat nå. Det var et meskesteg på 57 med rask stigning til 69. Tilsatte kokende vann i tillegg til rims.
 
Ganske lik den jeg har. 29 ibu er vel den største forskjellen.
Den lagering en før tørrhumling sliter jeg med da jeg bare har et kjøleskap uten skikkelig styring. Prøvde en gang ,men da ble batchen ødelagt ved at jeg skulle prøve å koke litt vann og tilsette tørrhumlen i det for å unngå infeksjon. Ølet smakte gress/vått plaster. Ugh !
 
Har heller ikke det. Tørrhumlet på 10 grader. Det er vel liten sjanse for infeksjon ved tørrhumling, med alkohol og humle allerede i brygget. Leste at originalen har 33 ibu.
 
Blir aldri prøvd igjenn det der. Kjøper alltid en orginalflaske for å sammenligne . Blir litt i samme gate, men aldri helt lik. Farge kan også variere fra batch til batch. På den siste byttet jeg pilsmalt ut med Maris otter.
 
Tilbake
Topp