Brown Porter (Ekstrakt) - Lav OG + muligens lys farge

Hei,

Satte mitt andre brygg i går kveld. Det var en Brown Porter. Oppskriften hentet jeg fra boken "Brygg ditt eget øl" av Greg Hughes. Endte opp med en noe lavere OG enn forventet (1044 mot 1049), og synes også fargen virket relativt lys i forhold til en typisk porter. Håper og tror dette likevel kan bli et godt øl, da jeg i grunn følte at jeg ikke gjorde noe særlig feil, men kunne vært greit å finne ut av hva som eventuelt gikk galt.

Oppskriften bestod av:
27 liter vann
350g mørk krystallmalt,
200g sjokolademalt,
300g brun malt,
2,5kg tørket lys maltekstrakt (DME)
+ humle, protofloc og gjær

Spesialmalten kjøpte jeg ferdig knust fra bryggselv.no. Hadde de i en meskepose (muligens den var litt liten, hvis det har noe å si?) på 65 grader i 30 minutter før jeg tok den ut, og hadde i DME rett før oppkok. Rørte rundt endel (men kanskje ikke nok, hvis det har noe å si). Litt usikker på om det kokte hardt nok, har ikke fått sjekket hvor mange liter jeg endte opp med. Tipper ca 22 liter kanskje. Kokte i 1 time og 10 min. Kjølte ned med spiralkjøler til 20 grader og tok måling. Denne var på 1044 av hva jeg klarte og tyde. Skulle vært 1049. Synes også fargen virket lys med tanke på at det er en porter (oppskriften brown porter, så kanskje den skal være sånn?)

Hva kan være grunnen til at måling er lavere enn forventet i mitt tilfelle, og at fargen lys?
 
Målefeil er selvfølgelig en mulighet, sjekk hydrometeret ditt i vann og en sukkerlake med kjent sukkerinnhold og volum (begge på den temperaturen hydrometeret er kalibrert til). Men som sagt, brunmalten må meskes, du har sikkert mista noen poeng der også.

Fargen på sjokolademalten du brukte kan også muligens vært lysere enn det som er oppgitt i oppskriften, da dette kan variere en del mellom ulike malterier.
 
Tilbake
Topp