Bru N Water vannjusteringsverktøy

Noen som har erfaring med pale ale profilen i bru'n water regnearket? Vi har benyttet denne på et par pale ales nå, og øla smaker forsåvidt bra den. Det jeg reagerer litt på er mengden med sulfat i denne profilen, og hvordan dette faktisk påvirker smaken på sluttproduktet. I den ene alen, som er den eneste av de to jeg foreløpig har hatt anledning til å smake på, så er det en klar humlearoma, og fin bitterhet. Men, bitterheten kan kjennes noe "bitende" ut mot slutten, og lurer derfor på om andre har hatt tilsvarende erfaringer?

Kan lite om vannjusteringer bortsett fra hva sulfat/klorid gjør med smaken, men..

Det du beskriver er jo resultat av sulfat. Har du brukt kalsiumsulfat kan du neste gang prøve å bytte ut den mengden med kalsiumklorid, og se hvis du liker det bedre. Selv så brukte jeg mer og mer kalsiumklorid i steden for sulfat fordi jeg synes at ølen ble bedre, syntes egentlig ikke noe om den bitter/tørrhetsfølelsen som sulfat gir.

Forsåvidt enig. Jeg digger humle, men ikke smaken av pellets, noe jeg føler denne vannjusteringen bidrar til. Skal forsøke mer kalsiumklorid neste gang. Men, vet at sulfat/klorid-forholdet gjør forskjellige ting med øla. Og har hørt at mer sulfat bidrar til en mer "humlete" øl. Er det din erfaring da at sulfat gir mer humle, men mer i retning pellets-smak enn fruktig og god smak/aroma?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Forsåvidt enig. Jeg digger humle, men ikke smaken av pellets, noe jeg føler denne vannjusteringen bidrar til. Skal forsøke mer kalsiumklorid neste gang. Men, vet at sulfat/klorid-forholdet gjør forskjellige ting med øla. Og har hørt at mer sulfat bidrar til en mer "humlete" øl. Er det din erfaring da at sulfat gir mer humle, men mer i retning pellets-smak enn fruktig og god smak/aroma?

Har aldri brygget med blomst eller shots så vet ikke helt hvordan pellets smaker ifht noe annet.

Jeg synes ikke sulfat gjør ølet mer humlete i seg selv. Det gjør ølet på en måte tørrere og mer røft i kantene ifht hvis du ikke bruker sulfat. Ettersmaken blir iallefall tørrere, hvis du stryker tunga opp i ganen så kjenner du at det er motstand, hvis du skjønner. Det vil oppfattes som mer bittert pga det som kommer under:

Det at folk sier at det blir mer humlete vil jeg si kommer av at det demper det runde i malten.

Kalsiumklorid gjør at du får mer følelse av malten synes jeg siden du ikke har den irriterende tørrende følelsen som sulfat gir. Men humlemessig så smaker det like mye humle begge deler, men klorid en gir et mer behagelig øl å drikke, og bitterheten synes jeg blir bedre, mer kontrollert og "rent" bitter, siden den ikke glir over i dette tørre som sulfat gir.

Jeg glemte forøvrig å nevne smaken man får av sulfat. Det er også en grunn til at klorid får enda en pluss.

Hvis du har både kalsiumsulfat og kalsiumklorid tilgjengelig kan du løse dette i et glass med øl og kjenne forskjellen.

Skal prøve begge deler i en øl og kjenne etter forskjellen. Takker for tips. :)

Vet du også hvordan kalsiumklorid påvirker pH i mesken vs. kalsiumsulfat?

Det er kalsiumet i begge som trekker ned pH. Så hvis det er like stor del kalsium i det du tilsetter så er det likt.

Edit: Ryddet opp litt.

Sist redigert:
Hvor mye CaCl2 benytter man typisk i en 20-25l batch med IPA/APA da?

Hvor mye CaCl2 benytter man typisk i en 20-25l batch med IPA/APA da?

Å starte med en halv teskje av hver CaCl og CaSO er vel en trygg tilnærming, og deretter ta et glass ferdig øl og se hva du liker best å justere, denne prosedyren https://forum.norbrygg.no/threads/kalsiumsulfat-vs-kalsiumklorid-test.28561/page-2#post-323127

Selv har jeg brukt 4-8 g kalsium tilsammen på en 25L liter batch, da kun klorid på Pale Ale
Må ta hensyn til pH senkningen også på noen mørke øl

To put this in perspective ~2.1 g of gypsum (calcium sulfate) needs to be added for every kg of malt in order to drop the mash pH by 0.1 units. If we assume that for the average 12 Plato beer ~7.5 l water are needed for every kg of malt, this gypsum addition is equivalent to a water calcium increase by 65 mg/l and a sulfate increase of 155 mg/l.

For calcium chloride only 1.8 g are needed. The calcium content gets bumped by 65 mg/l (when spread over all the water even though the calcium is only added to the mash) and the chloride content gets bumped by 115 mg/l.

Sist redigert:
Tilbake
Topp