Kalsiumsulfat vs Kalsiumklorid. Test.

Jeg mener at Gahr har sagt noe om at den eneste tilsetningen han bruker nå, er kalsiumklorid. Går ut fra at ph reguleres med syre, slik at det her bare er snakk om smaksjustering.

Et lite stykke egenerfaring: Jeg overdrev kalsiumklorid'en i en APA, og tok knekken på humleeffekten. Så det ble mer en pale ale. God, men ikke det jeg haddde tenkt meg.
Ja, Gahr sa noe som kunne tolkes slik i starten av denne tråden;)
Vi har prøvd å få det bekreftet men venter fremdeles, har nok blitt oversett, regner med at han har nok å stri med.

Hva er å overdrive kalsiumklorid, gram pr. liter hadde vært ok å høre, bruker 8g selv pr. 25 og synes det blir meget bra, bruker ikke kalsiumsulfat i APA. Lærte det fra Mike på Lervig, oppskrift Lucky Jack. Nå er vel denne miksen på den ekstreme side, og sulfat anbefales i varierende grad av de fleste for lyse bitre øl. Poenget er at det ikke er en universell regel som er "best".
Dette er helt subjektivt, serverer du samme øl men forskjellig sulfat eller klorid innhold i en blindtest vil sannsynligvis noen like den ene varianten og andre den motsatte.
Hvis du analyserer et ferdig øl for mineraler, vil du bli overrasket over hvor mye malten bidrar med selv om du ikke har tilsatt noe som helst, så det er jo ikke sulfatfritt selv om du ikke tilsetter sulfat, for ikke å snakke om klorid.

Du kan like gjerne eksperimentere med å tilsette rett i glasset og finne ut hva du synes er best.
Britiske bitre øl blir mere typeriktig med overvekt av sulfat, men du kan eksperimentere selv og se hva du liker. Britene har jo slitt med lyse øl og hardt vann, og tradisjonelt brygget utifra det.

Det kan hende at det kan være lurt å øke IBU noen knepp med kalsiumklorid da en mere avrundet bitterhet kan oppleves som lavere, kun en spekulasjon fra min side.
 
Sist redigert:
Bruker i utgangspunktet Gahrs tabeller for Sulfat og klorid tilsetningene (generelt noe mindre), justert ettersom jeg ønsker å fremheve malt eller humlesmakene. Karbonat tilsetter jeg eventuelt etter måling av pH dersom den trenger¨å økes. Har også melkesyre i bakhanda om jeg trenger å senke pH.
 
Bruker i utgangspunktet Gahrs tabeller for Sulfat og klorid tilsetningene (generelt noe mindre), justert ettersom jeg ønsker å fremheve malt eller humlesmakene. Karbonat tilsetter jeg eventuelt etter måling av pH dersom den trenger¨å økes. Har også melkesyre i bakhanda om jeg trenger å senke pH.
Jeg bruker å følge rådene i boken Water og Brewing Better Beer som et utgangspunkt, men blir interessert når jeg ser en oppskrift på svært gode øl som faller utenfor "normen".
Sulfat og klorid i brukt i et øls oppskrift er analogt med bruk av krydder i mat, og hvordan kan du vite hva du liker best uten å smake deg fram?
En anbefaling fra en av de fremste ekspertene på området,AJ deLange, er at du starter med rundt en halv teskje av hver av saltene ved brygging av humledrevne bitre øl, og justerer/smaker deg fram i glasset til det forholdet du liker best når ølet er ferdig.

En av de mest interessante spørsmåls stillingene i denne tråden er jo om Gahr bruker sin egen tabell etter at han ble profesjonell, ref. https://forum.norbrygg.no/threads/kalsiumsulfat-vs-kalsiumklorid-test.28561/#post-293723
 
Sist redigert:
Jeg bruker å følge rådene i boken Water og Brewing Better Beer som et utgangspunkt, men blir interessert når jeg ser en oppskrift på svært gode øl som faller utenfor "normen".
Sulfat og klorid i brukt i et øls oppskrift er analogt med bruk av krydder i mat, og hvordan kan du vite hva du liker best uten å smake deg fram?
En anbefaling fra en av de fremste ekspertene på området,AJ deLange, er at du starter med rundt en halv teskje av hver av saltene, og justerer/smaker deg fram i glasset til det forholdet du liker best når ølet er ferdig.

En av de mest interessante spørsmåls stillingene i denne tråden er jo om Gahr bruker sin egen tabell etter at han ble profesjonell, ref. https://forum.norbrygg.no/threads/kalsiumsulfat-vs-kalsiumklorid-test.28561/#post-293723

Han gjør ikke det såvidt jeg har skjønt.
 
Prosedyren som jeg synes går igjen fra ekspertisen angående dette temaet er summert opp av AJ deLange nedenfor, og det er vel dette du har gjort Miguel.

In a taste test you brew the beer with a reasonable but minimal mineral content. The result would be a good but perhaps not the best beer. You taste this beer. You then add a bit of gypsum and taste again. If the beer tasted better with more gypsum you add still more and if that tastes better you add even more than that repeating until the improvement stops. You do the same with calcium chloride. When finished you have a rough idea of how much more gypsum and calcium chloride you want to add in the next brew.
 
Så det var i starten på denne tråden Gahr sa at han bare brukte kasiumklorid nå:D.

Jeg skal over på RO-vann neste gang, og da må jeg jo bygge opp vannet så jeg får nok kalsium. I utgangspunktet tenker jeg å holde tilsetningene så lave som mulig, etter råd fra Gordon Strong: "I taste so many beers with overadjusted water nowadays that I'd really like it if brewers backed off on the water adjustments, unless you've tried it without them and had problems." (Brewing Better Beer", s. 195) For en standard amerikansk batch med lyst øl på 5 gallons/19 liter betyr det 1 teskje av enten gips eller kalsiumklorid eller en blanding. Det gir ca 60 ppm kalsium, altså en liten sikkerhetsmargin i forhold til minimum på 50. (BBB. s. 148-149)

Strong senker forøvrig ph'en i bryggevannet (både meske- og skyllevann) til 5.5. (BBB, s.150) Hvordan dette blir når du får malten og salttilsetningen i tillegg, ser jeg ikke helt.
Dersom mørk malt tilsettes ved vorlauf, må vel kritt også tilsettes, for å kompensere for syra i den mørke malten.

Så får jeg bare samle erfaring med dette. Regner med at kalkulatoren til Gahr/Glenn gir en god pekepinn på det typiske forholdet mellom de to saltene i ulike øltyper.
 
Sist redigert:
Så får jeg bare samle erfaring med dette. Regner med at kalkulatoren til Gahr/Glenn gir en god pekepinn på det typiske forholdet mellom de to saltene i ulike øltyper.
Med all respekt, https://somelightreading.wordpress.com/2012/03/19/assumption-the-mother-of-all-fuck-ups/

Selv har jeg gjort mitt beste for å komme med konstruktiv kritikk i dette innlegget
https://forum.norbrygg.no/threads/citra-ipa-apa.31201/#post-323064

Synes ikke hverken gjengs oppfatning blant ekspertene eller min gane ble enig i mineral tilsetningene for en APA ved bruk av kalkulatoren/tabellen, mener prosedyren referert i mitt forrige innlegg virker som en mer fornuftig tilnærming til problemstillingen, start med minimale tilsetninger og la ganen og smaksløkene styre.

Siden du refererte Gordon Strong, så har jeg også et sitat derfra
I think sulfate has a noticeable flavor (and dryness). I tend to only use it when I want that flavor, otherwise I use CaCl2 for almost all my beers.

AJ has an interesting podcast on his website on water. He did an English IPA with both traditional Burton salts as well as just some CaCl2. It's funny to hear the tasters say they preferred the non-traditional one.

Again, I prefer to use my tongue rather than a spreadsheet to tell me when my beer tastes right.
 
Sist redigert:
Med all respekt, https://somelightreading.wordpress.com/2012/03/19/assumption-the-mother-of-all-fuck-ups/

Selv har jeg gjort mitt beste for å komme med konstruktiv kritikk i dette innlegget
https://forum.norbrygg.no/threads/citra-ipa-apa.31201/#post-323064

Synes ikke hverken gjengs oppfatning blant ekspertene eller min gane ble enig i mineral tilsetningene for en APA ved bruk av kalkulatoren/tabellen, mener prosedyren referert i mitt forrige innlegg virker som en mer fornuftig tilnærming til problemstillingen, start med minimale tilsetninger og la ganen og smaksløkene styre.

Siden du refererte Gordon Strong, så har jeg også et sitat derfra
I think sulfate has a noticeable flavor (and dryness). I tend to only use it when I want that flavor, otherwise I use CaCl2 for almost all my beers.

AJ has an interesting podcast on his website on water. He did an English IPA with both traditional Burton salts as well as just some CaCl2. It's funny to hear the tasters say they preferred the non-traditional one.

Again, I prefer to use my tongue rather than a spreadsheet to tell me when my beer tastes right.

Jaja, noe må vi jo gå ut fra, og jeg foretrekker det som på engelsk heter "an educated guess" framfor den bloggen du viste til. Sitat: "200 years ago everyone believed the earth was flat. Top scientists of the day told them so." Dersom du skal høre på folk: Sjekk at de har noenlunde styring på det de presenterer som fakta.

Fint at du fant det første av de tre GS-sitatene der . Det er vel kanskje noe sånt Gahr har kommet fram til, også. Jeg vil ellers ikke ha ølet mitt "utpreget hoppy" uansett; jeg liker ikke de IPAene som legger alt på humlesida, så jeg ville aldri bruke bare sulfat.
 
Strong senker forøvrig ph'en i bryggevannet (både meske- og skyllevann) til 5.5. (BBB, s.150) Hvordan dette blir når du får malten og salttilsetningen i tillegg, ser jeg ikke helt.
Dersom mørk malt tilsettes ved vorlauf, må vel kritt også tilsettes, for å kompensere for syra i den mørke malten.
RO vann og GS metode for pH kontroll er vel litt på siden av denne tråden, men RO vannet tilsettes fosforsyre til en pH på 5.5.
Siden mørk malt/krystallmalt ikke meskes, blir mesken bestående av en "standardisert" lys mesk samme hvilket øl som brygges, dermed stemmer pH fra gang til gang upåvirket av de varierende mengde mørke maltsorter.
GS bruker ca. en teskje CaCl i mesk, som ikke påvirker pH på samme måte som CaSO4/CaCO3.
Skal sistnevnte salter tilsettes blir det gjort etter mesking er ferdig.
Ved vorlauf når de mørke malt typene tilsettes, trenger du ikke å bekymre deg for drop i pH ( her må jeg tilføye at dette er basert på min forståelse og ikke noe GS har sagt)

Jeg prøver faktisk å få pH ned til 5.2/5.1 i kok, det skal være gunstig for mange prosesser og ved lyse øl tilsetter jeg syre for dette hvis nødvendig. Opplever du i praksis at pH i kok er under 5.1 ville jeg begynt å vurdere om dette egentlig er bra, 5.0 mener jeg å ha lest er for lavt.
 
Sist redigert:
I følge Palmer (HTB, s.162) kan du bruke både kalsiumsulfat og -klorid til å senke ph'en. (Jeg er ikke kjemiker, jeg bare antar at Palmer vet hva han snakker om;).)

Nei, du har sikkert rett. Det spiller vel liten rolle om ph'en blir senket mot slutten, etter at konverteringen er ferdig. Det er selvfølgelig andre veien det er grunn til å passe på, pga. faren for tanninekstraksjon. Jeg surrer - men det var greit å få den misforståelsen ut av veien.
 
I følge Palmer (HTB, s.162) kan du bruke både kalsiumsulfat og -klorid til å senke ph'en. (Jeg er ikke kjemiker, jeg bare antar at Palmer vet hva han snakker om;).)
Ja jeg stusset også litt over den der, men siden det er Gordon Strongs metode og egne ord ville jeg ikke prøve å tolke det som noe annet enn det som ble sagt. Det blir nok samme pH senkning fra gang til gang, repeterbart og tatt høyde for, ellers så har GS erfart noe som vi andre ikke har, hvilket ikke er helt umulig da dette er fryktelige komplekse greier og muligens avhengig av hvilken pH mesken har i utgangspunktet når saltene tilsettes, ikke lineært. Men enkelt å etterprøve med målinger.
Her er ordene slik de ble skrevet fra mannen selv,
I tend to use about 1 tsp of CaCl2 in the mash to give me some available calcium. That salt doesn't affect the pH like gypsum or chalk does.

Jeg har ikke tenkt å benytte meg av denne metoden eller studere den nøyere, da jeg synes bruk av Brewersfriend kalkulatoren gir meg tilstrekkelig forutsigbarhet. Og isåfall må jeg bestille fosforsyre fra Petit som koster noen kroner i tillegg, men det er egentlig noe jeg kunne ønsket meg uansett for andre pH justeringer samt gjærvask.
Hardt å være gjerrigknark....

P.S Leste at boken Water ble forsinket utgitt pga. at forfatterne deriblant Palmer trengte å forstå mere av det som skjedde i prosessene...Så det som var antatt riktig i 2006 er ikke nødvendigvis riktig i 2015, f.eks bruken av kalsiumkarbonat er revurdert og ikke anbefalt metode for å høyne pH i dag.

Edit: er en liten forskjell i evnen til å senke pH mellom sulfat/klorid, men synes ikke særlig signifikant
For a pH reduction of around 0.1 in runoff about 300 g of CaSO4 or 250 g of CaCl2 should be added per 100 kg malt
 
Sist redigert:
Når det anbefales 50ppm av noe, er det da kun i meskevann, i både mesk å skyllevann, eller i ferdig øl? Det vil jo bli noe høyere konsentrasjon etter kok tenker jeg med x% fordamping. Leste for øvrig at f.eks Sierra Nevada bruker kun syre under mesk for å kontrollere pH, og så tilsetter de salter under kok for å justere smak, noen fordeler/ulemper med det?
 
Når det anbefales 50ppm av noe, er det da kun i meskevann, i både mesk å skyllevann, eller i ferdig øl? Det vil jo bli noe høyere konsentrasjon etter kok tenker jeg med x% fordamping. Leste for øvrig at f.eks Sierra Nevada bruker kun syre under mesk for å kontrollere pH, og så tilsetter de salter under kok for å justere smak, noen fordeler/ulemper med det?
Det er vel totalen, meskevann+skyllevann og ev. tilsetninger i kok tilsammen.
Det er viktig for prosesser i mesk,kok og gjæring å få minimum 50ppm kalsium.
Resten av mineralene er kun for smak.
Dette med kalsium og 50ppm trenger du sikkert ikke å overtenke, sørg for minimum en teskje av sulfat/klorid tilsammen så er du nok innafor på 25L batch.

Sierra Nevada bruker syre/samme pH på alt vann for enkelhets skyld, slik at de ikke trenger å tenke på dette til daglig og blande ut/kalkulere.

Å bruke syre til å senke pH istedenfor sulfat og klorid har den klare fordelen at en nøytral syre ikke har smakskomponenter som detekteres i ølet, i de mengdene som benyttes.

Da kan du legge til mineralene for smak akkurat i de mengdene som du mener er riktig, har du veldig lyse øl må du gjerne tilsette alt for mye mineraler for å komme til riktig pH, type pils.
På slike øl er du nødt til å bruke en syre, fosforsyre eller melkesyre er populære valg.
 
Sist redigert:
Det er vel totalen, meskevann+skyllevann og ev. tilsetninger i kok tilsammen.
Det er viktig for prosesser i mesk,kok og gjæring å få minimum 50ppm kalsium.
Resten av mineralene er kun for smak.
Dette med kalsium og 50ppm trenger du sikkert ikke å overtenke, sørg for minimum en teskje av sulfat/klorid tilsammen så er du nok innafor på 25L batch.

Sierra Nevada bruker syre/samme pH på alt vann for enkelhets skyld, slik at de ikke trenger å tenke på dette til daglig og blande ut/kalkulere.

Å bruke syre til å senke pH istedenfor sulfat og klorid har den klare fordelen at en nøytral syre ikke har smakskomponenter som detekteres i ølet, i de mengdene som benyttes.

Da kan du legge til mineralene for smak akkurat i de mengdene som du mener er riktig, har du veldig lyse øl må du gjerne tilsette alt for mye mineraler for å komme til riktig pH, type pils.
På slike øl er du nødt til å bruke en syre, fosforsyre eller melkesyre er populære valg.

Aha, ja det høres jo fornuftig ut.. Mitt problem har frem til nå egentlig vært at jeg havner på for lav pH når jeg bruker Glenn sin kalkulator, noe som går mot teorien da jeg kjører no-sparge og kanske 6l/kg vann/bygg ratio, burde vært omvendt mne men.. Kanskje dårlig pH-meter jeg fått tak i også.
 
Forskjellen i mengde på kalsiumklorid og kalsiumsulfat må vel skyldes at det ikke er samme vektforhold mellom de to komponentene i saltene, slik at du får en mindre mengde kalsiumioner ut av en gitt mengde kalsiumklorid enn av den samme mengden kalsiumsulfat. I tillegg veier en teskje kalsiumklorid mindre enn en teskje kalsiumslufat, så hvis han snakker om effekten av en teskje, er det kanskje en merkbar forskjell?

Palmer sier noe om i HTB om at de kjemiske forholdene i vann er veldig kompliserte. Så det er kanskje ikke så rart at det dukker opp ny kunnskap. Man får vel neppe nobelprisen i kjemi gjennom å forske på det som foregår i en mesk, så det kan jo hende det er et litt forsømt område:)?
 
Forskjellen i mengde på kalsiumklorid og kalsiumsulfat må vel skyldes at det ikke er samme vektforhold mellom de to komponentene i saltene, slik at du får en mindre mengde kalsiumioner ut av en gitt mengde kalsiumklorid enn av den samme mengden kalsiumsulfat. I tillegg veier en teskje kalsiumklorid mindre enn en teskje kalsiumslufat, så hvis han snakker om effekten av en teskje, er det kanskje en merkbar forskjell?

Palmer sier noe om i HTB om at de kjemiske forholdene i vann er veldig kompliserte. Så det er kanskje ikke så rart at det dukker opp ny kunnskap. Man får vel neppe nobelprisen i kjemi gjennom å forske på det som foregår i en mesk, så det kan jo hende det er et litt forsømt område:)?
Jeg synes ikke forskjellen kan forklare utsagnet til GS, men de gir samme bidrag Ca, men forskjellen er mindre Cl enn SO, ref. Braukaiser
To put this in perspective ~2.1 g of gypsum (calcium sulfate) needs to be added for every kg of malt in order to drop the mash pH by 0.1 units. If we assume that for the average 12 Plato beer ~7.5 l water are needed for every kg of malt, this gypsum addition is equivalent to a water calcium increase by 65 mg/l and a sulfate increase of 155 mg/l.

For calcium chloride only 1.8 g are needed. The calcium content gets bumped by 65 mg/l (when spread over all the water even though the calcium is only added to the mash) and the chloride content gets bumped by 115 mg/l.

There is little change in between the 15 min and the 60 min pH measurement.
 
Jeg synes de biokjemiske prosessene i ølbrygging generelt er uhyre kompliserte, og spesielt gjæringsprosessen.
Visstnok ikke alt som er utredet der ennå.

Gordon Strong sier jo det greit, hvis du kan kontrollere det som går inn i en sort boks og få forventet resultat ut, trenger du ikke å forstå det som skjer inne i den sorte boksen

Og det er vel forsket svært mye på ølbrygging generelt, da det er milliard industri.
Masse tekniske papirer på de underligste ting og prosesser, men generelt lite tilgjengelig den forskningen.

Siterer fra boken til Gordon Strong, håper det er lov
Brewing is both an art and a science. Don’t overemphasize the science part. I’ve seen and heard a lot of people spend way too much time on water adjustment. It can get you in the ballpark, but remember that you are dealing with rough approximations, no matter how many decimal places you use. Let your palate be the final judge. If your beer doesn’t taste right, make the adjustments that will correct it regardless of what a spreadsheet might tell you to do. You’re the brewmaster; act like it.
 
Sist redigert:
Jeg tenkte jeg skulle gjøre som i tråden og brygge min neste batch med IPA med kun kalsiumklorid i stede for kalsiumsulfat, og justere i henhold til tabellen for APA for å ikke "ta den helt ut". Da dukker det selvklart opp noen spørsmål som jeg håper det er greit jeg tar i tråden her..

Jeg har kalsiumklorid i væskeform (33%): http://bryggeland.no/kalsiumklorid-33-100ml.html

I produktomtalen ser jeg at det står at man maks kan benytte 200 mg/l. Jeg mesker med 26,35 liter vann, noe som da gir en øvre grense på 0,2*26,35=5,27 gram. Dersom jeg bare bytter ut sulfat med klorid i tabellen til Gahr sier den at jeg skal ha 3 gram per 10 liter med klorid. Det utgjør i mitt tilfelle 7,9 gram klorid, altså en mengde som er større enn det som står anbefalt som øvre grense på flasken. Bør jeg gå ned på mengden for å unngå uønskede smaker, eller er det bare å kjøre på?

For å finne ut hvor mange gram væske jeg skal tilsette har jeg bare ganget antall gram jeg får fra tabellen til Gahr, her 7,9, med 3 da væsken inneholder 33 % kalsiumklorid. Da får jeg i dette tilfelle 23,7 gram som skal tilsettes meskevannet. I tillegg kommer en liten tilsetning til skyllevannet. Dette høres ganske mye ut, så jeg tenkte det ville være kjekt med noen innspill slik at ikke en batch med øl ryker i sluket på grunn av feilaktig vannjustering :)
 
Jeg tenkte jeg skulle gjøre som i tråden og brygge min neste batch med IPA med kun kalsiumklorid i stede for kalsiumsulfat, og justere i henhold til tabellen for APA for å ikke "ta den helt ut". Da dukker det selvklart opp noen spørsmål som jeg håper det er greit jeg tar i tråden her..

Jeg har kalsiumklorid i væskeform (33%): http://bryggeland.no/kalsiumklorid-33-100ml.html

I produktomtalen ser jeg at det står at man maks kan benytte 200 mg/l. Jeg mesker med 26,35 liter vann, noe som da gir en øvre grense på 0,2*26,35=5,27 gram. Dersom jeg bare bytter ut sulfat med klorid i tabellen til Gahr sier den at jeg skal ha 3 gram per 10 liter med klorid. Det utgjør i mitt tilfelle 7,9 gram klorid, altså en mengde som er større enn det som står anbefalt som øvre grense på flasken. Bør jeg gå ned på mengden for å unngå uønskede smaker, eller er det bare å kjøre på?

For å finne ut hvor mange gram væske jeg skal tilsette har jeg bare ganget antall gram jeg får fra tabellen til Gahr, her 7,9, med 3 da væsken inneholder 33 % kalsiumklorid. Da får jeg i dette tilfelle 23,7 gram som skal tilsettes meskevannet. I tillegg kommer en liten tilsetning til skyllevannet. Dette høres ganske mye ut, så jeg tenkte det ville være kjekt med noen innspill slik at ikke en batch med øl ryker i sluket på grunn av feilaktig vannjustering :)


Øvre grense på flasken er litt uklar, jeg tolker det dithen at det er total mengden av enten klorid eller kalsium hver for seg som ikke bør overstige 200mg/l, eller 200ppm. Noen har jo en del av dette i vannet sitt på forhånd som du også må kalkulere med. Uansett så finnes det bedre ressurser å lene seg på for disse grenseverdiene.

Å gå fra den ene ytterlighet (Gahrs tabell med mye sulfat og ingen klorid) til den andre med bare klorid i en IPA er i min gane noe du kan finne på å prøve dersom du er misfornøyd med munnfølelsen og smaken kalsiumsulfat gir.

Hvis du ikke har sterke oppfatninger om dette ville jeg vært litt mere konservativ og lagt meg på litt mere sulfat enn klorid, slik de fleste anbefaler for en IPA. Så ville jeg eksperimentert i glasset med litt mere klorid for å se om det bidro med noe bra.
N.B. Jeg er ingen IPA drikker (vet det er å banne i kjerka;)) men liker veldig godt en APA og har brygget 25L APA med kun 8g kalsiumklorid og synes det ble meget bra, har ikke brygget IPA selv. En IPA skal ha tørrhet og snert, sulfat brukes for å hjelpe til med det.

Du bør legge deg på minimum 4g kalsium(sulfat+klorid) tilsammen for å oppnå anbefalt nivå av kalsium, dette har ikke med smak å gjøre men å bedre prosessene i mesk,kok samt gjæring, altså ca. en teskje tilsammen.
Utover dette så er det din personlige smak som avgjør, noen foretrekker mer sulfat andre klorid.
Mer enn 8g totalt skal du vel ha gode grunner for å tilsette, jeg pleier å ligge imellom minimum på 4 og maks rundt 8, altså kalsium(sulfat+klorid) tilsammen på en 25L batch.


De fleste anbefalinger for en IPA ligger på sulfat:klorid forhold på 3:1 eller høyere i favør sulfat, så kun kalsiumklorid er noe jeg ville ha vurdert etter å ha eksperimentert litt, og ikke som første forsøk.
Hva med å prøve 2:1 sulfat:klorid med maks 8g totalt som en tilnærming.

Forøvrig mener jeg at mineraltilsetninger ikke har noe i skyllevannet å gjøre, har skrevet om dette her

Kanskje andre, tenker på deg @Miguel :), kan bidra med sine erfaringer her på akkurat IPA

Edit: Gahr selv sier jo kjør på ;) https://forum.norbrygg.no/threads/kalsiumsulfat-vs-kalsiumklorid-test.28561/#post-292983
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp