N
Noget Undergjæret
Ja, Gahr sa noe som kunne tolkes slik i starten av denne trådenJeg mener at Gahr har sagt noe om at den eneste tilsetningen han bruker nå, er kalsiumklorid. Går ut fra at ph reguleres med syre, slik at det her bare er snakk om smaksjustering.
Et lite stykke egenerfaring: Jeg overdrev kalsiumklorid'en i en APA, og tok knekken på humleeffekten. Så det ble mer en pale ale. God, men ikke det jeg haddde tenkt meg.
Vi har prøvd å få det bekreftet men venter fremdeles, har nok blitt oversett, regner med at han har nok å stri med.
Hva er å overdrive kalsiumklorid, gram pr. liter hadde vært ok å høre, bruker 8g selv pr. 25 og synes det blir meget bra, bruker ikke kalsiumsulfat i APA. Lærte det fra Mike på Lervig, oppskrift Lucky Jack. Nå er vel denne miksen på den ekstreme side, og sulfat anbefales i varierende grad av de fleste for lyse bitre øl. Poenget er at det ikke er en universell regel som er "best".
Dette er helt subjektivt, serverer du samme øl men forskjellig sulfat eller klorid innhold i en blindtest vil sannsynligvis noen like den ene varianten og andre den motsatte.
Hvis du analyserer et ferdig øl for mineraler, vil du bli overrasket over hvor mye malten bidrar med selv om du ikke har tilsatt noe som helst, så det er jo ikke sulfatfritt selv om du ikke tilsetter sulfat, for ikke å snakke om klorid.
Du kan like gjerne eksperimentere med å tilsette rett i glasset og finne ut hva du synes er best.
Britiske bitre øl blir mere typeriktig med overvekt av sulfat, men du kan eksperimentere selv og se hva du liker. Britene har jo slitt med lyse øl og hardt vann, og tradisjonelt brygget utifra det.
Det kan hende at det kan være lurt å øke IBU noen knepp med kalsiumklorid da en mere avrundet bitterhet kan oppleves som lavere, kun en spekulasjon fra min side.
Sist redigert: