Bruk av avfukter som kjøleaggregat.

SindreW skrev:
Driver og ser etter et gammelt kjøleskap å slakte for å bygge en mobil bar med plass til 4-6 fat og 5kg gass.
Dette ser ut  som en mer kompakt løsning, som er lettere både å demontere og å bygge inn.

Men, vil ikke den mindre modellen holde? http://www.jula.no/luftavfukter-8-l-220w-417039 Den er på 220W, min 210L fryseboks er bare på 200W og drar et tilsvarende volum ned til -30 om den står på fullt.

Det vil jeg tro. Jeg har planer om akkurat det samme som deg :)
 
Det ble en 320W på meg også. Den mindre modellen er utgått og var utsolgt på Lørenskog.

Får legge ut bilder når jeg kommer i gang med byggingen. Dette blir moro :skitbra:
 
Da har min Kegerator begynt å ta form.
Toppen er tilskjært fra et gammelt salongbord i kirsebærtre. På det siste bildet har den fått et par strøk klarlakk.
Har satt inn kompressoren og så vidt begynt å isolere.

Mye som gjenstår ennå. Kraner og koblinger er i posten på vei over Atlanteren.

Har også slaktet denne lampen fra Ikea http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40173664/ Fant den i søpla på jobb, tenkte å bruke den rustfrie stammen som horisontalt tappetårn med støtte i begge ender. Den er nesten like lang som bardisken.
Tror det blir kult.
 

Vedlegg

  • under1.jpg
    under1.jpg
    32,9 KB · Sett: 640
  • plate1.jpg
    plate1.jpg
    33,7 KB · Sett: 632
  • foran1.jpg
    foran1.jpg
    25,6 KB · Sett: 631
  • kompressor1.jpg
    kompressor1.jpg
    27,3 KB · Sett: 639
Hvordan gikk det med disse byggeprosjektene til slutt? Sitter med tanker om å gjøre noe tilsvarende selv og er veldig interessert i høre om erfaring, oppnådd kjøleeffekt, tips & triks osv. Bilder er selvfølgelig også finfin inspirasjon :)
 
Prøvde å montere greia i et IKEA-skap. Problemet så langt er støy fra kompressoren som får god resonans i skapet. Pt ikke egnet for stuebruk. Kan være løsbart, men jeg har ikke fått sett så mye på det.
 
En liten statusoppdatering på mitt saktearbeidende prosjekt.

Har fått montert kraner og isolasjon. Holder på med vifter og støydemping. Mye vibrasjonslyd fra kompressor, men en oljestøtdemper fra en kassert vaskemaskin hjalp betraktelig.
Må få festet alt som er løst og kan skrangle, samt dempe store flater med avstivere og ev. bitumenfolie. Finish kommer til sist

Mer detaljerte bilder kommer.

Har en STC9100 for å styre kjølingen. Er det noen som har noen tips om oppsett av denne? Har ikke forsket så mye ennå.
 

Vedlegg

  • Kegerator med Tårn 1.jpg
    Kegerator med Tårn 1.jpg
    128,5 KB · Sett: 309
Da var vifter og vibrasjonsdemper på plass. Hører ikke kompressoren lenger, den blir overdøvet av viftene :bank2:
Skal prøve å bytte fra 12 til 9v strømforsyning på de. Får se om jeg finner en i el-avfallet på jobb.

Men den STC9100 temperaturregulatoren blir jeg ikke klok på. Den dro ned fra 21 til satte 8 grader på ca 30 min og stoppet. Men, etter ca. tre kompressorkjøringer stoppet den plutselig ikke. Dro ut stikkontakta når den nådde 5 grader. Har kun endret temperatur setting (F1)
Bruksanvisningen er ikke akkurat bra :jaha:

Har en STC1000 liggende. Finner jeg ikke ut av det går den inn i steden. Så får jeg heller gå "old scool" og defroste manuelt ved behov.
 

Vedlegg

  • Kompressor1.jpg
    Kompressor1.jpg
    89,7 KB · Sett: 371
  • Kompressor2.jpg
    Kompressor2.jpg
    78,3 KB · Sett: 369
Spennende prosjekt. Jeg planlegger det samme, et kjølehjørne på 1X1X2 meter i hjørnet av en bod jeg skal lage til sommeren.
I stedet for å mekke til en avfukter, vil en slik kunne fungere tro? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46127528&searchQuery=kjøleaggregat#resultat?keyword Den er jo litt større enn avfukteren, men det kan man jo kompansere for når man lager rommet. Hva gjorde at du valgte å bygge om en avfukter i stedet for å kjøpe en brukt Airconditioner/kjøleaggregat?
 
Dette burde funke enda bedre :)
Tror hovedgrunnen til å bruke avfuktere er at de er billigere. (Men de er også mindre og har lavere kjølekapasitet.)
 
Ja, ser den. Men prisen på jula avfukteren er nå 1300,- mens det ligger brukte airkonditioner helt ned i kr 500,- på finn.no. Da slipper man også mekking, man bare setter den inn i isoporkassen, eller hva man vil bruke som kjølerom.
 
Enig i den. Jeg snuser på aircondition-løsningen selv. Har bare for lite tid til å bygge, så det drøyer og drøyer...
 
Ang viftene på denne, husk å sjekke at du ikke har over ca 40 grader ut av kondensatoren. Og at det ikke rimer på rører inn til kompressoren. Generelt sett er det bedre til mer luft du kan sirkulere.

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Inge E skrev:
Spennende prosjekt. Jeg planlegger det samme, et kjølehjørne på 1X1X2 meter i hjørnet av en bod jeg skal lage til sommeren.
I stedet for å mekke til en avfukter, vil en slik kunne fungere tro? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46127528&searchQuery=kjøleaggregat#resultat?keyword Den er jo litt større enn avfukteren, men det kan man jo kompansere for når man lager rommet. Hva gjorde at du valgte å bygge om en avfukter i stedet for å kjøpe en brukt Airconditioner/kjøleaggregat?

Hvorfor jeg valgte avfukter...
Som så mye annet. Det virket som en god idé på det tidspunktet :biersmile:

Jeg så egentlig etter et lite kjøleskap å ta kjølemaskineriet fra. Så dukket denne tråden opp og jeg ble inspirert. Fordelen med luftavfukteren er den kompakte størrelsen og hvor lett det var å plukke ut innmaten.
Nisjen som kompressor og kondensator står i er bare 12cm dyp. Så det går veldig lite plass bort. Er greit med plass til fem fat og 6kg kullsyre inni der.

Dette er en relativt mobil bar som jeg med litt hjelp kan trille ut på terrassen når vi skal ha festlig lag på sommeren. I en fastmotert løsning er ikke plass og vekt så kritisk. Så da vil sikkert en AC enhet være det enkleste å bruke.
 
Tilbake
Topp