Bruk av Isenglass

I forsøk på å få enda klarere øl har jeg gått til innkjøp av Isenglass. Må si at tanken på tilsette noe som kommer fra svømmeblæren på fisk byr meg imot, men er det godt nok for Gahr er det godt nok for Kim.

Har jeg forstått det riktig når dette skal helles direkte i gjæringskaret før jeg stikker om ølet til et annet kar/fat? Skal flasken desinfiserers eller noe slikt? Kjenner jeg er litt redd for infeksjon. Samt hvor lenge må jeg la dette virke før jeg stikker om.

Side note - Hvor viktig er det at Isenglass er i kjøleskapet. Fant ikke ut dette før den hadde fått 4-5 dager i romtemperatur.

Takker for alle svar
 
Jeg bruker å ha det omstikkingskaret samtidig som jeg tilsetter sukkerlake, eventuelt rett på fatet. Jeg tror fint flaska tåler et par dager i romtemperatur.
 
Det er ikke sånn brennende fare for å få infeksjon i ferdiggjæret øl. Både humlen og alkoholen hjelper til å hindre dette. Faren for infeksjoner er definitivt størst i kokt avkjølt vørter. Den tåler omtrent ingenting. En skal selvfølgelig ikke slappe av på hygienen med ferdig øl heller, men jeg må tilstå at jeg etterhvert har slappet litt av på f.eks flaskerengjøringen. Jeg sørger for at flaskene er fri for synlig grums og skyllet i kaldt vann før de settes bort oppned. Når jeg skal tappe, skyller jeg bare flaskene i kaldt vann, rister av og tapper på øl. Har ennå ikke opplevd infeksjoner i flasker pga dette! Det lille jeg vet jeg har hatt av infeksjoner har kommet annetsteds fra.
Isinglass går greit!
 
Gode tips. Da går det en klunk i fatet.

Noe mer jeg kan bruke for å klarne ølet? Bruker i dag Irish Moss. Kanskje klarurt, under koking, eller Whirfloc?
 
Hvilken konsistens skal Isenglass ha? Min er som tjukk lim som er halvveis størknet. Renner ikke ut av flasken, selv etter mye risting.
 
Så vidt jeg har forstått, er det vanligvis er pulver som er løst i vann. Da vil konsistensen avhenge av hvor konsentrert den varianten du har er.
 
Odland skrev:
Hvilken konsistens skal Isenglass ha? Min er som tjukk lim som er halvveis størknet. Renner ikke ut av flasken, selv etter mye risting.

Har en flaske fra Brewferm, den er som vann..
 
Odland skrev:
Hvilken konsistens skal Isenglass ha? Min er som tjukk lim som er halvveis størknet. Renner ikke ut av flasken, selv etter mye risting.
Har selv hatt en slik. Jeg koker opp en desiliter vann og løser opp en dash Isinglass i det. Har dette rett i fatet.
 
Odland skrev:
Hvilken konsistens skal Isenglass ha? Min er som tjukk lim som er halvveis størknet. Renner ikke ut av flasken, selv etter mye risting.

hei hopp,

legg flaska ii varmt vann så blir den flytende
 
bozo skrev:
Odland skrev:
Hvilken konsistens skal Isenglass ha? Min er som tjukk lim som er halvveis størknet. Renner ikke ut av flasken, selv etter mye risting.

hei hopp,

legg flaska ii varmt vann så blir den flytende

Forringes kvaliteten eller holdbarheten av isenglass ved å varme opp flaska hver gang ved bruk?
 
Tilbake
Topp