Bruk av kran på gjæringskar

cjohansen

Norbrygg-medlem
Jeg har lenge vegret meg for å gjære i bøtter med kran av et par grunner:

1) Stoler ikke på at det blir tett nok
2) Redd for alle krikene og krokene i kranene og basilusker som kanskje bor der

Etter et par batcher som har blitt infisert, sannsynligvis i forbindelse med prøvetaking underveis har jeg nå satt et par batcher på dunk med kran allikevel. Som jeg mistenkte har den ene bøtta lekket litt. Ikke mye, men det er klissete på gulvet der den står...

Tenker at fordelen med kran er enkel prøvetaking + mulighet for flasking uten masse omstikk (og medfølgende oksidering). Nå begynner det å bli tide å ta prøver. Men så slo det meg: hvis jeg nå tar ut en prøve med krana. Hvordan i all verden kan jeg stole på at den ytre delen av krana ikke er full av dritt når det kommer tid for flasking? Virker for meg som om det er safe å bruke den kverna kun en gang, og knapt nok det. Noen erfaringer/tanker rundt dette?

Det er etter mitt syn helt riktig å være skeptisk. Jeg bruker kran på gjæringskar selv, men er ganske forsiktig. Bruk vintyv/desinfisert øse eller liknende til prøver underveis. Liten vits i å risikere at øl fester seg i kriker og kroker i kranen og gir grobunn for bakterier. Du bør også skru av krana mellom hver gang den brukes, og vaske den grundig med PBW eller liknende. Jeg pleier også å spraye kranen utvendig med Starsan og dekke til med alufolie når jeg setter øl til gjæring, slik at ikke noe skal skvette opp i munningen på kranen under bevegelse av karet.

jeg er godt fornøyd med kran. har enda ikke opplevd noen lekasjer.. og den er enkel å ta fra hverandre for skikkelig rengjøring (pbw+starsan) mellom bryggene.

jeg tar som regel kun to prøver underveis og da tørker jeg over kranen etter at jeg har tatt en prøve slik at den ser helt ren ut. deretter sprayer jeg den inn med starsan. det har fungert fint for meg. jeg vet andre bruker litt antibac (samme som du tar på hendene) og smører på kranen med en q-tip.

vil du ta prøver oftere ville jeg brukt en vintyv.

Sist redigert:
Bruker utelukkende gjæringsspann uten kran, tar prøver med øltyv. Eneste gang jeg bruker spann med kran er de få gangene jeg skal flaske (stikker da om til kar med kran og sukkerlake og tapper på flaske derfra). Brukte å gjære i spann med kran tidligere, men på grunn av nettopp det du har skissert samt å ha sett hvor mye dritt som samles i en kran (og er til dels vanskelig å få skikkelig rein) så har jeg gått bort fra det.

Har en del bøtter med kran. Kranene brukes KUN når jeg skal flaske. Når brygget skal i en gjæringsbøtte etter at det er kokt foretrekker jeg bøtte uten kran - men det er ikke alltid jeg har det tilgjengelig - vasker da alle kranens deler godt med klor og starsan, men bruker den aldri, verken til å ta prøver eller omstikking. Det er lett å demontere og rengjære disse plastkranee, så jeg ser ikke på dem som stor smittebomber.

Det er ikke noen håndpleiesaker i antibac, som man helst ikke vil innta?

aner ikke... innbiller meg at når det tørker så er overflaten ren og fin og at det er ok, men jeg har ikke brukt denne metoden selv. søker man på forumet her så ser man flere som tipser om at de gjør det på den måten. selv sprayer jeg rikelig med starsan.

Har sluttet å bruke kran, men mest av praktiske hensyn. Før flasking stikker jeg om vha autohevert. Prøvetaking for å sjekke FG gjør jeg ved å åpne karet og bruke en desinfisert øse. Ser ikke problemet med å ta av gjærlås/lokk for å ta en prøve, de mengdene oksygen som evt kommer inn i ølet av det er vel å regne som homeopatiske og uansett ingen ting sammenlignet med hva som skjer når man stikker om til sekunderkar for å tilsette sukkerlake eller når man flasker.

Har bare gjæringskar med kran selv, da jeg syns hevert er altfor tungvint å bruke og rengjøre. Krana demonteres i 4 deler og ligger i pbw etter bruk. Desinfiseres før den monteres på dunken.
Før flasking sprayes krana med starsan før slange kobles på og batchen stikkes om.
Prøver derimot å bytte ut kraner relativt ofte for sikkerhetsskyld.

Bruker utelukkende gjæringsspann uten kran, tar prøver med øltyv. Eneste gang jeg bruker spann med kran er de få gangene jeg skal flaske (stikker da om til kar med kran og sukkerlake og tapper på flaske derfra).

Samme som jeg gjør nå, men så ble jeg litt frista av muligheten til å få ting på flaske helt uten omstikk og medfølgende risiko for oksidering. Men, lurer på om jeg heller risikerer litt oksidering enn å sende øl gjennom en kran som kan infisere hele batchen...

Takk for innspill alle sammen!

Dette med enkel prøvetaking + omstikk sies jo å være en av de store fordelene med koniske tanker - har man der mulighet til å desinfisere krana underveis, eller har man samme problemstilling der?

Tilbake
Topp