Hvordan stille inn skum-regulering for en Perlick-kran?

ADale

Norbrygg-medlem
Perlick med skum-kontroll har jo en hendel for å stille inn flow-rate. Har forstått det slik at om jeg vrir den mot meg, øker flow, og fra meg minsker flow. Er dette riktig? Men nå er jeg usikker på om den er riktig stilt inn. Synes jeg ser liten forskjell når jeg vrir den rundt mot meg, og hvor mye/lenge kan jeg gjøre det? For å få litt mer kontroll og se at dette faktisk virker, hva skal jeg gjøre? Kan jeg vri den fra meg helt til det ikke kommer øl gjennom og så gradvis åpne opp?
 
Hvis du ikke ser forskjell på mengden flow når du justerer på krana, er det noen pakninger eller noe sånt som gjør at flowcontrol-ventilen henger.
Når jeg hadde flowcontrol-kraner, var det nesten ingen flow når jeg tok ned flowcontrol-ventilen til minimumsnivået. Var ikke vanskelig å se hva som var "åpen" og hva som var "lukket."
 
Ja, skal denontere og se om det hjelper. Så det er riktig at mot meg,øker flow? Er det yttergrenser,eller kan jeg skru i det uendelige?
 
Ja, skal denontere og se om det hjelper. Så det er riktig at mot meg,øker flow? Er det yttergrenser,eller kan jeg skru i det uendelige?
Det er yttergrenser. Om jeg husker riktig, var rett opp helt stengt, mens litt mer enn rett mot meg var helt åpen. Arma pekte litt ned mot gulvet. Kan hende det var omvendt, men det var definitivt ikke mer enn 100-120 grader omdreining fra max til minimum.
 
Dersom du ikke meget enkelt kan se forskjellen på åpen og lukket, er det noe rivruskende galt. Da kan ingen her på forumet hjelpe deg ut over hva Hallstein allerede har gjort…
 
Ja, men forstår ikke hvordan det er mulig å montere disse feil. Begge kranene fungerer, men begge har ikke ytterpunkter. Skal lese montering bruksanvisningen i morgen, men tviler på om jeg finner feilen. Jeg har også fjærer i mine.
 
Det er en sylinderformet del inne i krana (9). Denne delen flyttes på når man roterer arma (11). Du kan se en pin på denne arma som skal ligge inni et hull på den sylinderformede delen inne i krana (9).
Det går an å bomme på dette hullet, men da skjønner jeg ikke helt hvordan du har fått til å skru sammen krana om den pinnen ikke ligger inne i hullet i den sylinderformede delen (9)


1689803572703.png
 
Ja. Mener å huske denne bare var å skru på kranen? Gjorde ingenting med armen på siden. Hvordan får jeg skrudd tappen inn i det lille hullet på bildet? Ja,noe som ikke stemmer her.
Bilder
 
Tror jeg nå har funnet ut av det. Se bilder av den andre kranen. Der beveger det svarte seg ut og inn. Inn mot krantut når spake føres mot meg, og bort fra krantut når spaken føres bort fra meg mot høyre. Men det stemte ikke at spaken har ytterstillinger, kan dreie den rundt om jeg vil. Den beveger seg da bare frem og tilbake. Men spaken viser likevel riktig stilling i forhold til åpningen der inne.

Riktig
 
Det er en sylinderformet del inne i krana (9). Denne delen flyttes på når man roterer arma (11). Du kan se en pin på denne arma som skal ligge inni et hull på den sylinderformede delen inne i krana (9).
Det går an å bomme på dette hullet, men da skjønner jeg ikke helt hvordan du har fått til å skru sammen krana om den pinnen ikke ligger inne i hullet i den sylinderformede delen (9)


Vis vedlegget 63338
Forslag til hvordan jeg får snudd den delen inni krana,som 11 går inn i? (Se første bilde link). Forsøkte med en liten tang, men får ikke tak. Denne saken er nå løst. Det viste seg at de kan snurre rundt (snakket med Ølbrygging).
 
Sist redigert:
Fint du fikk løst det. Kan være litt knotete å få fiksa. Jeg endte opp med å kutte flowcontrol og gå for lengre, tynnere ølslanger i stedet. Kan tappe alt fra bitter til saison/weissbier uten stress nå.
 
Tilbake
Topp