Bruk av sirkulasjonspumpe

Hei,

Har noen få spørsmål i forbindelse med sirkulering av vørteren.

1. Plasserer dere slangen fra pumpen på innsiden eller utsiden av silkaret når dere sirkulerer vørteren ?

2. Hovedhensikten med dette er vel å opprettholde så jevn mesketemperatur som mulig. Er det noen andre fordeler med dette ? ( noen har nevnt klarere vørter...hvordan kan dette forklares ? )

3. Har fått med meg at isolering med f.eks liggeunderlag og bruk av lokk er gunstig. Noen som har laget hull i lokket for sirkulasjonsslangen ?

4. Lar dere pumpen gå under hele mesketiden ?

Nevn gjerne andre viktige ting dere kommer på i forbindelse med sirkulasjonspumpe.

Mvh. Knut
 
Slangen må på innsiden, ellers sirkulerer ikke gjennom maltet.

Maltsenga fungerer som et filter, derfor får du klarere vørter med sirkulering. Ikke rør mot slutten av meskingen, siste kvarteret eller så.

Isolerer sikkert bedre med lokk, men jeg har ikke brukt på en stund.

Sirkulerer hele mesketiden.
 
Sirkulering er for å sirkulera gjennom vørteren så dermed må du sirkulera over meskekaret ditt.

Vørter blir nok klarere sidan det vil danna seg "filter" i silkaret - men om det betyr noko for sluttresultatet er det uenighet om. Det viktige er at det ikkje er for mykje skall og grums med over i kokeprosessen sidan dette kan gje uønskt smak.

Personleg trur eg litt på å røra litt i meskekaret sidan det kan danna seg kanalar i mesken - du får kanskje betre effekt av meskinga om du rører innimellom - men ein treng jo ikkje røra til botnas med mindre mesken er tett.

Eg let - då eg hadde 3-kjelars system - pumpa gå kontinuerleg.

Hol i lokk er det mange som har laga.

Isolering betyr at du treng mindre varmetilførsel og det kan også setja opp farten på temperaturauke når du skal gjera det - f.eks. ved mesking på fleire temperaturar og utmesking.

Ellers brukar enkelte pumpe når dei kjølar med f.eks. dyppkjølar - då får du raskare kjøling. Men du kan også røra.
 
Det viktige er at det ikkje er for mykje skall og grums med over i kokeprosessen sidan dette kan gje uønskt smak.

Takk for svar.

Sirkulering av vørter under nedkjøling med spiralkjøleren var et nytt og godt tips for meg.

Lurer da på om følgende fremgangsmåte etter skylling av malten i silkaret vil være bra for å få klarest mulig vørter :

1. Tappe av vørteren etter endt meske / skylling til f.eks et gjæringskar.
2. Skylle vekk eventuelt skall og grums i fra kjelen, altså rask og enkel rengjøring.
3. Ha vørter tilbake i kjelen og kok denne ferdig med humle etter angitt oppskrift.

Mvh. Knut
 
Takk for svar.

Sirkulering av vørter under nedkjøling med spiralkjøleren var et nytt og godt tips for meg.

Lurer da på om følgende fremgangsmåte etter skylling av malten i silkaret vil være bra for å få klarest mulig vørter :

1. Tappe av vørteren etter endt meske / skylling til f.eks et gjæringskar.
2. Skylle vekk eventuelt skall og grums i fra kjelen, altså rask og enkel rengjøring.
3. Ha vørter tilbake i kjelen og kok denne ferdig med humle etter angitt oppskrift.

Mvh. Knut

De lærde strides om viktigheten av å ha så klar vørter som mulig etter mesking og kok. Selv har jeg begynt å bruke sirkulering også under kjøling (og sparer sikker 30 minutter på dette), selv om dette virvler opp mye "skrot", som dermed også blir med over i gjæringsdunken. Jeg får klart øl allikevel :)
 
Sirkulering under nedkjøling gir raskere nedkjøling. Men som du sier gir det mer grums i sløyfa. Da kan man la det stå i 45-60 minutters tid. Tiden på nedkjøling er egentlig viktigere (sier de lærde, jeg bryr meg ikke så mye) enn klar vørter til gjæring.

Skal du ikke bunnhøste gjæren så er det ikke så viktig med klar vørter over i gjæringskar.
 
Tilbake
Topp