Bruk av vaniljestang i Creme Brulee Stout

Heisann.

For noen uker siden var jeg innom Amundsen, og blandt mange insteressante øl smakte vi også på Southern Tier Creme Brulee (Imperial Milk) Stout.
http://www.southerntierbrewing.com/for download page/downloads_cremebrulee.html
Denne var så interessant at jeg fikk lyst til å prøve å lage noe tilsvarende selv.
Tenkte da å kjøre et mini-brygg, BIAB på på hele 3,3liter. (10 stk småflasker er passe for en test, så kan det heller lages i større volum om/når det blir vellykket.)

Ut over de vanlige ingrediensene malt, humle, gjær & vann, skal jeg også ha i Lactose og Vaniljestang for å få den rette karamellpudding-smaken.

HAr søkt litt rundt på nettet og funnet et par varianter, som har hjlupet meg et gost stykke på vei med en potensiell oppskrift.
Dog ser det ut til at mange bruker vanilje-ekstrakt for å få vanlijesmaken.
Sikkert kjekt i og med at man da kan prøve seg frem med mengden underveis og tilsette mer om det er behov, men jeg har tenkt meg å bruke vanlijestang i stedet.
Når jeg tidligere har brukt vanilje i brygging har jeg gjort dette som en tilsetning på slutten av koking, men jeg ser også flere som anbefaler bruk av vanilje til "tørrhumling".

Oppskriften blir nok noe som følger:
(Planlegger ikke en 10% som originalen, men tenkte å legge meg på ca 6% i dette forsøket)

700g Pale malt 7 EBC
100g CaraAroma 400 EBC
50g CaraHell 25 EBC
20g Carafa Special I

3g Columbus - 60 min
2g Northern Brewer - 5 min

50g Lactose - 60 min ?

Men så var det denne vaniljestanga da.....
Koking / tørrhumling / noe annet?

Er det noen som har erfaring her?
 
Jeg ville splittet og skrapt vaniljestangen, trukket den i bittelitt vodka en dag eller to, og tilsatt alt sammen (inkludert vodkaen) etter stormgjæringen. Det burde gi maksimalt med vaniljesmak/aroma.
 
Dette hørtes spennende ut! Har nettopp flasket en Imperial Coffee Stout, kanskje dette blir min neste Stout variant? Kommer til å følge med hvordan du synes dette blir til slutt.  :)

Angående vaniljestangen. Det skulle vel heller ikke være noe iveien for å gjøre på samme måte som om man lagde en vanlig creme brulee? Altså dele den på langs, skrape ut frøene og la alt sammen trekke med siste minuttet før slutt. Jeg ville også ha vurdert å ikke sile av stang/frø, men ta alt med i gjæringsspannet for "added flavour". Faren for infeksjon er vel ikke spesielt stor her?

En stang burde sikkert være nok til et slikt minibrygg...men tipper det må mange til på normale batchstørrelser.
 
Jeg føler på gikta at en hel vaniljestang til 3,3 liter er litt mye...

Har bare en erfaring med vanilje i øl, det var en øl ca 15 liter som ble "tørrhumlet" med to vaniljestenger som var trukket 3 døgn i rom. Det ga et tydelig vaniljepreg.
 
Ut fra tilbakemeldingene går jeg da for en tørrhumling med vaniljestang trukket i vodka.
Så får jeg tenke litt på hvor lenge jeg tør ha den i....
Planen er å la det stå ca 2 uker på gjæringsdunken, så det blir nok maks 10-12 dager om jeg venter til etter stormgjæringen er over.

Jeg melder fra hvordan det går etterhvert :)
 
Dette prosjektet har jeg også tenkt å prøve meg på. Har fått meg vaniljestenger ifra USA (billig, store og av svært god kvalitet).
Men har problemer med å finne laktose (melkesukker).
Noen som vet hvor man kan finne denne?

Jeg tenkte å bruke en klonet oppskrift av Left Hand Milk stout og tilsette en del vanilje. :)
 
En kort oppdatering:

Jeg endte med å ta en halv vaniljestang (Jacob's, kjøpt på meny), som jeg spilttet i to og delte i ca 2cm lange biter.
Lot dette trekke på et par cl vodka i 3 dager, før jeg tilsatte det til gjæringskaret.
Dette stod så i 7 dager til før jeg flasket.

Min konklusjon er:
For lite vanlije, og også for lite laktose til å kalle det en creme brulee stout.
Den har en viss søthet i smaken, og jeg kjenner at vaniljen er der, men i alt for liten grad i forhold til hva jeg ønsket meg.
Forøvrig var OG 1,053 og FG 1,014, men disse var målt med et billig kina-refraktometer (og verdiene korrigert vha BeerSmiths verktøy for gjæret vørter for FG'en).

Gjør nok et nytt forsøk på dette, men det blir ikke før nærmere høsten når det er lokaler med egnet gjæringstemperatur tilgjengelig i heimen.
 
Jeg fikk tak i laktose på ebay. Var billigere rett og slett.

Etter å ha lest på forumer, bl.a. beeradvocate, sies det at man skal ikke være blyg når det kommer til laktosen og vaniljestengene.

Etter hva jeg forstår er det ikke noen fare ved å overbruke vaniljestenger. Det høres mye ut, det som skal brukes. Men når disse skal kun trekkes i ett brygg som holder 19-20 grader, blir det ikke trukket ut like mye smak som ved høyere temperaturer. (F.eks. creme brulee. Masse vaniljesmak, men disse har da også vært en tur innom ovnen).

Dette er også ett "dessertøl", og jeg vil gjerne ha mye smak av vanilje og laktose.

Jeg merket meg at du fikk OG på ,53 og FG op ,014. Da vil du ha drøyt 5% alkohol?
Men Southern Tiers creme brulee er en imperial stout, som har bortimot 10%

Etter min oppskrift blir maltmasse for 20l bortimot 10kg malt.
OG skal havne på rundt 1,095 - 1,100.

Har du justert dette ned for minibrygget?

Kjekt at du la ut oppdatering på hvordan det ble :)
 
Aleksander_B skrev:
Etter å ha lest på forumer, bl.a. beeradvocate, sies det at man skal ikke være blyg når det kommer til laktosen og vaniljestengene.

Etter hva jeg forstår er det ikke noen fare ved å overbruke vaniljestenger. Det høres mye ut, det som skal brukes. Men når disse skal kun trekkes i ett brygg som holder 19-20 grader, blir det ikke trukket ut like mye smak som ved høyere temperaturer. (F.eks. creme brulee. Masse vaniljesmak, men disse har da også vært en tur innom ovnen).
Dette understøtter min konklusjon etter smakingen nå ja.

Aleksander_B skrev:
Jeg merket meg at du fikk OG på ,53 og FG op ,014. Da vil du ha drøyt 5% alkohol?
Men Southern Tiers creme brulee er en imperial stout, som har bortimot 10%

Etter min oppskrift blir maltmasse for 20l bortimot 10kg malt.
OG skal havne på rundt 1,095 - 1,100.

Har du justert dette ned for minibrygget?
Jeg valgte bevisst å holde meg på et lavere alkoholnivå enn de 10% som Southern Tier's versjon ligger på.
Alkoholen virker sikkert inn på smaken den også, men jeg ville gjøre et forsøk med en litt snillere øl.
Jeg hadde en Estimert OG på 1,054 mot 1,53 som målt, og en Estimert FG på 1,016 mot målte 1,014 så jeg traff OK i forhold til oppskrift.
(Men målene er nok ikke særlig presise pga refraktometeret)

Når jeg kommer meg nærmere det jeg ønsker meg vil jeg se på å øke alkoholinnholdet også.

Forøvrig tror jeg den har mye å tjene på litt mer lagring.
Smaken når jeg tappet var rett og slett skuffende...
Og en halv flaske med restene etter tapping, som jeg lot stå i sola i vinduskarmen i 4 dager for å "ekspresskarbonere" den var heller ikke spesielt me å skryte av.
Den jeg smakte nå i kveld var derimot helt OK. Ikke imponerende i forhold til hva jeg ønsket meg, men godt drikkendes :)
 
Det høres bra ut!

Når det kommer til alkoholnivå, så hvorfor ikke kline til? Dersom du prøver deg på minibatcher på 4-5 liter, er det ikke nevneverdig dyrere å brygge en imperial. Mulig at smaksstoffene fra vaniljen blir bedre ekstrahert ved høyere alkoholnivå? (Vaniljeekstrakt blir jo laget ved hjelp av vodka)

Såvidt jeg har erfart blir smaken fyldigere ved høyere prosent. (Ikke at jeg er verdenskjent innen øl altså, bare erfaring)

Det er jo kun snakk om ca 10 flasker anyways. Så jeg sier, go for it! Og er du redd for prosenten, drikk dem på en fredag :)
 
Sitter å vurderer en Creme Brulee Stout selv. Vurderer å ta utgangspunkt i oppskriften til ØysteinM, men kanskje gire opp OG litt.
Noen tips til hvordan jeg kan gjøre det? Tilsette sukker? Eller mer malt? I tilfelle hva?

Jeg har også tenkt å bruke større mengder laktose og vaniljestang.

Når jeg lager mat med vaniljestang i gryter o.l så splitter jeg stanga, skraper ut frøene, og koker stanga. Vurderer å gjøre det på samme måten i brygging.

Tips mottas til denne gamle tråden.
 
Tilbake
Topp