I grunnen ikke stort mer å si enn det som står i overskriften. Pelletsen sveller bra mye. Jeg lager pose av gas, bomull i en meters bredde fra apoteket.
Nei, du sier noe. Jeg drev med et av mine siste ekstraktbrygg (!, utstyr er på vei samt en Yuletide Ale 2013 ølsett 25L) og tenkte å ikke la humlepelletsen ligge under hele gjæringa. Men altså: Om man skal bruke pose, bør den være romslig.Martin E skrev:Hvorfor bruker du humlepose i det hele tatt?
HansV skrev:25 liter etter koking er perfekt volum for ett Corneliusfat, i hvertfall med mitt oppsett.
Når jeg tapper vørteren blir det liggende igjen omtrent 3 liter bunnfall i kjelen, resten jeg tapper er klar vørter. Da har jeg 21-22 liter i gjæringskaret som er passelig for å fylle ett 19 liters fat.
Du trenger ikke humlepose når du tørrhumler med pellets. Bare gjør som Gunnar sier og ha i pellets etter at stormgjæringen er ferdig. Jeg har jo dette på tre brygg nå og det fungerer glimrende. Har også boret ett 40mm hull i lokket på gjæringskaret og stt i en siikonpropp. Da kan jeg bare ta ut denne og tømme pellets ned i karet med en vid trakt i stedenfor å ta av lokket, så jeg kan tørrhumle lengere ut i gjæringen uten å få noe serlig luft ned i kart.
HansV skrev:Nei, det er mengden ferdig vørter etter koking, som du må bruke når du beregner maltmengde for å få ønsket OG etter koking.
Edit: Hvor mye du får i gjæringskaret er selvsagt avhengig av hvordan du tapper. Noen tapper all vørter og bunnfall i karet, og da får du 25 liter. Hvis du bruker filter når du tapper får du nesten 25 liter. Ellers blir det litt svinn hvis du lar være å tappe den nederste skvetten med bunnfall. Jeg beregner bare litt mer malt for å ta høyde for dette for å gjøre tappingen enklere.