Brukbare rimelige kjeler? Den forrige sprakk!

For et par uker siden brygget jeg en weissbier og rett før jeg skulle koke vørteren begynte det å leke:

Heldigvis hadde jeg nok småkjeler til å få kokt all vørteren. Jeg fikk ny kjele fra Biltema, no questions asked, men siden jeg føler 25L i utgangspunktet er litt lite, kan jeg like gjerne skaffe meg en ny og større kjele og heller bruke Biltema-kjelen til skyllekjele (jeg brygger med BIAB-metoden).

Jeg har sett litt på 36-literskjelen Bakke Brygg i Trondheim selger: http://bakkebrygg.no/kjeler-fra-brouwland-pa-lager/
Den er dog litt dyrere (2350 kr) enn at jeg kjøper den sånn uten videre. Finnes det noen gode alternativer som er omtrent like store til en litt greiere pris? Kran er kjekt, men ikke noe absolutt must-have.

Fiskeutstyrsbutikken i Fjordgata i Trondheim selger 40 liters krabbekjeler som egentlig er 37 liter til 600kr. Diameteren er 37cm og høyden 35cm. Denne kjelen er ekstra solid med 3mm aluminium, ellers er de fleste slike kjeler bare 2mm tykke. Håndtakene virker solide og jeg er godt fornøyd med den jeg har kjøpt så langt. Se posten min om mitt første BIAB utstyr, der er det bilde av kjelen.

Edit: jeg hadde målt litt unøyaktig, kjelen er 40 liter likevel viste det seg da jeg skulle fylle den. Diameter 38,9cm og høyden 35,5, så da stemmer det.

Jørn Hammerud skrev:
Jeg bruker 30-literen til vinogbar.no/bryggeland.no.
http://bryggeland.no/bryggeutstyr/mesking-og-koking/kjele-30l.html

Den rommer 32,7 liter i følge meg, og koster rimelige kr 398. Tynnbunnet, men funker veldig fint for meg.
Siden jeg både mesker og koker i samme kjele, tenker jeg at jeg vil ha minst 36 liter når jeg først kjøper ny, men takk for tipset!

HansV skrev:
Fiskeutstyrsbutikken i Fjordgata i Trondheim selger 40 liters krabbekjeler som egentlig er 37 liter til 600kr. Diameteren er 37cm og høyden 35cm. Denne kjelen er ekstra solid med 3mm aluminium, ellers er de fleste slike kjeler bare 2mm tykke. Håndtakene virker solide og jeg er godt fornøyd med den jeg har kjøpt så langt. Se posten min om mitt første BIAB utstyr, der er det bilde av kjelen.
Ah, må ha gått glipp av den da jeg skummet tråden for et par dager siden. Må kanskje bli en slik en, med mindre jeg velger å gå for noe som fungerer på induksjon. Det hadde vært kjekt å kunne bruke induksjonsplata i huset...

Svein Erik skrev:
Hvis du får tak i en 45 cm bereder, kan du jo kappe til ønsket størrelse!  :)
Er dessverre ikke så handy med slikt, og vil helst ha det litt leilighetsvennlig. :p

Norrøna storkjøkken har gode stålkjeler til bra priser, nettbutikk med rimelig frakt har de også :)

Bjarte H skrev:
Norrøna storkjøkken har gode stålkjeler til bra priser, nettbutikk med rimelig frakt har de også :)

Jeg har akkurat handla 50 liters kjele der, og det tok 14 dager fra bestilling/betaling til levering. For meg var det uproblematisk, men det er kanskje ikke et alternativ for de som ønsker varene på døra dagen etter bestilling :)

Fossdal skrev:
Bryggmakker sin 36l koster 1100,-
Jeg har denne og er fornøyd. Den er solid, og funker på induksjon.
En annen sak som kan være av betydning er diameteren på kjeler. Jeg tror at en del andre kjeler har større diameter, og det kan fort bli et problem i forhold til vanlige kokeplater.

Jeg ville anbefalt 50L når du først er i gang. Denne er jo som nevnt tidligere ikke dum!

http://www.norrona.net/produkt/10362199/pujadas-kjele-h%C3%B8y-u-lokk-40x40cm-50l

Har tenkt litt på å gå for 50L, men realistisk sett tror jeg ikke det blir aktuelt å brygge mer enn tre kasser med øl i slengen (altså 24L ferdigflaska), så da bør 36L strengt tatt holde.

Bjarte H skrev:
sstordahl skrev:
Jeg ville anbefalt 50L når du først er i gang. Denne er jo som nevnt tidligere ikke dum!

http://www.norrona.net/produkt/10362199/pujadas-kjele-høy-u-lokk-40x40cm-50l

Da vil jeg anbefale å ikke gå for 50l ;-) Bedre å brygge ofte og lite mener jeg.

Det er selvsagt en smakssak, jeg brygget 9L batcher i en 30L kjele i starten. Men med tanke på fremtiden, samt at du brygger etter BIAB metoden, som jeg også gjør, liker jeg å ha god plass i kjelen, samt ha muligheten til å brygge store batcher dersom det er ønskelig. Jeg brygger vanligvis 27-liters batcher i min 50L i dag, og det funker mye bedre enn for kompisen som har 36L kjele. Der blir det vesentlig mere søl (Ca 30 liter vann til mesk + 5-7kg malt). Husk at du må ha mer enn 24L i gjæringsbøtta for å få 24L øl på flaske medregnet trub. For min del ca 27L. Dessuten finner jeg det, i motsetning til Bjarte H, gunstig å brygge litt mer i slengen da ølet blir bedre med lagring, og små batcher har en tendens til å forsvinne før det rekker å lagres skikkelig. Med 50L har du muligheter du gir fra deg om du går for 36L.

Skal du ha 3 kasser øl etter en BIAB bryggeøkt, kan jeg ikke gjøre annet enn å fortsette og anbefale en 50L kjele.  :skitbra:

olegunnaro skrev:
Har tenkt litt på å gå for 50L, men realistisk sett tror jeg ikke det blir aktuelt å brygge mer enn tre kasser med øl i slengen (altså 24L ferdigflaska), så da bør 36L strengt tatt holde.

Jeg brygger også BIAB, har 50L kjele. Jeg mesker, trekker ut posen og starter kok, ingen skylling. Jeg vet ikke helt hvordan du gjør det, men kan forklare volumene mine.
Jeg trenger totalt volum på 37L (malt og vann) for å få ut 23 liter på flaske med OG 1,050 (eff på 67%)
23 liter med 1,050 gir et tålelig lite totalvolum, men skal man ha sterkere øl eller mer øl, så øker totalvolumet naturlig nok.
Med en kjele på 36L må man gjøre noe ekstra for å få samme sluttvolum(skylling e.l)
Prismessig så er det ikke så enorm forskjell på 36L/50L.
Vasking er så godt som den samme.
Praktisk talt like mye arbeid å brygge 15 liter som 25 liter.
Mindre søl hvis man har mer volum å gå på.
Man kan brygge mindre batcher på 50L, men blir mer arbeid hvis man skal lage større batcher med 36L

Dette er mine tanker om det iallefall :)

Jeg skyller vanligvis, så jeg er ikke avhengig av å mekse med nok vann til å få høyt nok kokevolum. De gangene jeg ikke har skylt har jeg fått litt dårligere utbytte enn de gangene jeg har skylt, så det kommer jeg nok til å fortsette med. 15 minutter lengre bryggedag gjør meg heller ingen ting. Faren med å kjøpe 50L kjele, er at jeg da sikkert kommer til å få lyst til å brygge enda større enn tre kasser ferdig øl, og da må jeg nok begynne å tenke på bedre kokeplate også. Ved å begrense meg til 36L kjele håper jeg å unngå den fristelsen.

Vil bare komme med en advarsel. Det nye partiet med krabbekjeler hos fiskeutstyrsbytikken i Trondheim er ikke 40, men 30 liter! Var visst oppgitt til å være 36 liter. Greit at ikke flere gjør bomkjøp her.
Fikk ikke editert posten over, men noen leser kansje hele veien ned?

Tilbake
Topp