Bruke hvilken temp? Fra bunn (BB30) eller topp?

Hei,
Jeg har en BB30 (mener det er v3).
Har dessverre gjort den feilen å brygge litt for sjelden, og føler meg derfor som nybegynner "hver" gang.
Er 2-3 år mellom hver batch (noe som er litt pinlig).

Uansett. Igår ble det ny batch. Hadde nogenlunde kontroll på effekt- og temp-bryter. Det som er svært forvirrende er at det ofte er stor forskjell mellom temperaturen i bunnen (bb30 display) og det jeg måler i overflaten så langt jeg kommer ned med spissen på min Therma-Pen (svært rask og nøyaktig temp-måler for de som ikke kjenner den). Jeg antar temp-målingen til bb30 er ganske riktig, for jeg målte temp med Therma-Pen på vørter jeg tok ut gjennom kranen ved mesking.

Så hvilken temperatur skal man bruke? Jeg endte vel opp med å godta litt lavere temp enn ønsket i toppen av vørteren i de tilfellene der bunn hadde en del høyere temp enn ønsket. Tenkte at det da ble en middelverdi ett eller annet sted midt i silkaret. Hva gjør dere?

Og disse stegene med opp til 78 grader i 5 minutter etter første fase blir jo nesten en vits med BB30. hvordan gjør dere dette? Praktiserer dere det slik at dere tenker MINST 5 minutter i den fasen? Er jo umulig å gå så fort opp og holde den så stabilt der.
Mulig det hjelper med litt oftere brygging slik at man får BB30 innstillingene mer i fingertuppene.

Mulig jeg er for nøye og tenker for mye. Som noen sier blir det øl uansett (om man passer på renslighet).
 
Hei,
Jeg har en BB30 (mener det er v3).
Har dessverre gjort den feilen å brygge litt for sjelden, og føler meg derfor som nybegynner "hver" gang.
Er 2-3 år mellom hver batch (noe som er litt pinlig).

Uansett. Igår ble det ny batch. Hadde nogenlunde kontroll på effekt- og temp-bryter. Det som er svært forvirrende er at det ofte er stor forskjell mellom temperaturen i bunnen (bb30 display) og det jeg måler i overflaten så langt jeg kommer ned med spissen på min Therma-Pen (svært rask og nøyaktig temp-måler for de som ikke kjenner den). Jeg antar temp-målingen til bb30 er ganske riktig, for jeg målte temp med Therma-Pen på vørter jeg tok ut gjennom kranen ved mesking.

Så hvilken temperatur skal man bruke? Jeg endte vel opp med å godta litt lavere temp enn ønsket i toppen av vørteren i de tilfellene der bunn hadde en del høyere temp enn ønsket. Tenkte at det da ble en middelverdi ett eller annet sted midt i silkaret. Hva gjør dere?

Og disse stegene med opp til 78 grader i 5 minutter etter første fase blir jo nesten en vits med BB30. hvordan gjør dere dette? Praktiserer dere det slik at dere tenker MINST 5 minutter i den fasen? Er jo umulig å gå så fort opp og holde den så stabilt der.
Mulig det hjelper med litt oftere brygging slik at man får BB30 innstillingene mer i fingertuppene.

Mulig jeg er for nøye og tenker for mye. Som noen sier blir det øl uansett (om man passer på renslighet).

Hei

Brygger selv med Braumeister bryggemaskin, og der er temperaturavvik fra bunn og topp i mesken på kanskje bare 0,5 grader, så jeg har ikke det temperaturavviket du beskriver her. Men ut fra andre diskusjoner her på forumet er du imidlertid ikke alene om å registrere dette, og rådet ser ut til å være å bruke en middeltemperatur som utgangspunkt, altså slik du har gjort. Utmesk kjører jeg på 5 minutter, kanskje du skal bruke 10 med tanke på at du tydeligvis har lavere sirkulasjon i systemet ditt? Det er imidlertid viktig etter det jeg har lest at utmesktemperatur ikke overskrider 78 grader da høyere temperaturer kan trekke ut tanniner fra maltet. Selv (og etter det jeg ser andre praktiserer) ligger jeg derfor utmesk på 76-77 grader som fungerer helt fint. Tenker at denne praksisen vil være lur for deg med tanke på temperaturavviket ditt. Har også lest at flere sløyfer utmesk dersom man bruker et dekstrinsteg på 72 grader, men har ikke prøvd dette selv.
 
Det kan være veldig stor forskjell mellom temperaturen jeg måler i bunn, den jeg måler i toppen, og den jeg måler nede i mesken.
Når jeg sirkulerer over en periode jevner det seg ut men det tar litt tid. Jeg foretrekker iallefall å ha ett termomenter for å måle midt i mesken i tillegg til BB30s egen.

Jeg kjører en enkel prosess siden jeg ikke har mulighet til å passe bryggeriet underveis: ett meskesteg og utmesk på 78 grader. Ved innmesk sirkulerer jeg og kontrollerer tempen midt i, så slår jeg av og isolerer. Ved utmesk setter jeg bare bryggeriet på 80 grader og starter sirkulasjon, det gir alltid 77-78 grader i mesken, uten noe mer dilldall. Som du sier tror jeg det blir vanskelig å holde nøyaktig kontroll med en komplisert prosess.

Kjenner forresten igjen problemstillingen med at ting ikke sitter helt i fingrene mellom hver gang. For tiden brygger jeg 2 ganger i året med 4-5 batcher i hver omgang, da blir 1. batch bare rot, mens siste batch går tålelig bra.
 
Jeg beregner mesketemp fra målt temp midt i mesken, og setter start-temp til 4-5grader over ønsket mesketemp, siden temp synker 4-5c når malten røres inn (skrur ned temp etter innrøring). Bryr meg ikke om tempen i displayet før den har stabilisert seg ned på innstillt mesketemp. Temp i display på bb30 vil fly raskt opp igjen når termostaten slår inn pånytt og kobler inn elementet fordi føleren står nede i bunn og vesken der vil holde høyere temp når elementet er innkoblet. Og vil deretter synke sakte etter at sirkuleringen får blandet vørteren, Siden de nederste 3-4 literne væske under kranåpningen ikke blandes ut så fort. Så prøv ikke å stresse av variasjonene i displayet og mål midt i vørteren der den er mer stabil.

Setter temp til 78 grader når jeg starter skylling/ har løfta maltrøret, og tenker ikke på hvor lenge- skyller jo med 78c vann i 10-30 min uansett. Og skrur temp oftest opp til kok mens skyllinga pågår, siden sirkulering med pumpe avsluttes før skyllinga
 
Sist redigert:
Har BB30v3, og jeg opplever at det innebygde termometeret kun viser riktig under kjøling og koking (viser da 98-99 siden det bare er 2 tall).
Resten av tiden forholder jeg meg til therma pen.
Bruker pumpe og sirkulerer mesteparten av tiden under mesking.
 
Nå er det lenge siden forrige brygging, men i ettertid tror jeg nok at det settet jeg brygget (bryggselv(dot)no sin "Amber Christmas") var i overkant "tett". Det var utfordrende å holde nivået i silkaret i nærheten av likt det på utsiden. Dette fører vel da også til ekstra stor forskjell i temperatur mellom topp og bunn. Brukte ikke sirkulasjonspumpen igår siden jeg var usikker på det meste og ville utelukke flere mulige problemkilder. Derfor ble det tapping og helling varianten. Men det rant tregt gjennom.
Dette ble også tydelig ved skylling, da 78c vannet brukte lang tid gjennom silkaret.
 
Derfor ble det tapping og helling varianten. Men det rant tregt gjennom. Dette ble også tydelig ved skylling, da 78c vannet brukte lang tid gjennom silkaret.
Hvor lenge lot du mesken stå før du begynte å sirkulere? Har god erfaring med å meske inn og røre ut klumper, måle at temperatur i maltsenga er riktig, så skrur jeg ned effekten på varmen til minimum, har på lokk og ei jakke over kjelen. Så etter 60 minutter sirkulerer jeg mens temperaturen økes til 72C hvor jeg tar en 15-minutter rast. Så heiser jeg, lar renne godt av, og skyller.
 
Hvor lenge lot du mesken stå før du begynte å sirkulere? Har god erfaring med å meske inn og røre ut klumper, måle at temperatur i maltsenga er riktig, så skrur jeg ned effekten på varmen til minimum, har på lokk og ei jakke over kjelen. Så etter 60 minutter sirkulerer jeg mens temperaturen økes til 72C hvor jeg tar en 15-minutter rast. Så heiser jeg, lar renne godt av, og skyller.
Jeg begynte å røre litt med en gang for å få ut klumper etc. Tapping og helling begynte jeg med ganske raskt etter dette (manuell sirkeluering denne gang fordi jeg ville fjerne en usikkerhetsfaktor rundt en litt svak pumpe siden det var lenge siden forrige brygg). Følte at jeg måtte røre ganske ofte fordi nivået i silkaret ble betydelig høyere enn på utsiden.
 
Nettopp ja. Det er ikke gunstig å sirkulere straks etter innmesk. Hvis du bare rører inn og lar stå en time før du sirkulerer, vil det bli enklere. Overdreven røring fører skjelden noe bra med seg. Og sirkulering den første halvtimen vil ofte gjøre maltsenga kompakt og dermed gi deg problemer.
 
OK. Så man skal bare gjøre en enkel omrøring først for å få ut klumper og deretter la den få stå i ro en stund?
 
Tilbake
Topp