Brukt for mye tørrgjær

Hei! Jeg brygget et 1664 blanc ølsett. Etter 3,5 dag i gjæringsskapet var det ingen aktivitet. Ikke noe plopping i gjærlåsen, ikke noe trykk i bøtta, og ikke noe skum på toppen av vørteren.

Jeg fant ut at termometerpinnen jeg brukte da jeg rehydrerte gjæren ikke var helt korrekt. Den viste 8 grader for lite. Så da hadde jeg rehydrert gjæren på 33 grader.

Da tenkte jeg at alle gjærcellene sikkert hadde dødd, så jeg pitchet 2 nye pakker.

Men! Da oppdaget jeg at lokket på gjæringsbøtta ikke var tett etter at jeg hadde montert en humleport på lokket.

Altså, kan det hende at det ikke var noe i veien med gjæren jeg hadde pitchet på bryggedagen? Hva skjer nå som jeg har pitchet to nye pakker tørrgjær etter 3,5 dag?
 
Du har rehydrert gjæren på helt anbefalt temperatur, dette går bra. Den ekstra gjæren gjør nok ikke noen særlig forskjell fra eller til.
 
Du har brukt mye mer gjær enn det som trengs. Det blir øl. Rehydreringstemp er helt on par.
Sikkert noen som vil si noe om estere og fenoler etc. Men det er irrelevant. Det blir øl.
 
Men vil legge til, siden du spør om dette.

Hvis du mener "FG" fra det jeg antar er det tallet du leser i arket som følger med kittet, så vil ikke det si at du skal flaske det da

#1 FG i ditt øl kan bli lavere eller høyere enn i oppskriften
#2. Det er sikkert ikke dumt å la det stå lengre etter at FG er nådd.
 
Okei. Kanskje jeg burde la det stå i 14 dager som oppskriften sier og så måle FG helt til FG ikke forandrer seg etter det ?

For eksempel ja. Har du brukt nok gjær som du ikke har driti deg ut på mtp at du har rehydrert den i kokende vann eller sånt f.eks så skal den gjøre den jobben den gjæren klarer. Ville bare la det stå, glem dette ølet og lag et til i mellomtiden hvis du kan det.

Utålmodighet er og en bryggerfeil.
 
Det har ikke vondt av å stå i 14 dager. Det sies at gjæra gjør mer enn å spise sukker.
Det du risikerer med all gjæra er at ølet har gjærsmak en stund ut i modninga (etter flasking/faging). Men forsvinner etterhvert. Jeg snakker av erfaring:D
 
Hei! Jeg brygget et 1664 blanc ølsett. Etter 3,5 dag i gjæringsskapet var det ingen aktivitet. Ikke noe plopping i gjærlåsen, ikke noe trykk i bøtta, og ikke noe skum på toppen av vørteren.

Jeg fant ut at termometerpinnen jeg brukte da jeg rehydrerte gjæren ikke var helt korrekt. Den viste 8 grader for lite. Så da hadde jeg rehydrert gjæren på 33 grader.

Da tenkte jeg at alle gjærcellene sikkert hadde dødd, så jeg pitchet 2 nye pakker.

Men! Da oppdaget jeg at lokket på gjæringsbøtta ikke var tett etter at jeg hadde montert en humleport på lokket.

Altså, kan det hende at det ikke var noe i veien med gjæren jeg hadde pitchet på bryggedagen? Hva skjer nå som jeg har pitchet to nye pakker tørrgjær etter 3,5 dag?

Du sier det ikke var noe skum. Var det ikke noen ring med spor etter skum, heller?

Enten var gjæringen over, og skummet hadde sunket tilbake, eller du hadde faktisk greidd å ta livet av gjæren.

I det første tilfellet tror jeg ikke det spiller noen som helst rolle med den ekstra gjæren du heiv oppi. Den våkner opp, ser seg rundt og finner ut at her var det smått stell med serveringa, hvoretter den kjapt går i dvale, og legger seg til ro på bunnen av karet. Der gjør den ingen skade.
 
Tilbake
Topp