brukte det jeg hadde øl

Knut-Erik

Norbrygg-medlem
hadde planer om å lage en type saison vol% 6,5, men hadde ikke mer saaz igjen.
så det blei en slags altbier? i stedet

malt og sukker                                        humle og tilsetninger
hvete                      400 gram                east kent goldings        60min
carahell                      "                          crystal                        60 min
lager                          "                          cascade                      30 min
crystal warminster      "                          challenger                    10 min
munich                      "                          crystal                          5 min
havregryn                  "                          irish moss
lys ekstrakt                4000gram              ph stab. 5,2
meske skjema                                        det blei 25 L og en O.G på 1054
30 min 58C, 60 min 68C
trur dere det er noe særlig å blande for mye, det blei et slags ekperiment er forsatt litt grønn.

Hvilken type gjær bruker du? Uten riktig gjær blir det ikke Saison uansett hvilke maltsorter du bruker. Dette fordi det er gjæren som avgir smaken i en Saison, og mange Belgisk ølsorter, for den slags skyld. Wyeast Belgian saison funker strålende.

Hvis du vil finne en god oppskrift og lære deg hvordan du skal lage en skikkelig god Saison kan jeg anbefale at du høre på podcasten fra The Brewing Network (du finner den under "Can You Brew It"). Der får du mye nyttig informasjon om hvordan å lage Saison.

Noe annet som er viktig med en Saison er temperaturkontroll (dersom du bruker en Saison gjær). Temp'en skal begynne rundt 19-20 grader og økes til 26-28 grader i løpet av en uke. Dette får du en forklaring på i podcast'en. Hvis du får stuck gravity (det vil si utgjæringen stopper opp for tidlig) kan du ristet gjæringsbøtta forsiktig for å få liv i gjæren.

Lykke til

lagde en saison for en stund siden blei brukbar, tenkte jeg skulle lage en til.
Så takk for tipset skal sjekke ut de oppskriftene.
forrige brukte jeg saison gjær, neste batch tenkte jeg å lage så det blir en vol% på ca 6,5

Det blir sikkert godt øl!

Jeg er imidlertid litt skeptisk til oppskriften hvor du bruker så mange adjunct maltsorter. Oppskriften som jeg bruker har kun to maltsorter (basemalt er pilsner) maltet hvete og lys crystall malt. I tillegg bruker jeg kun Hallertauer Hersbruker slik at IBU blir rundt 27. Temperaturkontroll er det viktigst med dette ølet(for å få best mulig smak og høy utgæringsgrad).

Saison er en svært eklektisk øltype, som kan variere ganske mye både i farge og styrkegrad. Fellesnevneren er et kraftig gjærpreg, som imidlertid kan væriere kraftig fra øl til øl. fra White Labs kan WLP400, 530, 550, 565, 566 og 568 alle lage god saison (sikkert flere også), fra Wyeast er 1388, 3711, 3727, 3787, 3944 er alle gode alternativer. Det viktigste er et rustikt preg uten merkbar fusel, og god utgjæring.

Brygget den siste i en serie på fire saisoner nylig. Artikkel kommer i medlemsseksjonen om relativt kort tid (så fort det siste ølet er drikkeklart om en uke eller to).

Artikkel kommer i medlemsseksjonen om relativt kort tid (så fort det siste ølet er drikkeklart om en uke eller to).
[/quote]

Nå har du lovet å legge en artikkel om Saison lenge, Gahr! Nå må du levere! Nei, tuller. Gleder meg til når den kommer. Saison er et utrolig spennende og smakfult øl som alle bør prøve å brygge minst én gang.

sta72 skrev:
Artikkel kommer i medlemsseksjonen om relativt kort tid (så fort det siste ølet er drikkeklart om en uke eller to).

Nå har du lovet å legge en artikkel om Saison lenge, Gahr! Nå må du levere! Nei, tuller. Gleder meg til når den kommer. Saison er et utrolig spennende og smakfult øl som alle bør prøve å brygge minst én gang.
[/quote]

Oh, yes, jeg har lovet det svært lenge. Planen var å bli ferdig med bryggingene i høst, men plutselig var det så mye annet øl som måtte brygges (bla. til Bjorleik, fester på jobb og til bryllup), så det trakk lovlig langt ut. Men nå har jeg altså brygget alle fire ølene... Håper jeg innfrir forventningene!
Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Gahr skrev:
Brygget den siste i en serie på fire saisoner nylig. Artikkel kommer i medlemsseksjonen om relativt kort tid (så fort det siste ølet er drikkeklart om en uke eller to).

Det ser eg fram til, saison står på programmet veldig snart.

Tilbake
Topp