Irish Red

Hallo, tyskerne er ikke det spor bedre, tysk for Milano? Mailand.... Irish Red'en min, som altså på keltisk eller gaelisk heter ettersom jeg kan forstå "~¤%#*§#¤", er en hissig små tøs, den har gjæret ned fra 1.062 (litt for høyt) til 1.015 på 4 dager, er det mulig, så raskt har det ikke gått før, her mås det frem med blandevann for noe sånt som Imperial Irish Red finnes vel ikke.... Style guiden til Beersmith sier 1.036 - 1.046 mens BJCP og Zainasheff/Palmers "Brewing Classic Styles! sier 1.044 - 1.060, de er jo nærmest ikke i samme solsystem? Må være en bug i Beersmith...... Når det gjelder språk så holder jeg en knapp på baskisk, hvis det dør ut er vi en stor forunderlighet fattigere.....

Nå lå jo Mailand i sin tid i området til Det Hellige Romerske Riket av den Tyske Nasjon:rolleyes:.

Brad Smith er enig med BJCP her http://beersmith.com/blog/2011/08/24/irish-red-ale-recipes/
så det er nok en trykkfeil, som du sier. Ellers skriver han vel egentlig om de lysere variantene av Irish Red der. O'Hara's har veldig mye mer smak enn Smithwicks/Kilkenny/Murphy's.

Denne artikkelen - som snart er 10 år gammel - snakker om Irish Red sånn som O'Hara's brygger den (og sånn som jeg prøver å få den:)): http://irishcraftbeer.blogspot.com/2009/12/reinventing-irish-red-ale.html

Og forfatteren der er helt enig med deg. Imperial Irish Red Ale finnes ikke. Irish Red skal være et øl du kan drikke en del av og fremdeles kunne uttale "høyesterettsjustitiarius" uten problemer:).
 
Sist redigert:
Ja da er vi helt enig bortsett fra at historien muligens er noe mer fasettert en hva Longobarderne fant på i Mailand. En sånn historie/ølsmake klubb hadde vært for oss. Irish Red'en min er forøvrig ferdig på en uke, og den smaker allerede fersk fra Hydrometer målingen lovende, men i skluffelsens tidsalder så ser den lovlig brun ut i hydrometer glasset. Herlighet uansett hvordan man snur og vender på det som ølbrygger eller menneske (evt. historiker) så blir man aaldri fornøyd. Blir sikkert bedre til uken.....
 
Ja da er vi helt enig bortsett fra at historien muligens er noe mer fasettert en hva Longobarderne fant på i Mailand. En sånn historie/ølsmake klubb hadde vært for oss. Irish Red'en min er forøvrig ferdig på en uke, og den smaker allerede fersk fra Hydrometer målingen lovende, men i skluffelsens tidsalder så ser den lovlig brun ut i hydrometer glasset. Herlighet uansett hvordan man snur og vender på det som ølbrygger eller menneske (evt. historiker) så blir man aaldri fornøyd. Blir sikkert bedre til uken.....

hehe- øl og historie henger i hop:).

Fornøyd blir man aldri:(. Fargen ser litt annerledes ut når du får ølet over i et glass. Det var det samme med mitt.
 
hehe- øl og historie henger i hop:).

Fornøyd blir man aldri:(. Fargen ser litt annerledes ut når du får ølet over i et glass. Det var det samme med mitt.
Samme her og. Justerte fargen under mesk da den så for lys ut. Da ble den selvfølgelig i mørkeste laget.
 
Første glass av min irish red. Fargen er fin. Foreløpig litt hazy, men det blir nok bedre. Smaken er fin. Litt fersk ettersom den kun har 4 dager på fat
4ee5fa7d05e4c432a692369ae72ada8d.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Første glass av min irish red. Fargen er fin. Foreløpig litt hazy, men det blir nok bedre. Smaken er fin. Litt fersk ettersom den kun har 4 dager på fat
4ee5fa7d05e4c432a692369ae72ada8d.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk

"litt" hazy? :D

Den ser ut til å være ganske murky til å være en britisk red, men hvis den smaker godt nå så er det jo bare å glemme den til gjæren dropper, da blir det mye mye bedre.


lfint.
 
Herlighet dette var tidig, som vi sier i Bærgen, og der lærte jeg ett nytt nynorsk ord, murky. Kor plukket du det opp Miguel? Jeg tipper HBT ..... Veldig kult pseudonym forresten, "Mirky Miguel". Jeg ser for meg at du skriver en krim roman med en tilbøyelighet til tvilsomme tilforlateligheter i Harry Hole plottet mens du sipper til en Irish Red :-D Hvis min Irish Red blir noe å skryte av, kan jeg da få låne det nye nick-name ditt, ihvertfall for en periode? mvh Mr. Mirky Miguel
 
Herlighet dette var tidig, som vi sier i Bærgen, og der lærte jeg ett nytt nynorsk ord, murky. Kor plukket du det opp Miguel? Jeg tipper HBT ..... Veldig kult pseudonym forresten, "Mirky Miguel". Jeg ser for meg at du skriver en krim roman med en tilbøyelighet til tvilsomme tilforlateligheter i Harry Hole plottet mens du sipper til en Irish Red :-D Hvis min Irish Red blir noe å skryte av, kan jeg da få låne det nye nick-name ditt, ihvertfall for en periode? mvh Mr. Mirky Miguel

Mirky høres jo egentlig bedre ut enn Murky. Mirky er den som er under Murky i et Mafia-hierarki i statene på 20-tallet, høres det ut som.

Men Murky er vel gansk vanlig ord? Uansett så høres begge litt kriminelle ut.
 
Ja, det holder jeg med deg i. Tar tid å lære seg nye ord murky/mirky. Veldig vanskelig å være irsk, foreløpig ser ikke min Irish Ale ut til å være noe annet enn norsk, altså brun.
 
Ja, det holder jeg med deg i. Tar tid å lære seg nye ord murky/mirky. Veldig vanskelig å være irsk, foreløpig ser ikke min Irish Ale ut til å være noe annet enn norsk, altså brun.

Ny stil: Irish Brown:).

Jeg hadde et usedvanlig uvellykket prosjekt med Irish Red for et år siden. Skulle teste forskjellen på en enkel og en komplisert oppskrift. Den siste kalte jeg Muddy Waters fordi det sies at effekten av å blande mange malttyper er nettopp å mudre til smaken. Den svarte til navnet sitt både utseendemessig og smaksmessig. På bunnen av det hele utviklet den også en infeksjon etter hvert. Så det blei mye blues med det ølet. (Den enkle kalte jeg Mr.Clean, men den blei like ille, den. Nesten, i alle fall.)
 
Sist redigert:
Første glass av min irish red. Fargen er fin. Foreløpig litt hazy, men det blir nok bedre. Smaken er fin. Litt fersk ettersom den kun har 4 dager på fat
4ee5fa7d05e4c432a692369ae72ada8d.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
5 sider på denne tråden før det første bildet av øl dukker opp.
 
Ja ja 5 sider med forklaring må til når man baler med irer... Har må tappet på fat og tok ut en synsprøve. Er ikke karbonert så dere får unnskylde skummet. Er den irsk? og rød? Smaker godt allerede....Imperial Irish Red.jpg Imperial Irish Red 2.jpg
 
Nå har min stått til karbonering noen dager, og siden jeg har et par flasker av originale, greidde jeg ikke å vente.

Fargen er i alle fall helt riktig. Ikke mulig å se forskjell. Når det gjelder smak, er det litt tidlig å si noe sikkert, for det er nok fremdeles noe vørtersødme (jeg karbonerer med vørter) i min. Men jeg er ikke helt off, det er sikkert. Der det ser ut til at jeg har bomma mest, er med humlinga. Men jeg vil skylde på O'Hara's info. De sier 25 IBU, og den kjennes bitrere. Beskrivelsene jeg siterer ovenfor her, er likevel veldig treffende for originalen: "a crisp medium bitterness". Det har ikke min, og jeg tror jeg skal legge den på minst 35 for at den skal ligne. "an unmistakable fruity and almost herbal quality to the aroma due to the late addition of Mt. Hood hops." Det preger smaken, også, og jeg tror jeg skal prøve å bortimot doble de seine tilsetningene neste gang. Min versjon smaker akkurat nå litt for "tamt", rett og slett. Finner ingen feil i den, men den mangler punch - for å si det sånn.

Originalen er et fabelaktig øl. Nå er det lenge siden jeg har smakt det, men det er minst like godt som jeg husker det. Alt balanserer vakkert, og det har en spesiell smak som jeg forbinder med dette bryggeriet.

Jeg vender tilbake med en ny rapport om en måned eller så - hvis jeg klarer å vente så lenge. Dette er ikke noe lagringsøl, men det skal nok ha noen uker for å bli "riktig". Så får vi se da. Jeg håper det får litt mer "punch" når karboneringen er ferdig.

Sånn det ser ut nå, kan jeg tenke meg å justere ned caramalten noe, og bruke litt mer dark crystal. Og så skal det humles litt mindre tafatt. Men jeg føler at jeg er i nærheten - og i alle fall mye nærmere enn tidligere. Det blir ikke så vanskelig å drikke opp dette her:).

Jeg kom meg vel aldri så langt som til å prøve å brygge en justert versjon. Men nå tenker jeg å prøve igjen. Har både Mount Hood humle og Nottingham gjær, og skal prøve å få litt mer trøkk i ølet nå. Jeg veit ikke hvor optimistisk jeg er, egentlig - men drømmen lever. Og når Liverpool kunne banke Barcelona 4-0, og Tottenham kunne knekke Ajax, ja, da er vel alt mulig:confused:.

Skal tenke litt mer på oppskrift. Og hvis noen har greid å brygge en knallgod rød ire av det mørkere slaget i det siste, er jeg veldig mottakelig for tips:).
 
Jeg kom meg vel aldri så langt som til å prøve å brygge en justert versjon. Men nå tenker jeg å prøve igjen. Har både Mount Hood humle og Nottingham gjær, og skal prøve å få litt mer trøkk i ølet nå. Jeg veit ikke hvor optimistisk jeg er, egentlig - men drømmen lever. Og når Liverpool kunne banke Barcelona 4-0, og Tottenham kunne knekke Ajax, ja, da er vel alt mulig:confused:.

Skal tenke litt mer på oppskrift. Og hvis noen har greid å brygge en knallgod rød ire av det mørkere slaget i det siste, er jeg veldig mottakelig for tips:).
Det er bra det @Finn Berger, for jeg venter fortsatt jeg (ref. innlegg på side 2) :D ...
 
Ok, da har jeg rydda og endra litt. Sånn blir det:

OG 1.048, FG 1.011, 4,8% ABV, 35 IBU. Meske på 67 +72 + utmesk. Gjære på 17 grader. 0,5 ts klorid og ditto sulfat i kok.

Malt til 24 liter ferdig øl (+ 2 liter startervørter)
4,5 kg Maris Otter
0,3 kg Carared
0,3 kg Dark Crystal
0,2 kg Roasted Barley
Humle

30 gr Target (8%) @ 60
40 gr Mt Hood (5%) @ 15
50 gr Mt Hood (5%) @ wp 15/68
Gjær
Nottingham
 
Hvordan ble denne varianten da, @Finn Berger ? Jeg har ikke glemt denne tråden, serr'u... :)

Den blei dårlig, dvs. den fikk en feil, og blei helt ut. Antakelig en infeksjon. Det var en periode der på våren da jeg sleit med en usmak i noe brygg.

Men det var fint du minte meg på det:); jeg har satt en golden ale på wyeasts 1728 scottish ale, og da kan jeg kjøre Irish Red på den når jeg får tappa opp. (Har funnet ut at det funker fint når jeg bare frisker den opp over natta.)

Jeg har litt tru på denne opskrifta:). Men jeg dropper ideen om wp, og jeg tenker jeg bruker ei tysk humle, eller kanskje Saaz. (Har vel ikke igjen Mt.Hood.)
 
Nå har jeg lest meg gjennom tråden igjen, og er litt forskrekka over at det ikke er noen egentlig diskusjon om stilen her. Men det er en riktig fin liten halvfilosofisk diskusjon om språk, og det er egentlig relevant.

Irish Red er jo, om man skal høre på steinharde britiske ølhistorikere som Ron Pattinson og Martyn Cornell, ikke noen egen stil, bare en underavdeling av pale ale/bitter. Og de har nok rett, hvis det er de lysere masseproduserte typene, som Smithwick's, Murphy's og Kilkenny som skal representere typen. De har også rett, selvfølgelig, i at begrepet "Irish Red" er noe som histirisk ikke har vært brukt i Irland, men er funnet opp av ølskribenten Michael Jackson, og tatt i bruk i USA.

Men så har nå mindre irske bryggerier tatt tak i dette begrepet, og gitt det et innhold. For min egen del, så representerer O'Hara's Irish Red dette innholdet.

Hva er det egentlig?

Det har litt lagerkarakter. Det skal gjæres reint - O'Hara's bruker visst Nottingham som husgjær, og gjæret lavt, gir den et veldig reint resultat. (Jeg tror det har vært diskutert tidligere om den ikke egentlig var en lagergjær.) O'Hara's humler den også ikke ulikt en pils, med en amerikansk edelhumleavlegger, Mt.Hood.

Så lener den seg litt mot irsk stout. Den bruker en ikke helt minimal dose (tror jeg) av Roasted Barley, som ikke er der bare for farge. Men så er det mye krystallmalt - og antakelig ikke noe mer røstet. Så også O'Hara's har et tydelig slektskap med engelsk bitter.

Kanskje kan vi si at den har tre sider; en lagerside, en stoutside og en bitterside?

I forhold til en generell diskusjon om ølstiler er dette ølet nokså spesielt. Det er vel faktisk et eksempel på at begrepet om stilen kom først, og så utviklet ølet seg ut fra ideer om hva et sånt øl - som faktisk ikke fantes - kunne bli?
 
Tilbake
Topp