1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Irish Red

En tråd i 'Øltyper og øl generelt' startet av Finn Berger, 22 Mai 2015.

1. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Neste brygg bør kunne gi svar på om det jeg tror mangler nå, vil bringe meg i mål. Men det kan jo bli ei stund til. Litt mer kan jeg sikkert si om et par uker eller så - når ølet får "satt seg". Sånn som det ser ut nå, er det litt for søtt, mangler litt av det Dark Crystal var ment å gi, og det mangler særlig humlepreget. Jeg kommer sikkert til å bruke Munt Hood, også, hvis jeg får tak i det. (Jeg ser at Vestbrygg har, så jeg kan jo bestille det derfra.) Det er mulig at det også har noe for seg, men jeg tror egentlig at Mittelfrüh er lik nok.

Er du sugen på en god Irish, hadde jeg ikke giddet å vente;).

LarsUlv og YngveKL liker dette.
  2. Knut Birkeland

Knut Birkeland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skal prøve en lignende Irish Red fra Brewing Classics Styles boken til Jamil/Palmer.
    Denne er ganske lik har bare Crystal 80 og 240 pluss Roasted Barley 600, alle med 4% hver i oppskriften.
    Så blir uten Special Crystal og Red Crystal.
    Batch 54L, IBU 25, OG 1.056 ca. Har ikke lagt oppskriften inn i Beersmith enda

Oversatt til norsk og omregnet for EBC blir det da
    12 kg Pale ale
    0,64 kg Cara Red 50 Thomas Fawcett
    0,32 kg Dark Crystal 300 Thomas Fawcett
    0,16 kg Roasted Barley (RB) 1450

Går utfra du bruker Red og Special karamell malt for å få den lik favoritten, så denne blir vel litt nærmere Smithwicks enn O'Hara's? Eller kanskje ikke denne har 60% mer RB enn din!
    Håper de har disse på Polet, må prøve de...
    Ser mange bruker en del Munich malt på oppskriftene sine nettet, enkelte bare Pale, Munich og RB !

Edit: ser at Kilkenny er eksportversjonen av Smithwick's

#42 Knut Birkeland, 15 Nov 2018 kl 23:40
    Sist redigert: 15 Nov 2018 kl 23:58

Del denne siden