Irish Red

Det er vel kanskje i det området du er nå? :p
må vente til IBU'en er på plass. DA!
og et par ukers modning

Neste brygg bør kunne gi svar på om det jeg tror mangler nå, vil bringe meg i mål. Men det kan jo bli ei stund til. Litt mer kan jeg sikkert si om et par uker eller så - når ølet får "satt seg". Sånn som det ser ut nå, er det litt for søtt, mangler litt av det Dark Crystal var ment å gi, og det mangler særlig humlepreget. Jeg kommer sikkert til å bruke Munt Hood, også, hvis jeg får tak i det. (Jeg ser at Vestbrygg har, så jeg kan jo bestille det derfra.) Det er mulig at det også har noe for seg, men jeg tror egentlig at Mittelfrüh er lik nok.

Er du sugen på en god Irish, hadde jeg ikke giddet å vente;).
 
Skal prøve en lignende Irish Red fra Brewing Classics Styles boken til Jamil/Palmer.
Denne er ganske lik har bare Crystal 80 og 240 pluss Roasted Barley 600, alle med 4% hver i oppskriften.
Så blir uten Special Crystal og Red Crystal.
Batch 54L, IBU 25, OG 1.056 ca. Har ikke lagt oppskriften inn i Beersmith enda

Oversatt til norsk og omregnet for EBC blir det da
12 kg Pale ale
0,64 kg Cara Red 50 Thomas Fawcett
0,32 kg Dark Crystal 300 Thomas Fawcett
0,16 kg Roasted Barley (RB) 1450

Går utfra du bruker Red og Special karamell malt for å få den lik favoritten, så denne blir vel litt nærmere Smithwicks enn O'Hara's? Eller kanskje ikke denne har 60% mer RB enn din!
Håper de har disse på Polet, må prøve de...
Ser mange bruker en del Munich malt på oppskriftene sine nettet, enkelte bare Pale, Munich og RB !

Edit: ser at Kilkenny er eksportversjonen av Smithwick's
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Skal prøve en lignende Irish Red fra Brewing Classics Styles boken til Jamil/Palmer.
Denne er ganske lik har bare Crystal 80 og 240 pluss Roasted Barley 600, alle med 4% hver i oppskriften.
Så blir uten Special Crystal og Red Crystal.
Batch 54L, IBU 25, OG 1.056 ca. Har ikke lagt oppskriften inn i Beersmith enda

Oversatt til norsk og omregnet for EBC blir det da
12 kg Pale ale
0,64 kg Cara Red 50 Thomas Fawcett
0,32 kg Dark Crystal 300 Thomas Fawcett
0,16 kg Roasted Barley (RB) 1450

Går utfra du bruker Red og Special karamell malt for å få den lik favoritten, så denne blir vel litt nærmere Smithwicks enn O'Hara's? Eller kanskje ikke denne har 60% mer RB enn din!
Håper de har disse på Polet, må prøve de...
Ser mange bruker en del Munich malt på oppskriftene sine nettet, enkelte bare Pale, Munich og RB !

Edit: ser at Kilkenny er eksportversjonen av Smithwick's

Blir sikkert drikkelige greier, det der. Men antakelig mer Kilkenny? Litt vanskelig å vite uten å vite volumet du brygger.
 
Blir sikkert drikkelige greier, det der. Men antakelig mer Kilkenny? Litt vanskelig å vite uten å vite volumet du brygger.
54l, jeg skrev batch 54l men tror jeg øker til 58l for den ble litt sterk. På Red Crystal som du bruker står det intense toner av toffee mens på Dark Crystal står det bare toner av toffee i beskrivelsen. Så derfor valgte jeg sistnevnte, er det det maltet som gir o'Haras den kraftigere smaken?
 
54l, jeg skrev batch 54l men tror jeg øker til 58l for den ble litt sterk. På Red Crystal som du bruker står det intense toner av toffee mens på Dark Crystal står det bare toner av toffee i beskrivelsen. Så derfor valgte jeg sistnevnte, er det det maltet som gir o'Haras den kraftigere smaken?

Sorry, så ikke det tallet.

Og så har jeg misforstått hvilket av mine øl du sammenlignet med. Det jeg har kommentert i det siste, er dette: https://forum.norbrygg.no/threads/irish-red.28076/#post-474185 Det du refererer til, er det jeg startet denne tråden med for tre og et halvt år siden:). Jeg bare tok opp igjen tråden.

Red Crystal 400 er skumle greier, så det var bra du landet på Dark C. Red C bruker jeg bare i veldig små mengder - hvis jeg da ikke vil at det skal dominere smaken i et øl helt.

Maltet er opplagt vesentlig i O'Hara's, men det er humla, også. Jeg beregnet til 25 IBU, som de oppgir, og da kom jeg ikke i nærheten. Det er ikke bare bitterheten, heller, man kanskje like mye fordelinga av IBUene på tidlige og seine tilsetninger.
 
Sist redigert:
Akk ja ser jeg har referert til det "gamle" øllet og ikke det "nye" med
Maris Otter, mørkt münchner, havregryn, Caramalt 30, Dark Crystal og Roasted Barley. Lett å bli forvirret når man leser oppskrifter på lange forum tråder. Jeg brygget igår så får vi se hvordan det blir, 100 gr. EKG kun som bitterhumle, intet annet. Ganske lik maltbase da kanskje (hva er ørkt munchner), minus humlen siden jeg ikke har sene tilsetninger...
 
Akk ja ser jeg har referert til det "gamle" øllet og ikke det "nye" med
Maris Otter, mørkt münchner, havregryn, Caramalt 30, Dark Crystal og Roasted Barley. Lett å bli forvirret når man leser oppskrifter på lange forum tråder. Jeg brygget igår så får vi se hvordan det blir, 100 gr. EKG kun som bitterhumle, intet annet. Ganske lik maltbase da kanskje (hva er ørkt munchner), minus humlen siden jeg ikke har sene tilsetninger...

"Mørkt münchnermalt" er det som heter "dark munich" på nynorsk:). 25 EBC, og gir ganske godt med både farge og smak.

Mitt er ganske mørkt; det ser nesten svart ut i et tykkmaget glass. Men det har nøyaktig samme farge som O'Hara's, og er ikke veldig langt unna. Jeg ville tro ditt blir noe lysere.
 
Ja ok skjønner, selv med 2 i nynorsk, vi har nok ikke samme malt langer :-D
Her heter det Munich I, II og III og er fra Ireks.....
Den skulle bli 31 EBC, så får vi se hvor tykkmaget glass jeg finner når den tid kommer....
Ettersom jeg kan finne ut på nettet så er det nesten bare Roasted Barley'en som bidrar til rød fargen, og at det der med Cara Red og Red Crystal er mer eller mindre en gimmick angående Red navnet? Veldig viktig at en Irish Red er fregnete og rød, ellers blir det jo ingenting å vise frem til seg selv når man drømmer om oppskrifter før man sovner??
Har brukt Cara Red før og da ble den sånn passelig gyllenbrun....
Estetikken føler jeg er veldig avgjørende på denne øllen :):p:D
 
hehe - estetikken er alltid viktig når det gjelder øl. Og hodebekledning:rolleyes:.

Engelskmenn har den uskikken å sette sitt eget navn på steder i andre land. München blir til Munich, f.eks.. Og så blir maltet fra München - det som Gabriel Sedlmayer utviklet der på 1830-tallet og brukte for første gang i 1841 - til "Munich", også. Men det heter "münchner malz" på tysk, så da bruker jeg det - særlig siden det godt kan hete det på norsk, også. Men det er jeg antakelig aleine om:).

Cara Red og Red Crystal gir rødfarge; det er ikke noen gimmick. Men den er kanskje noe mer rødbrun enn den rødfargen du får fra svartmalt og røstet bygg. Jeg skal ikke si det helt sikkert.
 
Engelskmenn har den uskikken å sette sitt eget navn på steder i andre land. München blir til Munich, f.eks..

Cologne anyone?
Du skal være bra oppegående for å forstå at vi snakker om Köln:eek:
På den andre side hadde det vært spennende å høre en brite uttale Kölno_O

Kölsh? Perfume?
Cologne???
 
Neida. :)
At engelskspråklige liker å finne på egne stedsnavn er ingen vane vi trenger å ta til oss.
Cologne anyone?
Du skal være bra oppegående for å forstå at vi snakker om Köln:eek:
På den andre side hadde det vært spennende å høre en brite uttale Kölno_O

Kölsh? Perfume?
Cologne???

Dette viser vel bare hvor usunt det er å være en drittsekk og underlegge seg andre folks eiendommer. Sånt får en dårlige holdninger av. Og vi har jo også en fortid med sånt. Vikingene hadde visst heller ingen skrupler med å døpe om de stedene de oppsøkte for å plage de stakkarene som bodde der.

Men i det minste var de litt kreative. Grønland, du:p. Og Vinland:D.
 
Akkurat Cologne, altså bynavnet, er ikke så håpløst, da. Det franske navnet Cologne er tross alt ganske mye nærmere det opprinnelige latinske enn tyskernes Köln. Og den byen blei vel grunnlagt av romerne. Åssen stiller vi oss til språkstriden i dette tilfellet, @Finn Berger? Selv må jeg innrømme at jeg bruker Köln i dagligtale og Cologne når jeg snakker fransk.
 
Akkurat Cologne, altså bynavnet, er ikke så håpløst, da. Det franske navnet Cologne er tross alt ganske mye nærmere det opprinnelige latinske enn tyskernes Köln. Og den byen blei vel grunnlagt av romerne. Åssen stiller vi oss til språkstriden i dette tilfellet, @Finn Berger? Selv må jeg innrømme at jeg bruker Köln i dagligtale og Cologne når jeg snakker fransk.

Hva med Napoli? Tror jeg måtte tenkt meg om hardt for å si "Naples".
 
Akkurat Cologne, altså bynavnet, er ikke så håpløst, da. Det franske navnet Cologne er tross alt ganske mye nærmere det opprinnelige latinske enn tyskernes Köln. Og den byen blei vel grunnlagt av romerne. Åssen stiller vi oss til språkstriden i dette tilfellet, @Finn Berger? Selv må jeg innrømme at jeg bruker Köln i dagligtale og Cologne når jeg snakker fransk.
Rimelig beinhard å ta utgangspunkt i de opprinlige latinske navnene, men ok, eg kan respektere det ;)
 
Tilbake
Topp