TorfinnS
Norbrygg-medlem
Kan det være en ide å bruke dette maltet i en irish red? Står at det kan brukes opp til 100 prosent.
https://bestmalz.de/en/malts/best-red-x/
Kan det være en ide å bruke dette maltet i en irish red? Står at det kan brukes opp til 100 prosent.
Fant en blogg der en kar har brukt det. http://www.brewunited.com/index.php?blogid=224
Hvor mye red x brukte du da? Ser at han her har brukt 38 prosent. Det er jo klassifisert som et basismalt ikke så langt unna lyst munchenmalt. Kunne vært artig å prøvd å lage et øl med bare dette og ca 10 prosent krystall.Interessant. Jeg fikk en passelig guffen rødbrun farge ut av det, og det motiverte meg ikke til videre bruk.
Det er vanskelig å si på grunnlag av et bilde, men det der er ikke den rødfargen jeg er ute etter. Den heller mer mot det brune enn det du får fra RB. Optimal rødfarge ville jeg nok fått fra en kombinasjon av Carared 50 EBC, Cararoma 400 EBC og RB. Men siden O'Hara's sier "caramalt", så sjanser jeg på at det er Fawcetts Caramalt - eller noe tilsvarende - de snakker om. Og Caraaroma (eller den tilsvarende Red Crystal 400) er skumle greier. Plutselig dominerer de ølet om du tar litt for mye - og det vil jeg ikke her.
Hvor mye red x brukte du da? Ser at han her har brukt 38 prosent. Det er jo klassifisert som et basismalt ikke så langt unna lyst munchenmalt. Kunne vært artig å prøvd å lage et øl med bare dette og ca 10 prosent krystall.
Jeg krysser fingrene og kjører kopi av oppskriften din Finn, vi lager rundt 80 liter ferdig øl i slengen så satser på at det blir suksess. Takker.
Vannjustering til en irish red? Noen som har en formening?
Hva med PH? Måtte du justere ned mye? Ser i kalkulatoren til EZ at ph havner overraskende høyt med maltbasen jeg har lagt innJeg brukte en ts klorid i mesk, og en i kok, til den siste jeg brygget. Men den er ikke tappet opp enda, så jeg kan ikke vurdere effekten.
Hva med PH? Måtte du justere ned mye? Ser i kalkulatoren til EZ at ph havner overraskende høyt med maltbasen jeg har lagt inn
@Anders-
Mulig at vannet mitt har noe mer bufferkapasitet enn gjennomsnittlig norsk vann, og at du defor vil havne noe lavere med den samme mengden klorid. Du kan jo starte med ei halv teskje.
Det er litt vanskelig å bedømme fargen på den jeg har satt ennå, men den ser litt mer rødbrun ut enn jeg egentlig vil ha den. Smak er viktigere enn farge, men jeg ser for meg at det kunne være en ide å bruke Carared 50 i stedet for Caramalt 30, og heller gå ned litt på mengden. Men det kan jeg ikke si noe sikkert om før ølet er ferdig.
3400g Maris Otter
550g caramalt
100g fawcett dark crystal
80g Roasted Barley
3-400g honning
Ja, jeg får nesten bare prøve meg fram når det kommer til PH, vannprofilen ellers tror jeg bare at jeg kjører vanlig balansert ihht brewersfriend sine profiler. Endte opp med følgende maltbase:
Mulig Dark crystal blir litt heavy når det kommer til fargen, men det får bare stå til
Da har jeg en slags ide, basert på det jeg kan finne ut om O'Haras's IR. Bryggeriet sier at ølet er preget av malt, og har en viss . sødme. Sødmen kommer fra "a helathy addition of caramalt." Sødmen balanseres med "dryness of the crystal malts". Videre: "The addition of a pinch of roast barley during the brewing process lends a
distinctive bite which is balanced by a crisp medium bitterness." Aromaen: "The malt aroma is immediately present and lasting with a tiny hint of roast
barley, with an unmistakable fruity and almost herbal quality to the aroma due to the late addition of Mt. Hood hops." (Jeg har ikke Mt.H, så jeg bruker Hallertauer Mittelfrüh, som er det nærmeste jeg kommer. Lurte litt på Fuggles, som også skulle være temmelig trygt.) IBU er opppgitt til 25.
Jeg lager den sterkere enn originalens 4,3%. Med OG 1.049 skulle den havne omtrent rundt butikkstyrke. Jeg mesker på 68 + 72, og gjærer på 16-17 grader fra starten. Vannjustering med kalsiumklorid, en ts i mesk, og en i kok. Må muligens trå til med litt natron for å ikke havne for lavt når det gjelder pH. Sikter mot pH 5,4 i mesk og 5,15 etter kok.
Malt til 24 liter ferdig øl
3,5 kg Maris Otter
0,7 kg mørkt münchner
0,5 kg havregryn
0,5 kg Caramalt 30
0,2 kg Dark Crystal
0,1 kg Roasted Barley
Humle
20 gr Target (11%) @ 60
20 gr Hallertauer Mittelfrüh (4%) @ 15
20 gr Hallertauer Mittelfrüh (4%) @ 5
Gjær
WLP004 Irish Ale
Jeg bare venter til du er helt happy jeg @Finn Berger, så skal jeg brygge den jeg også
Det er vel kanskje i det området du er nå?Jeg takker for tilliten - men om du har tenkt å få brygget den noen gang, bør du nok skru ned kravet til "relativt happy".
må vente til IBU'en er på plass. DA!Det er vel kanskje i det området du er nå?