Irish Red

Finn Berger

Moderator
Irish Red er en favoritt i heimen, men jeg er ikke helt fornøyd med den oppskriften jeg har brukt. På style-oppslaget til BYO fant jeg noe jeg regner med er en temmelig basic oppskrift, og jeg vil prøve den som utgangspunkt. Men jeg lurer litt på malttypene. I oppskriften under står BYO's malt til venstre, men jeg har satt opp noe jeg funderer på om vil fungere bra som alternativ til høyre.

4.5 kg Maris Otter
170 g crystal malt 70 EBC eller Caraamber 70
170 g crystal malt 240 EBC. Den har jeg ikke, så enten Extra Special 260 eller Dark Crystal 275
140 g roasted barley 600 EBC. Den har jeg ikke, så enten Red Crystal 400 eller Pale Chocolate Malt 600
30 g East Kent Golding pellet hops (5%) ved 60 min.
White Labs WLP004 (Irish Ale)
Meske på 67 grader.

Jeg har roasted barley 1200, og roasted barley er vel egentlig "nødvendig" i en IR? Kan jeg bruke 1200, men bare en mindre mengde? Eventuelt hvor mye mindre? Hva slags miks kan eventuelt bli bra som alternativ til de 140 grammene med roasted barley 600? Jeg har roasted wheat 900. Blir det galt å bruke litt av den?

Hva med litt smakshumle/aromahumle? Jeg er såre fristet.
 
Sist redigert:
Dette blir nok det jeg brygger (justert for dobbel batch):

8 kg Maris Otter
1 kg Carared
350 gr Crystal 70
150 gr Ekstra Special 260
100 gr Dark Crystal 275
100 gr Red Crystal 400
100 gr Roasted Barley 1200
50 gr East Kent Golding ved 60, 20 gr. ved 30, og 20 gr. ved 15 => 25 IBU
WLP004, mesk ved 66/67, koke 90 minutter
EBC skulle bli rundt 30/35 (kalkulatoren til Brewer's Friend spsifiserer ikke Roasted Barley 600/1200.)
 
Sist redigert:
Jeg ville nok ha brukt halvparten så mye RB hvis den du har er dobbelt så mørk som den som står oppgitt oppskriften.
 
Det er mulig jeg forvirrer med å operere med to ulike batchstørrelser her. I så fall: :oops:.

Den oppskriften jeg har brukt som utgangspunkt (i det første innlegget over her) har 140 gr RB 600 på en enkel batch. Jeg bruker altså ikke stort mer enn 1/3 RB 1200, dvs. 100 gr på en dobbel batch. Det er ikke helt vilkårlig; jeg fant en annen oppskrift, som brukte 57 gr RB 1200 på en enkel batch. I forhold til den er 100 gr på en dobbel batch litt forsiktig.

Jeg har erstattet 1 kg av basismalten med 1 kg Carared 40-60, som gir en god del malt/sødme. Men jeg har også erstattet de 170/340 grammene med crystal 240 med en 350 grams mix med noe mørkere malt, som jeg innbiller meg balanserer den. Dette er jeg litt usikker på. Jeg har brukt Carared før, og den gir ganske mye sukkertøy. Det er mulig det rett og slett er en dårlig ide - eller at jeg i alle fall bør bruke en god del mindre enn 1 kg. (Weyerman oppgir at det kan brukes inntil 25%.)
 
Dette ble den endelige (Smekkfull BB60 står og koker nå:)):

10 kg Maris Otter
350 gr Crystal 70
150 gr Ekstra Special 260
150 gr Red Crystal 400
100 gr Dark Crystal 275
100 gr Roasted Barley 1200

58 liter, preboil gravity 1.051, har i 4 liter kokende vann underveis, siden jeg ikke vil ha særlig høyere OG.
65 gr East Kent Golding ved 60, 25 gr. ved 30, og 25 gr. ved 15 => 25 IBU
WLP004, mesk ved 66/67, koke 90 minutter
EBC skulle bli rundt 30/35 (kalkulatoren til Brewer's Friend spsifiserer ikke Roasted Barley 600/1200.)
 
Ah. Den ja. 70 EBC ja, av det jeg klarer å lese av dataarket. Lurer på om denne skal inn i det lille sortimentet mitt.

Digresjon, en heads up med farge hos BS er at hvis de får oppgitt det i Lovibond så er det ikke alltid EBC-konverteringen deres stemmer da EBC og L ikke er lineære skalaer ifht hverandre. Det virker som at BS har tatt L og delt på 2, for å få EBC, men denne beregningen stemmer ikke. Man bør alltid sjekke databladet til malteriet i steden for å stole på EBC-tallet til BS.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Uansett hva du finner ut av så gleder jeg meg til å høre resultatet. Ser spennende ut!
Forløpig rapport: Nå har den stått i gjæringskar siden 25.mai (stakk om etter vel en uke). Sjekket SG i dag; den har endt på 1.014. OG var 1.058, så det gir 5.7%, og en utgjæring på nesten 76%. Det smakte så godt at jeg drakk det til maten:). Litt sødme, fin bitterhet - alt henger i hop, og det er så definitivt irish red, med akkurat det der lille bittet fra roasted barley. Hadde neppe gjort noe om jeg hadde brukt litt mer, heller. Fargen blir vakkert rød, ser det ut til.

Det tegner i alle fall godt. Det endelige resultatet blir selvfølgelig litt annerledes, men jeg tror dette har gode sjanser til å bli det beste ølet jeg har fått til så langt. Jeg tapper opp til helga, og så tar det et par uker før jeg åpner den første flaska.

NB: Den endelig oppskriften finner du et par poster over her.
 
Forløpig rapport: Nå har den stått i gjæringskar siden 25.mai (stakk om etter vel en uke). Sjekket SG i dag; den har endt på 1.014. OG var 1.058, så det gir 5.7%, og en utgjæring på nesten 76%. Det smakte så godt at jeg drakk det til maten:). Litt sødme, fin bitterhet - alt henger i hop, og det er så definitivt irish red, med akkurat det der lille bittet fra roasted barley. Hadde neppe gjort noe om jeg hadde brukt litt mer, heller. Fargen blir vakkert rød, ser det ut til.

Det tegner i alle fall godt. Det endelige resultatet blir selvfølgelig litt annerledes, men jeg tror dette har gode sjanser til å bli det beste ølet jeg har fått til så langt. Jeg tapper opp til helga, og så tar det et par uker før jeg åpner den første flaska.

NB: Den endelig oppskriften finner du et par poster over her.
Tar opp i
Forløpig rapport: Nå har den stått i gjæringskar siden 25.mai (stakk om etter vel en uke). Sjekket SG i dag; den har endt på 1.014. OG var 1.058, så det gir 5.7%, og en utgjæring på nesten 76%. Det smakte så godt at jeg drakk det til maten:). Litt sødme, fin bitterhet - alt henger i hop, og det er så definitivt irish red, med akkurat det der lille bittet fra roasted barley. Hadde neppe gjort noe om jeg hadde brukt litt mer, heller. Fargen blir vakkert rød, ser det ut til.

Det tegner i alle fall godt. Det endelige resultatet blir selvfølgelig litt annerledes, men jeg tror dette har gode sjanser til å bli det beste ølet jeg har fått til så langt. Jeg tapper opp til helga, og så tar det et par uker før jeg åpner den første flaska.

NB: Den endelig oppskriften finner du et par poster over her.
Tar opp igjen denne tråden selv om den er gammel. Neste brygget blir en Irish red ale så jeg lurer på hvordan denne ble når den var ferdig modnet, har du slått deg til fo med oppskriften over eller er den modifisert.
 
Tar opp i

Tar opp igjen denne tråden selv om den er gammel. Neste brygget blir en Irish red ale så jeg lurer på hvordan denne ble når den var ferdig modnet, har du slått deg til fo med oppskriften over eller er den modifisert.

Oj, det var lenge siden. Jeg hadde ikke holdt på mange månedene da jeg brygget den. Tror den ble drikkelig, men det er ikke en oppskrift jeg har jobbet videre med. De mørke krystallvariantene i den oppskrifta ville jeg nok ligget unna nå. Det skal i alle fall veldig lite til av dem før de gjør seg litt for sterkt gjeldende.

Irish red er et øl jeg har et ulykkelig kjærlighetsforhold til. Egentlig er det bare en IR jeg liker skikkelig godt, og det er O'Hara's Irish Red. Men de gir ikke fra seg oppskriftene sine, og jeg har aldri kommet nær. Og etter flere nokså mislykkede varianter har jeg mer eller mindre gitt opp.

Men nå har jeg akkurat begynt å brygge med wlp004 igjen, og har faktisk ei krukke med gjær jeg høstet fra en cream ale jeg tappet opp i går. Kanskje jeg skulle prøve? Med hue under armen, og armen i bind osv. :p.

Takk for ideen:). Det blir kanskje IR på lørdag, da. Skulle visst vært en APA, men ... .Vi får se.
 
Har en oppskrift jeg ikke har satt på en stund som jeg ble veldig fornøyd med. Tenkte å gjenopplive den som et av mine neste brygg.
23L - OG. 1.050+/- IBU 20+/-
3,4kg maris otter
550g caramalt 10L
100g crystal 80L
80g RB
400g honning

45g EKG - 60min
15g EKG - 15min

wlp004(ble også bra med wyeast 1098)
 
Har en oppskrift jeg ikke har satt på en stund som jeg ble veldig fornøyd med. Tenkte å gjenopplive den som et av mine neste brygg.

Det der ligner mer på det jeg tenker nå, ja. Jeg skal nok ikke bruke honning, og jeg skal ha noe mer RB. Og så tror jeg jeg skal slenge i en del havregryn. Det er noe med munnfølelsen i O'Hara's variant som sier meg at de kanskje gjør det.

Blir det en del sødme med oppskriften din? Du har jo ganske mye caramalt.

Crystal 80L; hvilken er det? Carabohemian fra Weyermann? Jeg er som nevnt blitt litt redd mørk krystallmalt, men mulig 80-100 gram er innafor. Det bør kanskje være litt av det. Jeg tenker gjerne Dark Crystal når jeg skal ha noe sånt, og den er i overkant av 100L.
 
Det der ligner mer på det jeg tenker nå, ja. Jeg skal nok ikke bruke honning, og jeg skal ha noe mer RB. Og så tror jeg jeg skal slenge i en del havregryn. Det er noe med munnfølelsen i O'Hara's variant som sier meg at de kanskje gjør det.

Blir det en del sødme med oppskriften din? Du har jo ganske mye caramalt.

Crystal 80L; hvilken er det? Carabohemian fra Weyermann? Jeg er som nevnt blitt litt redd mørk krystallmalt, men mulig 80-100 gram er innafor. Det bør kanskje være litt av det. Jeg tenker gjerne Dark Crystal når jeg skal ha noe sånt, og den er i overkant av 100L.

Syns ikke den har blitt for mye preget av sødme da jeg har brygget den. Den lander som regel rundt 1.014, og det syns jeg har vært passende. Vil ikke ha den for tørr heller. Sist jeg brygget denne hadde bryggeland fortsatt utsalg i sannergata og bryggselv hadde et litt annet utvalg de også. Mulig det var briess caramel som ble brukt der det står crystal 80L. Basert på dagens utvalg regner jeg med å bytte ut denne med fawcett dark crystal og nedjustere mengden litt.

Når det gjelder RB syns jeg det er vanskelig. Jeg har satt andre irish red oppskrifter med opp mot 160gr RB og det ble alt for mye. Tror produsent har en del å si når det gjelder RB.
Husker jeg smakte smithwicks irish red i dublin og den hadde etter min mening det perfekte innslag av RB, kun et lite hint helt bakerst i smaksbildet.
 
Syns ikke den har blitt for mye preget av sødme da jeg har brygget den. Den lander som regel rundt 1.014, og det syns jeg har vært passende. Vil ikke ha den for tørr heller. Sist jeg brygget denne hadde bryggeland fortsatt utsalg i sannergata og bryggselv hadde et litt annet utvalg de også. Mulig det var briess caramel som ble brukt der det står crystal 80L. Basert på dagens utvalg regner jeg med å bytte ut denne med fawcett dark crystal og nedjustere mengden litt.

Når det gjelder RB syns jeg det er vanskelig. Jeg har satt andre irish red oppskrifter med opp mot 160gr RB og det ble alt for mye. Tror produsent har en del å si når det gjelder RB.
Husker jeg smakte smithwicks irish red i dublin og den hadde etter min mening det perfekte innslag av RB, kun et lite hint helt bakerst i smaksbildet.

Smithwicks er ganske langt unna min favoritt, som er mørkere og kraftigere i smaken. Så da er det ikke så rart at vi vil ha ulike mengder. Ellers er det litt håpløst med oppskrifter som inneholder RB at det ikke oppgis L/EBC. (Det var ikke meningen å kjefte på deg, altså:).) Den kan jo variere mellom 800 og 1500 EBC. (Og nesten mer irriterende er det når det bare oppgis "munich". Men dette hører ikke hjemme her, bare sånt som er godt å få ut:confused:.)

Jeg tenker meg noe med MO, havregryn og litt mørkt münchner i bunnen. Så noe crystal - Carared og en liten dose Dark Crystal, antakelig, og til slutt 150 gram (?) RB 1100 EBC.

Her er bryggeriets presentasjon av favoritten min, forresten: http://www.carlowbrewing.com/our-beers/oharas-irish-red/?ao_confirm

De snakker jo om en solid dose caramalt for sødme, faktisk:). Og så nevnes Mt.Hood humle. Den har jeg ikke, så jeg får se hva som kan passe.
 
Sist redigert:
Smithwicks er ganske langt unna min favoritt, som er mørkere og kraftigere i smaken. Så da er det ikke så rart at vi vil ha ulike mengder. Ellers er det litt håpløst med oppskrifter som inneholder RB at det ikke oppgis L/EBC. (Det var ikke meningen å kjefte på deg, altså:).) Den kan jo variere mellom 800 og 1500 EBC. (Og nesten mer irriterende er det når det bare oppgis "munich". Men dette hører ikke hjemme her, bare sånt som er godt å få ut:confused:.)

Jeg tenker meg noe med MO, havregryn og litt mørkt münchner i bunnen. Så noe crystal - Carared og en liten dose Dark Crystal, antakelig, og til slutt 150 gram (?) RB 1100 EBC.
Enig. Jeg har aldri fått tak i RB under 1100 tror jeg, mens enkelte amerikanere referer til RB helt ned til 350L. Ganske stor forskjell.

Ser frem til å få satt denne batchen nå som jeg kan ha kontroll på PH. Angrer nesten på at jeg ikke har satt en batch irish red tidligere i høst.
 
Nå har det vært så mye prat om IR her at jeg har framskyndet bryggingen på Mandag til i morgen.
22 liter til gjæring. 50 gram RB. :rolleyes:
Selvfølgelig måtte kraftlaget koble ut strømmen i dag pga. vedlikehold.
Rakk heldigvis ikke å starte.
Klart jeg fikk varsel for noen dager siden, men de kan da ikke vente at jeg husker det :mad:.
 
Sist redigert:
Flott att flere hiver seg på denne, Irish red kan være ett meget godt øl. Dersom du Finn skulle satt opp en oppskrift basert på erfaringer gjort siden 2015, hvordan ville den sett ut? Jeg er enig i at O'Haras er en av de beste jeg har smakt i denne kategorien.
 
Da har jeg en slags ide, basert på det jeg kan finne ut om O'Haras's IR. Bryggeriet sier at ølet er preget av malt, og har en viss sødme. Sødmen kommer fra "a healthy addition of caramalt." Sødmen balanseres med "dryness of the crystal malts". Videre: "The addition of a pinch of roast barley during the brewing process lends a distinctive bite which is balanced by a crisp medium bitterness." Aromaen: "The malt aroma is immediately present and lasting with a tiny hint of roast
barley, with an unmistakable fruity and almost herbal quality to the aroma due to the late addition of Mt. Hood hops." (Jeg har ikke Mt.H, så jeg bruker Hallertauer Mittelfrüh, som er det nærmeste jeg kommer. Lurte litt på Fuggles, som også skulle være temmelig trygt.) IBU er opppgitt til 25.

Jeg lager den sterkere enn originalens 4,3%. Med OG 1.049 skulle den havne omtrent rundt butikkstyrke. Jeg mesker på 68 + 72, og gjærer på 16-17 grader fra starten. Vannjustering med kalsiumklorid, en ts i mesk, og en i kok. Må muligens trå til med litt natron for å ikke havne for lavt når det gjelder pH. Sikter mot pH 5,4 i mesk og 5,15 etter kok.

Malt til 24 liter ferdig øl
3,5 kg Maris Otter
0,7 kg mørkt münchner
0,5 kg havregryn
0,5 kg Caramalt 30
0,2 kg Dark Crystal
0,1 kg Roasted Barley
Humle
20 gr Target (11%) @ 60
20 gr Hallertauer Mittelfrüh (4%) @ 15
20 gr Hallertauer Mittelfrüh (4%) @ 5
Gjær
WLP004 Irish Ale
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp