Oddvar Demmo
Norbrygg-medlem
nesten jordkjellerJa. Tjukkelsen på muren er rimelig sjuk, og kjelleren ligger djupt, så forandringer er langsomme.
nesten jordkjellerJa. Tjukkelsen på muren er rimelig sjuk, og kjelleren ligger djupt, så forandringer er langsomme.
Som @Lars_Erik sier. Trur kalkulatorene bruker å treffe pH i mesk ganske greit. Sikt deg inn på å få 5,2.Godt innspill!
Oppskriften har jo litt Best Acidulated, som vel vil senke PHen? Og så har jeg en 100 mL-flaske med melkesyre stående. Finnes det noen enkle verktøy for å regne ut mengder jeg trenger basert på målt PH?
Nå er jo disse ølene blitt godt drikkeklare, og det er nokså åpenbart at basismaltet spiller en rolle; særlig Eraclea. Som jeg sa; det blir annerledes, men om det er bedre, er en annen sak. Du får et litt mørkere, og - om du vil - smaksmessig "rikere" øl med de spesielle, og altså særlig med Eraclea. Jeg liker alle disse tre; de er rimelig vellykkede i forhold til andre pils jeg har brygga. Men jeg ser ingen grunn til å stresse for å få tak i spesiell pilsnermalt. Jeg er veldig lykkelig med vanlig. Smaksbildet kan jeg så endre med andre typer malt, fortrinnsvis på den røsta sida (wienermalt, münchnermalt, bisquit/vicory og kanskje opp til amber), og eventuelt med et hint av ikke for mørk krystall.En liten tillleggskommentar:
Jeg brygga tre pils i rask rekkefølge i desember, og nå var en god anledning til å sitte og teste dem mot hverandre. Den ene var med Isaria alene, den andre med Eraclea + 400 gr Victory, og det tredje med Weyerman Premium + 800 gr wienermalt. Tyske edelhumler av ulike slag i alle.
Alle tre er - etter min standard - vellykka øl. Men de er ganske like - til tross for at ingrediensene ikke er det. (To er med w-34/70, den siste med Imperial L26 Pilgrimage). Det som er helt likt, er prosessen. De er brygga på den samme måten, gjæra på den samme måten.
Er jeg helt uinteressert i hvilke malt jeg bruker? Neida, jeg synes det er litt gøy - og utfordrende - å kjenne etter nyanser. Men hvilket malt jeg bruker, er helt uinteressant for om ølet blir godt eller ikke.
For interesserte, her er grist og humler:
Tysk pils 6.desember 2022 #13
Malt til 33 liter før tapping
5,8 kg Isaria
0,2 kg syremalt
Humle
20 gr Hallertau Merkur @ 60
20 gr Hallertau Mittelfrüh @ 60
15 gr Hallertau Merkur @ 30
15 gr Hallertau Mittelfrüh @ 30
70 gr Hallertau Mittelfrüh @ 2
Gjær
Fermentis w-34/70 (fra Høstøl)
5% ABV, 32 IBU
Tysk pils 7. desember 2022 #14
5,4 kg pilsnermalt (Eraclea)
0,4 kg Victory
0,2 kg syremalt
Humle
25 gr Hallertau Merkur @ 60
50 gr Spalter Select @ 30
70 gr Spalter Select @ 2 (+ 5 min @ 80)
Gjær
Fermentis w-34/70
5,1% ABV, 40 IBU
Tysk pils 18. desember 2022 #15
5,0 kg pilsnermalt (W. Premium)
0,8 kg Wienermalt
0,2 kg syremalt
Humle
35 gr Opal @ 60
40 gr Smaragd @ 30 (+ 10 gram Tettnanger)
70 gr Tettnanger @ 2 (+ 5 min @ 80)
Gjær
Imperial L26 Pilgrimage
5,1% ABV, 42 IBU
Dekoksjon er ikke et tema i denne tråden. Prøv denne: https://forum.norbrygg.no/threads/kan-noen-forklare-hva-dekoksjon-er.12250/Noen spørsmål, blir litt forvirra ift hva slags pilsnermalt jeg skal bruke til en urquell klone. Er det store forskjeller fra de respektive produsenter ?
Og dette med dekoksjon har jeg ett spørsmål, skal det taes ut både meskevann og malt fra røret og varmes opp til en visst temperatur og isåfall hvilke temp ?
Nå ser jeg også det snakkes om Ph verdi og isåtilfelle, hva utgjør det av forskjell ?
Er jo litt seint ute ift bryllupet i slutten av juni men må bare få det gjort og satt til modning
PS, Nei det er IKKE jeg som skal gifte meg
Lurer på om det kan ha noe felles med Isaria?Bryggselv har lansert ett nytt basemalt.
Norges største og beste utvalg innen ølbrygging for hjemmebrygg og bryggerier
Brewshop har Norges største utvalg innen ølbrygging - fra råvarer, ølsett og bryggemaskiner til flasker og ølglass, for hjemmebryggere og bryggerier.www.bryggselv.no
Bestmalz går jo god for 100 % på sine hjemmesider, så jeg tar det for god fisk. Skal skaffe meg en sekk ved neste bestilling. Synes dette virker lovende.Så jeg veit ikke om jeg hadde gått for å bruke 100% av dette maltet.
Som sagt, sikkert ikke så galt, dette. Og jeg tviler ikke på det med skumeffekten, som ser ut til å være hovedsaken. Jeg liker bare ikke at det reklameres med at det er så bra med høy FAN-verdi. Det er absolutt ikke uten videre noen fordel.Bestmalz går jo god for 100 % på sine hjemmesider, så jeg tar det for god fisk. Skal skaffe meg en sekk ved neste bestilling. Synes dette virker lovende.
Mine to siste pilsnere er med Viking Pilsnermalt. Ble litt gul i fargen og en litt syrlig smak (Perle humlet). Vet ikke om det har noe med malten å gjøre.I dag ble det tysk lager. 100% viking pilsnermalt,
Det skal jeg sjekke når tiden er inne, også prøve å huske å poste hva jeg fantMine to siste pilsnere er med Viking Pilsnermalt. Ble litt gul i fargen og en litt syrlig smak (Perle humlet). Vet ikke om det har noe med malten å gjøre.
Planlegger en pils i helgen og lurer på hvordan denne ble? Vil du anbefale denne malten, er vel den samme som denne? https://stavanger.bryggselv.no/crisp-malting-group/108012/crisp-pilsner-malt-3-0-ebc-1-7-lTester Crisp Lager malt (tidligere kalt Europils) i kombinasjon med AEB Fermolager W (W for Weihenstephaner). Etter 3 uker gjæring på 12 grader gikk denne terrassepilsen fra 1.047 til 1.007. Det er 85 % utgjæring. Spent på hvordan den utvikler seg etter noen ukers lagering. Ganske klar allerede, så det tyder på god bunnfelling.
Vis vedlegget 60442
Har ikke fått gjort direkte sammenligning med mitt faste pilsmalt (Bestmalz), men ølet ble veldig bra.Planlegger en pils i helgen og lurer på hvordan denne ble? Vil du anbefale denne malten, er vel den samme som denne? https://stavanger.bryggselv.no/crisp-malting-group/108012/crisp-pilsner-malt-3-0-ebc-1-7-l
Sjekket dette opp mot min vannprofil (Skullerud) som jeg la inn for ca 3 år siden. Jeg hadde veldig like tall, men hadde lagt in 43 på HCO3. Kanskje jeg hadde lagt inn feil, (hadde dog pH på 7,9, og lurer på om jeg brukte ett målepunkt nærmere der jeg bor … rør kan jo påvirke, særlig gamle … betong(?)).Det nærmer seg bryggedag, og malt er nå handlet inn (endte med Best-malt fra Bryggselv, samme typene som i oppskriften)
Jeg følger da opp med et lite spørsmål om vannjustering til samme oppskrift!
Jeg har funnet frem til mitt vannverks (Skullerud) sider her: https://www.oslo.kommune.no/vann-og-avlop/drikkevannskvalitet/#toc-3
Der fant jeg følgende informasjon:
Vis vedlegget 60542
Vis vedlegget 60543
(Fant også en gammel tråd her på forumet, men ser at jeg har fått litt andre tall nå, så jeg antar ting har endret seg: https://forum.norbrygg.no/threads/vannprofil-oslo.3397/)
Og PH-testet vannet fra springen, og fant at det var 7,5, og ikke mellom 7,8 og 8 som det står på sidene.
Basert på det lagde jeg følgende vannprofil i Brewfather:
Vis vedlegget 60541
Dette har jeg så lagt inn i oppskriften (50 liter), som da gir meg følgende output om vanntilsetning:
Vis vedlegget 60544
Totalt 6,63 av hhv Cacl2 og CaSO4, mens oppskriften sier 4 gram av hver pr. 25 liter = 8 gram av hver.
Det er første gang jeg prøver meg på vannjustering, ser det ut som om jeg har gjort dette riktig?