Anbefaling pilsmalt

Andrimner

Norbrygg-medlem
Hei alle,

Jeg tenkte å prøve meg for første gang på å brygge etter oppskrift, og ikke bare ølsett. Jeg har sett at Holmentoppen har lagt ut oppskriften til sin utepils, som unektelig høres meget god ut, og tenkte å prøve meg på den. Oppskriften gir anvisning på følgende malt:

4.75 kg (93.1%) — BestMalz Pilsen Malt — Grain — 3.5 EBC

200 g (3.9%) — BestMalz Chit Malt — Grain — 2.5 EBC

150 g (2.9%) — BestMalz Acidulated — Grain — 6 EBC


Når det gjelder pilsmalt kommer det nok til å gå en del av det fremover, så jeg tenkte å kjøpe 25 kg-sekker med hel malt og lagre. Og har da sett på følgende alternativ:


Er det noen som har erfaringer med noen av disse malttypene, som vil dele? Eventuelt vil anbefale andre?

Når det gjelder de siste tenker jeg på følgende:


Ser det er litt annen ebc, men vil det kunne fungere? Er det eventuelt andre, bedre typer å finne?
 
Dette innlegget til @MonoBryggeriet er underkommunisert og altfor godt gjemt. Hadde i grunn fortjent en egen tråd


Hva gjør man når madammen er ute med jobben? Jo man tester ulike pilsnermalt selvsagt :p!

Fra venstre: Weyermann premium, Weyermann pilsner, Best pilsner, Weyermann floormalted, Weyermann Eraklea og Weyermann Barke.

Vis vedlegget 58644

Nå regner jeg ikke meg selv som en veldig god smaker, men dette er mine høyst personlige inntrykk :

Weyermann Premium
Vis vedlegget 58645
Weyermann Pilsner
Vis vedlegget 58646
Best Pilsner
Vis vedlegget 58647
Weyermann Floormalted
Vis vedlegget 58648
Eraclea
Vis vedlegget 58649
Barke
Vis vedlegget 58650

Hvilken jeg likte best? Vanskelig å si men bare ut av glasset slik som her tror jeg det måtte bli Weyermann premium med Eraclea på en god andreplass.

Er det noen som har erfaringer med noen av disse malttypene, som vil dele? Eventuelt vil anbefale andre?
Hva du får fra Bryggerlosjen er usikkert, jeg ville sendt e-post.

Produsent: Muntons, England, Vikingmalt eller Bestmalz, avhengig av lagerstatus.

Har kun erfaring med Best selv og synes den er ok. Har nå en sekk med Ireks fra Vestbrygg som skal testes. https://www.vestbrygg.no/ireks/26109/pilsner-malt-3-4-ebc--ireks
 
Sist redigert:
@Jørgen O anbefalte Weyermann Pilsner malt i sitt "Pils foredrag". Jeg er nok ingen god pils brygger, men fikk min beste med Eraclea Pilsnermalt (som er en Weyermann malt).
Kunne tenkt meg å prøve den, har brukt en sekk med Barke, den var god, nå er jeg på første sekk med Viking, jeg ser ikke noe galt i Viking, men den blir kanskje litt nøytral, men så skal det sies at til tross for hvor ofte jeg brygger den er det alltid fatene med Vienna som forsvinner fortest, så jeg er glad i litt maltrygg :)
 
Hei alle,

Jeg tenkte å prøve meg for første gang på å brygge etter oppskrift, og ikke bare ølsett. Jeg har sett at Holmentoppen har lagt ut oppskriften til sin utepils, som unektelig høres meget god ut, og tenkte å prøve meg på den. Oppskriften gir anvisning på følgende malt:

4.75 kg (93.1%) — BestMalz Pilsen Malt — Grain — 3.5 EBC

200 g (3.9%) — BestMalz Chit Malt — Grain — 2.5 EBC

150 g (2.9%) — BestMalz Acidulated — Grain — 6 EBC


Når det gjelder pilsmalt kommer det nok til å gå en del av det fremover, så jeg tenkte å kjøpe 25 kg-sekker med hel malt og lagre. Og har da sett på følgende alternativ:


Er det noen som har erfaringer med noen av disse malttypene, som vil dele? Eventuelt vil anbefale andre?

Når det gjelder de siste tenker jeg på følgende:


Ser det er litt annen ebc, men vil det kunne fungere? Er det eventuelt andre, bedre typer å finne?
Bestmalz vil gi det ølet som er nærest ”originalen”, men det vil fungere godt med andre pilsmalt også. NØ brukte Castle pilsmalt i sin versjon. Chitmalt var opprinnelig ikke en del av oppskriften, så det kan droppes. De Chit-flakene er jeg litt usikker på? Fungerer de på samme måte som malt? Når det gjelder syremalt, er det også noe som fint kan erstattes av lactol eller fosforsyre. Det viktigste er at pH er i området 5,2-5,4 omtrent.
 
Jeg får sikkert pepper for dette, men: Jeg trur det er vanskelig for folk med normale ganer å kjenne særlig forskjell på ulike "vanlige" pilsmalt i et normalt hjemmebrygg. Eraclea, og kanskje Isaria, er kanskje litt spesielle. Om de er bedre, er en annen sak.

Et gammelt jungelordtak sier at når du brygger pils, dreier det meste seg om prosess:). Når man har perfeksjonert den, og klarer å brygge en rein og fin pils uten forstyrrende smaker, kan man kanskje begynne å bekymre seg om nyanseforskjellene på pilsnermalt fra de ulike malteriene.

Det hadde vært interessant å komme dit:).
 
En liten tillleggskommentar:

Jeg brygga tre pils i rask rekkefølge i desember, og nå var en god anledning til å sitte og teste dem mot hverandre. Den ene var med Isaria alene, den andre med Eraclea + 400 gr Victory, og det tredje med Weyerman Premium + 800 gr wienermalt. Tyske edelhumler av ulike slag i alle.

Alle tre er - etter min standard - vellykka øl. Men de er ganske like - til tross for at ingrediensene ikke er det. (To er med w-34/70, den siste med Imperial L26 Pilgrimage). Det som er helt likt, er prosessen. De er brygga på den samme måten, gjæra på den samme måten.

Er jeg helt uinteressert i hvilke malt jeg bruker? Neida, jeg synes det er litt gøy - og utfordrende - å kjenne etter nyanser. Men hvilket malt jeg bruker, er helt uinteressant for om ølet blir godt eller ikke.

For interesserte, her er grist og humler:

Tysk pils 6.desember 2022 #13

Malt til 33 liter før tapping

5,8 kg Isaria
0,2 kg syremalt
Humle
20 gr Hallertau Merkur @ 60
20 gr Hallertau Mittelfrüh @ 60
15 gr Hallertau Merkur @ 30
15 gr Hallertau Mittelfrüh @ 30
70 gr Hallertau Mittelfrüh @ 2

Gjær
Fermentis w-34/70 (fra Høstøl)

5% ABV, 32 IBU

Tysk pils 7. desember 2022 #14

Malt til 33 liter før tapping

5,4 kg pilsnermalt (Eraclea)
0,4 kg Victory
0,2 kg syremalt
Humle
25 gr Hallertau Merkur @ 60
50 gr Spalter Select @ 30
70 gr Spalter Select @ 2 (+ 5 min @ 80)
Gjær
Fermentis w-34/70

5,1% ABV, 40 IBU

Tysk pils 18. desember 2022 #15

Malt til 33 liter før tapping

5,0 kg pilsnermalt (W. Premium)
0,8 kg Wienermalt
0,2 kg syremalt
Humle
35 gr Opal @ 60
40 gr Smaragd @ 30 (+ 10 gram Tettnanger)
70 gr Tettnanger @ 2 (+ 5 min @ 80)
Gjær
Imperial L26 Pilgrimage

5,1% ABV, 42 IBU
 
Hei alle,

Jeg tenkte å prøve meg for første gang på å brygge etter oppskrift, og ikke bare ølsett. Jeg har sett at Holmentoppen har lagt ut oppskriften til sin utepils, som unektelig høres meget god ut, og tenkte å prøve meg på den. Oppskriften gir anvisning på følgende malt:

4.75 kg (93.1%) — BestMalz Pilsen Malt — Grain — 3.5 EBC

200 g (3.9%) — BestMalz Chit Malt — Grain — 2.5 EBC

150 g (2.9%) — BestMalz Acidulated — Grain — 6 EBC


Når det gjelder pilsmalt kommer det nok til å gå en del av det fremover, så jeg tenkte å kjøpe 25 kg-sekker med hel malt og lagre. Og har da sett på følgende alternativ:


Er det noen som har erfaringer med noen av disse malttypene, som vil dele? Eventuelt vil anbefale andre?

Når det gjelder de siste tenker jeg på følgende:


Ser det er litt annen ebc, men vil det kunne fungere? Er det eventuelt andre, bedre typer å finne?
Jeg tror ikke det spiller så stor rolle hvilken pilsnermalt du bruker, med mindre du velger en litt sær som Eraclea etc. Tror server viktigere at du bruker nok gjær, og har et godt gjæringsforløp. F. eks. stor forskjell på en pose tørrgjær og tre poser, eller om du dyrker opp 200 mrd celler eller 450 mrd celler.
 
Jeg tror ikke det spiller så stor rolle hvilken pilsnermalt du bruker, med mindre du velger en litt sær som Eraclea etc. Tror server viktigere at du bruker nok gjær, og har et godt gjæringsforløp. F. eks. stor forskjell på en pose tørrgjær og tre poser, eller om du dyrker opp 200 mrd celler eller 450 mrd celler.
Gjærkvaliteten er antakelig viktigere enn mengden - eller en kan ikke se på mengden uavhengig av kvaliteten.
 
Tester Crisp Lager malt (tidligere kalt Europils) i kombinasjon med AEB Fermolager W (W for Weihenstephaner). Etter 3 uker gjæring på 12 grader gikk denne terrassepilsen fra 1.047 til 1.007. Det er 85 % utgjæring. Spent på hvordan den utvikler seg etter noen ukers lagering. Ganske klar allerede, så det tyder på god bunnfelling.

IMG_1985.jpg
 
Det nærmer seg bryggedag, og malt er nå handlet inn (endte med Best-malt fra Bryggselv, samme typene som i oppskriften)

Jeg følger da opp med et lite spørsmål om vannjustering til samme oppskrift!

Jeg har funnet frem til mitt vannverks (Skullerud) sider her: https://www.oslo.kommune.no/vann-og-avlop/drikkevannskvalitet/#toc-3
Der fant jeg følgende informasjon:

1674932055227.png

1674932103495.png
(Fant også en gammel tråd her på forumet, men ser at jeg har fått litt andre tall nå, så jeg antar ting har endret seg: https://forum.norbrygg.no/threads/vannprofil-oslo.3397/)

Og PH-testet vannet fra springen, og fant at det var 7,5, og ikke mellom 7,8 og 8 som det står på sidene.

Basert på det lagde jeg følgende vannprofil i Brewfather:

1674932024244.png

Dette har jeg så lagt inn i oppskriften (50 liter), som da gir meg følgende output om vanntilsetning:
1674932283450.png

Totalt 6,63 av hhv Cacl2 og CaSO4, mens oppskriften sier 4 gram av hver pr. 25 liter = 8 gram av hver.

Det er første gang jeg prøver meg på vannjustering, ser det ut som om jeg har gjort dette riktig?
 
Sist redigert:
Det nærmer seg bryggedag, og malt er nå handlet inn (endte med Best-malt fra Bryggselv, samme typene som i oppskriften)

Jeg følger da opp med et lite spørsmål om vannjustering til samme oppskrift!

Jeg har funnet frem til mitt vannverks (Skullerud) sider her: https://www.oslo.kommune.no/vann-og-avlop/drikkevannskvalitet/#toc-3
Der fant jeg følgende informasjon:

Vis vedlegget 60542

Vis vedlegget 60543
(Fant også en gammel tråd her på forumet, men ser at jeg har fått litt andre tall nå, så jeg antar ting har endret seg: https://forum.norbrygg.no/threads/vannprofil-oslo.3397/)

Og PH-testet vannet fra springen, og fant at det var 7,5, og ikke mellom 7,8 og 8 som det står på sidene.

Basert på det lagde jeg følgende vannprofil i Brewfather:

Vis vedlegget 60541

Dette har jeg så lagt inn i oppskriften (50 liter), som da gir meg følgende output om vanntilsetning:
Vis vedlegget 60544

Totalt 6,63 av hhv Cacl2 og CaSO4, mens oppskriften sier 4 gram av hver pr. 25 liter = 8 gram av hver.

Det er første gang jeg prøver meg på vannjustering, ser det ut som om jeg har gjort dette riktig?
Ser greit ut:).

Men hva med pH? Om du ikke bruker syre i en eller annen form, vil du ende opp med for høy pH. (pH i vannet ditt har liten eller ingen betydning.)
 
Ser greit ut:).

Men hva med pH? Om du ikke bruker syre i en eller annen form, vil du ende opp med for høy pH. (pH i vannet ditt har liten eller ingen betydning.)

Godt innspill!

Oppskriften har jo litt Best Acidulated, som vel vil senke PHen? Og så har jeg en 100 mL-flaske med melkesyre stående. Finnes det noen enkle verktøy for å regne ut mengder jeg trenger basert på målt PH?
 
Godt innspill!

Oppskriften har jo litt Best Acidulated, som vel vil senke PHen? Og så har jeg en 100 mL-flaske med melkesyre stående. Finnes det noen enkle verktøy for å regne ut mengder jeg trenger basert på målt PH?
Brewfather, du legger det til under "water" i oppskriften og justerer til du er fornøyd
 
Tilbake
Topp