Anbefaling pilsmalt

Sjekket dette opp mot min vannprofil (Skullerud) som jeg la inn for ca 3 år siden. Jeg hadde veldig like tall, men hadde lagt in 43 på HCO3. Kanskje jeg hadde lagt inn feil, (hadde dog pH på 7,9, og lurer på om jeg brukte ett målepunkt nærmere der jeg bor … rør kan jo påvirke, særlig gamle … betong(?)).
Hvordan beregnet du HCO3 verdien? Lenge. Siden jeg gjorde dette, så jeg husker ikke selv.
Har du tallet for kalsium, legger du bare på 50%. Trur det blir riktig i Norge, hvor du stort sett bare har kalk som kilde for karbonat og kalsium.
 
Sjekket dette opp mot min vannprofil (Skullerud) som jeg la inn for ca 3 år siden. Jeg hadde veldig like tall, men hadde lagt in 43 på HCO3. Kanskje jeg hadde lagt inn feil, (hadde dog pH på 7,9, og lurer på om jeg brukte ett målepunkt nærmere der jeg bor … rør kan jo påvirke, særlig gamle … betong(?)).
Hvordan beregnet du HCO3 verdien? Lenge. Siden jeg gjorde dette, så jeg husker ikke selv.
Det husker jeg ærlig talt ikke. Men jeg har ikke foretatt noen konkrete beregninger, så jeg vil tro at jeg hentet tallet direkte fra et sted.
 
Gammel tråd men har spørsmål om pils malt.
Nøgne Ø Rygene pilsner sier 3.9kg med Best pils malt.
Kan Viking pilsner malt være et godt alternativ?
 
Gammel tråd men har spørsmål om pils malt.
Nøgne Ø Rygene pilsner sier 3.9kg med Best pils malt.
Kan Viking pilsner malt være et godt alternativ?
Tror aldri du vil merke forskjell, jeg brukte best når Bryggselv eksisterte, er over på Viking nå, ingen merkbar forskjell med mine øl, selv ikke Ris-Lageren.

Rygene pilsner med sine 4g/l Saaz i WP overdøver lett den evt forskjellen det skulle være :p
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp