Anbefaling pilsmalt

Godt innspill!

Oppskriften har jo litt Best Acidulated, som vel vil senke PHen? Og så har jeg en 100 mL-flaske med melkesyre stående. Finnes det noen enkle verktøy for å regne ut mengder jeg trenger basert på målt PH?
Som @Lars_Erik sier. Trur kalkulatorene bruker å treffe pH i mesk ganske greit. Sikt deg inn på å få 5,2.

Kalkulatorene beregner vel ikke pH i kok og til gjæring (?), så der er du avhengig av erfaring. Mine erfaringer er ikke brukbare, siden jeg har litt kalk i vannet, mens ditt er nærmest kalkfritt. Jeg må bruke en del syre i skyllevannet, også, og gjerne justere ned etter kok, også. Men det er ikke sikkert det gjelder for folk som brygger med bløtere vann.

Noen med erfaringer som kan hjelpe? Ideell pH til kok vil være 5,2, og helst ikke over 5,4. pH til gjæring for en pils noe under 5,1. (Det gjelder å treffe midt mellom en for høy pH, som gir et litt "flatt" øl, og for lav, som gir ubehagelig syrlighet.)

Dette er på relativt greit nerde-nivå. Treffer du 5,2 i mesk, og dessuten har litt salter i skyllevannet, kommer du nok ikke veldig gæ'ernt ut:). Jeg ville kanskje spandert en milliliter laktol i skyllevannet til en batch på 25 liter. (Nå gjetter jeg litt.)
 
En liten tillleggskommentar:

Jeg brygga tre pils i rask rekkefølge i desember, og nå var en god anledning til å sitte og teste dem mot hverandre. Den ene var med Isaria alene, den andre med Eraclea + 400 gr Victory, og det tredje med Weyerman Premium + 800 gr wienermalt. Tyske edelhumler av ulike slag i alle.

Alle tre er - etter min standard - vellykka øl. Men de er ganske like - til tross for at ingrediensene ikke er det. (To er med w-34/70, den siste med Imperial L26 Pilgrimage). Det som er helt likt, er prosessen. De er brygga på den samme måten, gjæra på den samme måten.

Er jeg helt uinteressert i hvilke malt jeg bruker? Neida, jeg synes det er litt gøy - og utfordrende - å kjenne etter nyanser. Men hvilket malt jeg bruker, er helt uinteressant for om ølet blir godt eller ikke.

For interesserte, her er grist og humler:

Tysk pils 6.desember 2022 #13

Malt til 33 liter før tapping

5,8 kg Isaria
0,2 kg syremalt
Humle
20 gr Hallertau Merkur @ 60
20 gr Hallertau Mittelfrüh @ 60
15 gr Hallertau Merkur @ 30
15 gr Hallertau Mittelfrüh @ 30
70 gr Hallertau Mittelfrüh @ 2

Gjær
Fermentis w-34/70 (fra Høstøl)

5% ABV, 32 IBU

Tysk pils 7. desember 2022 #14

Malt til 33 liter før tapping

5,4 kg pilsnermalt (Eraclea)
0,4 kg Victory
0,2 kg syremalt
Humle
25 gr Hallertau Merkur @ 60
50 gr Spalter Select @ 30
70 gr Spalter Select @ 2 (+ 5 min @ 80)
Gjær
Fermentis w-34/70

5,1% ABV, 40 IBU

Tysk pils 18. desember 2022 #15

Malt til 33 liter før tapping

5,0 kg pilsnermalt (W. Premium)
0,8 kg Wienermalt
0,2 kg syremalt
Humle
35 gr Opal @ 60
40 gr Smaragd @ 30 (+ 10 gram Tettnanger)
70 gr Tettnanger @ 2 (+ 5 min @ 80)
Gjær
Imperial L26 Pilgrimage

5,1% ABV, 42 IBU
Nå er jo disse ølene blitt godt drikkeklare, og det er nokså åpenbart at basismaltet spiller en rolle; særlig Eraclea. Som jeg sa; det blir annerledes, men om det er bedre, er en annen sak. Du får et litt mørkere, og - om du vil - smaksmessig "rikere" øl med de spesielle, og altså særlig med Eraclea. Jeg liker alle disse tre; de er rimelig vellykkede i forhold til andre pils jeg har brygga. Men jeg ser ingen grunn til å stresse for å få tak i spesiell pilsnermalt. Jeg er veldig lykkelig med vanlig. Smaksbildet kan jeg så endre med andre typer malt, fortrinnsvis på den røsta sida (wienermalt, münchnermalt, bisquit/vicory og kanskje opp til amber), og eventuelt med et hint av ikke for mørk krystall.

Neppe så mye hjelp i dette, kanskje.
 
Noen spørsmål, blir litt forvirra ift hva slags pilsnermalt jeg skal bruke til en urquell klone. Er det store forskjeller fra de respektive produsenter ?
Og dette med dekoksjon har jeg ett spørsmål, skal det taes ut både meskevann og malt fra røret og varmes opp til en visst temperatur og isåfall hvilke temp ?
Nå ser jeg også det snakkes om Ph verdi og isåtilfelle, hva utgjør det av forskjell ?

Er jo litt seint ute ift bryllupet i slutten av juni men må bare få det gjort og satt til modning

PS, Nei det er IKKE jeg som skal gifte meg :D
 
Noen spørsmål, blir litt forvirra ift hva slags pilsnermalt jeg skal bruke til en urquell klone. Er det store forskjeller fra de respektive produsenter ?
Og dette med dekoksjon har jeg ett spørsmål, skal det taes ut både meskevann og malt fra røret og varmes opp til en visst temperatur og isåfall hvilke temp ?
Nå ser jeg også det snakkes om Ph verdi og isåtilfelle, hva utgjør det av forskjell ?

Er jo litt seint ute ift bryllupet i slutten av juni men må bare få det gjort og satt til modning

PS, Nei det er IKKE jeg som skal gifte meg :D
Dekoksjon er ikke et tema i denne tråden. Prøv denne: https://forum.norbrygg.no/threads/kan-noen-forklare-hva-dekoksjon-er.12250/
(Du skal likevel få en lenke til en artikkel: https://byo.com/article/decoction-mashing-techniques/)

Det er ikke pilsnermaltet som er avgjørende om du skal prøve å få til noe som ligner en Urquell. Trur det spiller liten rolle hva du velger, men Weyermanns Floormalted Bohemian er vel tross alt et nærliggende valg.
 
Bryggselv har lansert ett nytt basemalt.

Lurer på om det kan ha noe felles med Isaria?

Vektlegginga av skumfasthet er litt uinteressant for meg. Skum kommer og går, men smaken består - for å si det sånn. Det er kjedelig med øl der alt skum dør, så du sitter med ei blank overflate, men jeg har aldri skjønt hvorfor ei fast skumkrone som blir med hele veien, skal være noe mål.

Smak er det som interesserer.
 
Sist redigert:
"Det kan sammenlignes med pilsnermalt og gir en ren maltaktig smak, fyldig kropp samt en gylden gul farge. Maltet inneholder en økt andel av fritt aminonitrogen (FAN) som er gunstig for gjæret under gjæringen."

Den økte mengden FAN er jo lett å oppnå gjennom bruk av gjærnæring, og hvis du av andre grunner bruker gjærnæring i tillegg når du brygger med dette maltet, kan det fort bli mye FAN - og det er absolutt ikke noen fordel: "Malted barley normally supplies all of the FAN the yeast need to grow, sometimes too much, in fact. This is one reason that beers brewed using adjuncts can have cleaner flavors than all-malt beers. ... High FAN levels, consistent with a highly modified all-malt wort, would tend to produce more fruity esters." (Palmer, How to Brew, s.98.)

Det er særlig i den tidlige fasen av gjæringsprosessen at rikelig med FAN kan bli et problem. Og i den fasen er det uansett nok FAN i vørteren. Det er i formeringsfasen gjæren virkelig tar for seg av nitrogenet - jfr. det store behovet for gjærnæring i en starter - og det er derfor behovet for ekstra nitrogen først melder seg etter at toppen av stormgjæringa er passert. Så egentlig er den fornuftigste strategien å vente med å tilsette nitrogen (gjærnæring) til det begynner å klukke litt saktere i gjærlåsen. (Det er ikke gitt at det egentlig er behov for det da, heller - men jeg har god erfaring med å gjøre det i pils, i alle fall. Det reduserer svovelproduksjonen noe, og du sikrer deg mot at gjæren ikke får gjæra skikkelig ut/får rydda ordentlig opp etter seg pga. nitrogenmangel.)

Så jeg veit ikke om jeg hadde gått for å bruke 100% av dette maltet. Jeg skulle i alle fall gjerne visst litt mer om hvor mye mer FAN det har enn annet malt. Jeg prøvde å finne samme specs for vanlig pilsnermalt fra Bestmalz, men der er ikke FAN skilt ut med egne verdier.

Antakelig spiller dette ikke så stor rolle. Jeg bare reagerer på at det sies at mye FAN er så bra. Og jeg er rimelig lei av dårlig/unøyaktig/ufullstendig/villedende info fra bryggeforretninger.
 
Sist redigert:
Bestmalz går jo god for 100 % på sine hjemmesider, så jeg tar det for god fisk. Skal skaffe meg en sekk ved neste bestilling. Synes dette virker lovende.
Som sagt, sikkert ikke så galt, dette. Og jeg tviler ikke på det med skumeffekten, som ser ut til å være hovedsaken. Jeg liker bare ikke at det reklameres med at det er så bra med høy FAN-verdi. Det er absolutt ikke uten videre noen fordel.
 
Tester Crisp Lager malt (tidligere kalt Europils) i kombinasjon med AEB Fermolager W (W for Weihenstephaner). Etter 3 uker gjæring på 12 grader gikk denne terrassepilsen fra 1.047 til 1.007. Det er 85 % utgjæring. Spent på hvordan den utvikler seg etter noen ukers lagering. Ganske klar allerede, så det tyder på god bunnfelling.

Vis vedlegget 60442
Planlegger en pils i helgen og lurer på hvordan denne ble? Vil du anbefale denne malten, er vel den samme som denne? https://stavanger.bryggselv.no/crisp-malting-group/108012/crisp-pilsner-malt-3-0-ebc-1-7-l
 
Har brukt noe Munton's pilsmalt, og kan ikke skjønne at det var noe galt med det. Så at det er engelsk malt , og ikke tysk, er i alle fall ikke noen grunn til å ligge unna. (Om det var et logisk holdbart resonnement, da:).)
 
Jeg hørte på en brülosophypodcast her om dagen. Temaet var basismalt i tysk pils, og spørsmålet var hvor stor forskjell det gjør om man bruker vanlig pale malt i stedet for pilsmalt. Svaret var "ingen":).
(Det er episode #183)

Spørsmålet har vært oppe her på forumet før, men er verdt å diskutere på nytt. Jeg skal nok teste ut dette. I og for seg virker det rimelig at det blir liten eller ingen forskjell. Vi legger jo ofte til litt mørkere malt - wiener, münchener, bisquit - i pilsoppskriftene våre, og effekten av det kan vel til en viss grad sammenlignes med å erstatte pilsmalt med pale malt?

Det må testes, så klart. Men det blir ikke gjort i det pilsbrygget jeg skal sette i morra:).
 
Det nærmer seg bryggedag, og malt er nå handlet inn (endte med Best-malt fra Bryggselv, samme typene som i oppskriften)

Jeg følger da opp med et lite spørsmål om vannjustering til samme oppskrift!

Jeg har funnet frem til mitt vannverks (Skullerud) sider her: https://www.oslo.kommune.no/vann-og-avlop/drikkevannskvalitet/#toc-3
Der fant jeg følgende informasjon:

Vis vedlegget 60542

Vis vedlegget 60543
(Fant også en gammel tråd her på forumet, men ser at jeg har fått litt andre tall nå, så jeg antar ting har endret seg: https://forum.norbrygg.no/threads/vannprofil-oslo.3397/)

Og PH-testet vannet fra springen, og fant at det var 7,5, og ikke mellom 7,8 og 8 som det står på sidene.

Basert på det lagde jeg følgende vannprofil i Brewfather:

Vis vedlegget 60541

Dette har jeg så lagt inn i oppskriften (50 liter), som da gir meg følgende output om vanntilsetning:
Vis vedlegget 60544

Totalt 6,63 av hhv Cacl2 og CaSO4, mens oppskriften sier 4 gram av hver pr. 25 liter = 8 gram av hver.

Det er første gang jeg prøver meg på vannjustering, ser det ut som om jeg har gjort dette riktig?
Sjekket dette opp mot min vannprofil (Skullerud) som jeg la inn for ca 3 år siden. Jeg hadde veldig like tall, men hadde lagt in 43 på HCO3. Kanskje jeg hadde lagt inn feil, (hadde dog pH på 7,9, og lurer på om jeg brukte ett målepunkt nærmere der jeg bor … rør kan jo påvirke, særlig gamle … betong(?)).
Hvordan beregnet du HCO3 verdien? Lenge. Siden jeg gjorde dette, så jeg husker ikke selv.
 
Tilbake
Topp